Bertel Hintzes beskrivning

Framför en ljus avdelningsskärm sitter en ung brunett i en åtsittande, brun klänning med vid kjol och några gula brlommor vid axeln. I vänstra handen en bukett vita och gula vårblomster. Halvfigur i hitvänd profil åt vänster. På ett bord till vänster en bukig, blå vas med en bukett i vitt, gult och skärt. Pastell på papper, uppfodrat på duk. 66,5 x 54. Signerad Edelfelt 85. Målad i Paris våren 1885. Samma modell i katalog nummer 348.

Redaktionens kommentarer

Edelfelt ställde ut "Parisiska" (H326) på Galerie Georges Petit i Paris i maj 1885, men han var inte nöjd med helheltsintrycket av sin utställning. Boussod, som hade köpt Goupils konsthandel i Paris, gjorde i november 1885 en beställning. Som modell önskade han sig samma unga kvinna som suttit modell för Edelfelts verk "Parisiska". Den unga kvinnan var bokförare i en pappershandel. Då Edelfelt sökte henne, fick han veta att hon hade dött i lunginflammation, bara 21 år gammal. Det är oklart om Boussods beställning resulterade i något konstverk. Modellen för "Parisiska" kan således inte ha stått modell för pastellen "Parisisk modell" (H348) som Neovius beställde, men det är möjligt att Edelfelt målade henne på basis av verket "Parisiska".

Förekomster i brev

Paris onsdag d. 25 1 januari 1885
Osäker koppling Goupils konsthandel har övertagits av Boussod, som har gjort visit och hoppas att Edelfelt och han ska ha goda relationer, "des relations suivies"; han beställt verk med samma modell som "Parisiska". Osäker koppling Modellen för "Parisiska" var bokförare i en pappershandel; hon har dött i sviterna av en lunginflammation, 21 år gammal.

Paris, Lördag 11 april 85 11 april 1885
Osäker koppling Hoppas "Lekande pojkar på stranden" är avsänd från Stockholm; vill ställa ut den hos Petit tillsammans med "Interiör från Arbetshemmet för gossar i Helsingfors" och några skisser.

Paris 16 april 1885 16 april 1885
Osäker koppling Har haft modell de tre senaste dagarna.

Paris d. 22 april 85 22 april 1885
Furstinnan Demidoff har genom M. Jaunez bett Edelfelt resa till henne i Pratolino utanför Florens för att måla hennes avlidne makes porträtt; hon anser att ingen har lyckats lika bra som Edelfelt med porträttet av henne; Edelfelt har svårt att bestämma sig för om han ska resa och när i så fall; Courtois och Dagnan råder honom att resa; utställningen hos Petit är tämligen klar; innan Salongen öppnar vill Edelfelt inte resa.

Paris d. 4 maj 1885 4 maj 1885
Osäker koppling Edelfelt väntar på herrskapet Ekelund-Mellin, som kommer för att se verken och ateljén.

Paris d 10 maj 85 10 maj 1885
Följande dag ska verken vara inlämnade för utställningen hos Petit. Edelfelt väntar på förgyllaren, som skulle hämta ramarna redan på morgonen. Edelfelt väntar också på färghandlaren, som ska föra verken till Petit. Förgyllaren och färghandlaren kommer inte: Edelfelt får åka omkring själv; till Pasteur och Petit, ska försöka hinna till Adele Ehrnrooth och Rose-Marie.

d. 16 maj kl. ½ 5 e.m. 16 maj 1885
Utställningen hos Petit har öppnat; Edelfelt tycker att de egna verken ser färglösa och gulgråa ut, t.o.m. "Lekande pojkar på stranden"; publiken tycker om "Interiör från Arbetshemmet för gossar i Helsingfors" och "Höslåtter". "Höslåtter" är det enda verket av dem på utställningen hos Petit som är sålt i förväg och det frågar folk om. Edelfelt har förstått sin egen "slapphet" på Petits utställning.