Bertel Hintzes beskrivning

Strandbild från Haiko fjärd i aftonskymning. I förgrunden kvinnor och barn på en gråbrun ångbåtsbrygga; i mittplanet arbetare, som kommer i roddbåtar från en ångsåg i bakgrunden längst till höger. Till höger på bryggan sitter en gubbe i gråbruna byxor, grå blus och mörkblå väst, tändande sin pipa. Bland kvinnornas och de linhåriga barnens kläder dominerar ljusa toner i blått, rosa och gult. Vattnet bakom bryggan återspeglar ljusa moln i gula, grönaktiga, lilafärgade och ljusblå skiftningar. I bakgrunden en mörkgrön, grådisig granskog, över vilken det faller ett varmgult sken från den nedgående solen. Lätt dis i luften. 93,4 x 135,2. Signerad Edelfelt 1885. Målad på Haiko i augusti–september 1885. Figurstudier i Ateneum. Inköpt 1886 till Statens Museum for Kunst, Köpenhamn.

Redaktionens kommentarer

Edelfelt verkar ha sökt efter ett arbetar- och fabriksmotiv. Han gjorde otaliga skisser med arbetare, stockar och plankor, på de så kallade Sågholmarna vid Hammars i Haiko, där August Eklöfs sågverk var beläget. En skiss med vatten, stränder och fabrikspipor från Tölöviken i Helsingfors, daterad den 13 eller den 15 september 1885, påminner till kompositionen mycket om "Lördagskväll vid Hammars". Det är möjligt att denna skiss gett Edelfelt idén till den slutliga kompositionen för "Lördagskväll vid Hammars". Fru Ekman i Stockholm verkar ha gjort en beställning, som Edelfelt ville diskutera med henne i mars 1885. I augusti–september samma år målade Edelfelt "Lördagskväll vid Hammars", som han sedan erbjöd fru Ekman. Fru Ekman hade tänkt sig ett annorlunda konstverk, något som hon uttryckte med termen "en genretavla" och hon köpte inte "Lördagskväll vid Hammars". I maj 1886 nämner Edelfelt att en amerikansk konsthandlare beställt ett verk "i stil med" "Lördagskväll vid Hammars", men det finns inget senare omnämnande om detta verk. Edelfelt ställde ut "Lördagskväll vid Hammars" på Salongen i Paris 1886 och i Valand i Göteborg samma år. Verket köptes till Statens Museum for Kunst i Köpenhamn 1886.

Förekomster i brev

lördag afton kl. ½ 12 1 januari 1885
Edelfelt har målat hela dagen i Hammars.

Stockholm, tisdag d. 24 mars 85 24 mars 1885
Osäker koppling Edelfelt skulle gärna gå till fru Ekman och tala om "tavlan".

Paris 27 dec 85 27 december 1885
Osäker koppling Hellen menar att porträttet av Pasteur och "Lördagskväll vid Hammars" är bra; Hellen brukar inte slösa med lovord.

d. 15 febr 86 15 februari 1886
"I Luxembourg-trädgården" blir lika stor som "Lördagskväll vid Hammars".

Paris d. 28 april 86 28 april 1886
Kan Alexandra Edelfelt skicka ett bra fotografi av "Lördagskväll vid Hammars" till Hanna Palme [avser eventuellt Henrik Palme, i brev 14.5.1886 skriver Edelfelt "H. Palme" och "han"] för att visas åt fru Ekman? Eller kanske det är bättre att vänta tills efter öppnandet av Salongen? Edelfelt har Salongsfeber; har försökt ta reda på placeringen på Salongen.

Söndag 2 maj 86 2 maj 1886
Edelfelt har haft samma känsla som alltid på Salongen inför sina egna konstverk; han ångrade att han hade ställt ut "Lördagskväll vid Hammars", tyckte att porträttet av Pasteur kunde ha varit bättre placerat, konstaterade att porträttet av Ville Vallgren och Antoinette Råström hade vunnit på att få en ram; sedan skyndadade han att se Bonnats porträtt av Pasteur.

Paris d. 14 maj 1886 14 maj 1886
En amerikansk konsthandlare har beställt en tavla i stil med "Lördagskväll vid Hammars" för 4000 franc, med bara barn, ingen Carlson; han har också beställt ett verk till från Haiko för 2000 franc; Edelfelt undrar när han ska hinna måla detta. Kan Alexandra Edelfelt skicka ett bra fotografi av "Lördagskväll vid Hammars" till H. Palme, som får fråga fru Ekman om hon vill köpa den för 5000 franc. "Lördagskväll vid Hammars" är inte riktigt bra, skulle vilja vara bättre representerad i Stockholm, men kan inte låta fru Ekman vänta längre.

Paris, tisdag d 18 maj 86 18 maj 1886
"Lördagskväll vid Hammars" kanske åt fru Ekman för 5000. Har fått ett lustigt brev av B.O. Schauman, som skriver att han förstår "Lördagskväll vid Hammars" först sedan han sett den franska titeln och reproduktionen i Figaro-Salon; Schauman är förgrymmad över Meyer Söderhjelms och Neiglicks artiklar; Edelfelt antar: troligen för att de inte är "tillräckligt värdigt hållna".

Paris lördag d. 29 maj 86 29 maj 1886
Edelfelts verk på Salongen är inte så bra som han ville att de skulle bli, tycker han själv.

Paris, tisdag d. 29 juni 1886 29 juni 1886
Edelfelt har inte skyndat med att skriva till Ekmans om "Lördagskväll vid Hammars", eftersom den ska ställas ut i Göteborg och de får se den där. Har inte fått något anbud på "Lördagskväll vi Hammars", efter att ha lovat Hodges att måla en tavla i samma stil. Vad menar fru Ekman med genretavla? "Lördagskväll vid Hammars" är en genretavla; Edelfelt tänker inte måla motiv som "gumors besök", "farfars födelsedag" eller "de första byxorna"; det är motiv som Edelfelt inte skulle måla även om de stekte honom över sakta eld.