Bertel Hintzes beskrivning

Solig vårsommardag med klarblå himmel. I halvskugga i förgrunden till vänster en grupp ammor och barn i svart, grått, gråblått, vitt och rosa; på en stol längst till vänster ett luftigt stilleben av vita barnkläder i solsken. På sandplanen längre i mitten en gosse och en flicka på huk. Längst till höger en sittande amma, sedd från ryggen och halvt avskuren av bildranden. I den klart solbelysta bakgrunden impressionistiskt målade barn som leka och ammor som sitta på en bänk vid en stenbarriär. Längst i fonden till vänster lövträd i gråaktig, vårlig grönska, till höger Luxembourgpalatset i grågult. 144 x 188. Signerad A. Edelfelt 1887. Målad i Paris i maj–juli 1886 (förstudier i april samma år), fortsatt på Haiko sommaren 1886 (Östra Nyland 30.VIII. 1886) samt fullbordad i Paris i april 1887. Beställd i Paris i februari 1886 av friherre Herman Standertskjöld-Nordenstam för 6000 mk. Beställningen avsåg en målning i format ca 95 x 135. I skissboken A II 1517:100 i Ateneum ingår talrika skisser, studier och croquiser från omkring 1879 från Luxembourgparken med ammor och barn, bl.a. en sedermera återupptagen kompositionsstudie med figurer som sitta på en lång, halvcirkelformig bänk vid en sandgång. I skissboken A II 1517:79 i Ateneum talrika kompositionsutkast, detaljstudier och croquiser, delvis mycket detaljerade, av landskapet och den arkitektoniska bakgrunden; utförda 1886. En kompositionsstudie i blyerts med män och kvinnor på en halvcirkelformig bänkrad, på sandgången duvor och i mittplanet två ammor med barn, i Ateneum.

Redaktionens kommentarer

I Edelfelts "Från direktoriets tid" (Hintze 203), som han målade 1881 och 1882 i Palais-Royals trädgård, finns samma parkmiljö med ljus och skugga på ljus sandgång och samma parkstolar som förekommer på många av skisserna till "I Luxembourg-trädgården".

Förekomster i brev

d. 15 febr 86 15 februari 1886
Edelfelt visste att Standertskjöld var i antågande och "svängde upp" två pasteller: dam i Boulognerskogen och vy från Luxembourgträdgården med bonner och bebéer; detta för att Standertskjöld skulle få välja, men han beställde båda: damen för 2000 och Luxembourgträdgården för 6000. "Au Bois de Boulogne" är nästan färdig och "I Luxembourg-trädgården" kommer att vara intressant att måla. "I Luxembourg-trädgården" blir lika stor som "Lördagskväll vid Hammars". Edelfelt har gjort flera teckningar för "I Luxembourgträdgården", känner att han går framåt i konsten.

Måndag 1 mars 86 1 mars 1886
Edelfelt har arbetat mycket, ska bli skönt att "slå dank" i södern; reser om lördag och är framme i Nizza om söndag.

Paris, Onsdag d. 14 april 1886 14 april 1886
"Horatius och Lydia" går inte bra; Edelfelt ska gå ut i Luxembourg-trädgården så snart det blir sol, det moderna intresserar mer än romerska ateljéfigurer. Edelfelt har tecknat i Luxembourgträdgården igår.

Paris Påskafton 86 24 april 1886
Edelfelt målar skisser till "I Luxembourgträdgården", har gjort en studie i Madame Bertaux trädgård. Edelfelt har litet Salongsfeber; blir glad om han har framgång och om "I Luxembourg-trädgården" blir bra. Börjar måla "I Luxembourg-trädgården" den 3 eller 4 maj.

Paris d. 28 april 86 28 april 1886
Osäker koppling Målandet har inte löpt de senaste dagarna.

Paris, tisdag d. 11 maj 86 11 maj 1886
Edelfelt har lånat amma och bébé av Pincharts bror, måste gå ner till trädgården för att göra croquiser, skisser.

Paris d. 14 maj 1886 14 maj 1886
Det har varit regnigt och blåsigt väder: Edelfelt har fått lov att arbeta inne med "I Luxembourgträdgården"; har låtit sy mössa och mantel åt modellen för amman; Edelfelt lånar barnkläder och barn av sina bekanta; en docka som ska vara modell för det minsta barnet; ateljén har barnkammarprägel. Lilla Pinchart som är modell gör Edelfelt förtvivlad. Edelfelt vill inte måla unga och vackra ammor, utan äldre, som i sina kläder ser ut som romerska kejsarinnor.

Paris, tisdag d 18 maj 86 18 maj 1886
Standertskiölds beställning av "I Luxembourgträdgården" för 6000 och "Au Bois de Boulogne" för 2000.

Paris d. 23 maj 86 23 maj 1886
Edelfelt målar porträttet av Kergorlay alla morgnar; "I Luxembourgträdgården" alla eftermiddagar. "I Luxembourgträdgården" går inte framåt i önskad takt; målar fortfarande studier av ammor; har målat blommande träd i Chantilly.

Paris d. 24 maj 86 24 maj 1886
Det finns dagar då det inte går att måla: modellen för amman tar bara "hopplösa ställningar".

Paris lördag d. 29 maj 86 29 maj 1886
Osäker koppling Edelfelt har haft mycket att göra och litet ont i magen; har inte kommit sig för att skriva förr; han har inte fått vara ifred om kvällarna.

Paris, Kristihimmelsfärdsdag. 86. 3 juni 3 juni 1886
Edelfelt har mycket arbete, är nervös av magplåga förra veckan och åskväder. Edelfelt håller på med att teckna upp Luxembourg-palatset med linjal och passare som en arkitekt. Edelfelt undrar hur "I Luxembourg-trädgården" ska kunna bli färdig till slutet av månaden. Edelfelt trivs inte i Paris när han tänker på Haiko, men arbetet intresserar och han hoppas få "I Luxembourgträdgården" framåt till slutet av månaden.

Paris d. 6 juni 86 6 juni 1886
Efter att porträttet av Kergorlay har blivit färdigt har Edelfelt inte kunnat arbeta på "I Luxembourgträdgården" p.g.a. det dåliga vädret. Det går inte att måla "I Luxembourträdgården" inomhus i en annorlunda belysning.

Paris torsdag d. 10 juni 86 10 juni 1886
Det är regnigt väder: Edelfelt har inte kunnat måla ute på "I Luxembourgträdgården". Friherrinnan Cedercreutz och amiralskan Kraemer gjort visit i ateljén; de tyckte om Edelfelts verk från den senaste tiden.

Midsommarafton kl. 4 e.m. 23 juni 1886
Edelfelt är nedslagen för att han inte har fått brev från Alexandra Edelfelt på länge och för att han inte kan måla "I Luxembourgträdgården" p.g.a. regn och blåst. Vet inte när hemresan kan bli; "I Luxembourgträdgården" måste målas i Paris om sommaren; vill inte vänta till nästa år. Det regnar, blåser, är kallt; Edelfelt har inte tur med vädret, men kanske "I Luxembourgträdgården" blir bra.

Midsommardagen kl. 12. 24 juni 1886
Edelfelt har en magnifik modell till huvudfiguren i "I Luxembourgträdgården"; hon liknar amiralskan Kraemer en aning.

Paris, tisdag d. 29 juni 1886 29 juni 1886
Klockan är halv åtta; Edelfelt väntar på den italienska modellen för huvudfiguren i "I Luxembourgträdgården", som har lovat komma klockan sju. Det är svårt att måla i [Luxembourg]trädgården mellan klockan elva på förmiddagen och tre på eftermiddagen då solen skiner igenom parasoll och skynken. Edelfelt har otur med "I Luxembourgträdgården". Har målat i Luxembourgträdgården i två dagar; båda dagarna har det varit fint väder vid avfärden från ateljén; en timme senare åska, regn och blåst. Edelfelt är hela tiden omringad av barn i Luxembourgträdgården; de är snälla, de stör inte mycket, måste han tillstå; Edelfelt har blivit god vän med en liten pojke som heter Emanuel och en 8-årig flicka som heter Suzanne. Det är svårare att måla ju längre man håller på med ett verk; fordringarna och tvivlet växer. Edelfelt skulle gärna utstå kampen mot elementen om bara "I Luxembourgträdgården" blev bra.

Paris lördag 3 juli 86 3 juli 1886
Målar "I Luxembourgträdgården" om eftermiddagarna; blir resfärdig till [franska] nationaldagen [14 juli].

Paris d. 5 juli 86 5 juli 1886
Edelfelt målar "I Luxembourgträdgården" tidigt på morgnarna och under eftermiddagarna. Landskapet är det som ger mest arbete i "I Luxembourgträdgården"; det liknar snålsoppa med samma ljusgrå-gröna färg och fläckar av morötter och ärter här och var.

Paris d. 9 Juli 86 9 juli 1886
"Min tafla blir nu hvad den blir, ett mästerverk – jamais de la vie", aldrig i livet; Edelfelt tycker att det är onödigt att "bråka" med "I Luxembourgträdgården" som inte blir bättre just då; Alexandra Edelfelt kommer att bli förvånad över att se hur litet som är gjort på tavlan som Edelfelt har talat så mycket om.

Paris Onsdag d. 22 dec 1886 22 december 1886
Ateljén börjar bli för liten; det är trångt med "I Luxembourgträdgården", "Skeppsbyggare" och de båda porträtten av Pasteur.

Palmsöndag 1887 1 januari 1887
Edelfelt börjar måla "I Luxembourgträdgården" i Dagnans "serre", växthus [i Neuilly], i morgon.

Fragment 1 januari 1887
Edelfelt skickar tidningsurklipp, som Alexandra Edelfelt kan ge åt B. O. Schauman; Edelfelt är själv missnöjd, men det vore bra om Standertskjöld skulle höra om "I Luxembourgträdgården" via tidningarna.

Paris d. 9 februari 87 9 februari 1887
Amics svåger Guignard, erbjuder sin vinterträdgård [drivhus eller växthus] för Edelfelt att måla färdigt "I Luxembourgträdgården" i; det är bra eftersom vädret är så kallt att det inte går att måla ute.

Paris d. 21 februari 87 21 februari 1887
Det är tråkigt att inte ha något att ställa ut på Salongen; Edelfelt kan inte få färdigt "I Luxembourgträdgården" på tre veckor; han skulle göra en pastell ifall det fanns en bekant med ett bra ansikte; han gjorde porträttet av Ville Vallgren och Antoinette Råström på 10–14 dagar förra året.

Paris, lördag d 26 februari 86 [ändrat med blyerts till 87] 26 februari 1887
Det har varit soligt väder i Paris; Edelfelt har promenerat i två dagar under förevändning att göra studier till "I Luxembourgträdgården". Trädgårdarna i Paris är förtjusande med barn och ammor; alla är glada över våren; detta kan göra den dystraste glad. Edelfelt har arbetat med "I Luxembourgträdgården" några dagar; verket intresserar honom igen, men hinner inte få det färdigt till Salongen.

Paris d. 3 mars 1887 3 mars 1887
Standertskiölds "I Luxembourgträdgården" och många andra verk blir färdiga tills utställningen hos Petit som öppnar den 15 maj.

Paris d. 15 mars 87 15 mars 1887
Edelfelt ska ta itu med "I Luxembourgträdgården" i Dagnans nya ateljé där det finns en "glasbur", trädgård och fond med byggnader och träd.

Paris, d. 31 mars 87 31 mars 1887
Edelfelt har tand- och käkvärk, som inte har blivit bättre av att han satt ute och målade i Luxembourgträdgården. Edelfelt bjuder farväl; han ska på allvar börja tänka på "I Luxembourgträdgården"; följande vecka ska han måla i Dagnans "serre" [växthus] på Boulevard Bineau i Neuilly.

Paris tisdag d. 12 april 87 12 april 1887
Edelfelt har skrapat bort huvudfiguren i "I Luxembourgträdgården"; han har målar flitigt i Dagnans "serre", växthus. Edelfelt våndas med "I Luxembourgträdgården", vilket han ofta gör i samband med varje större och viktigare tavla; han har målat om amman och hon blev då mycket bättre. Det har varit möjligt att ställa modellerna i trädgården hos Dagnan; Edelfelt själv har suttit i "glasburen".

Paris d. 18 april 87 18 april 1887
Edelfelt ska åka till Dagnan för att måla "I Luxembourgträdgården"; det är för kallt för att måla ute; Edelfelt skulle behöva göra en studie i den verkliga Luxembourgträdgården. Edelfelt målar flitigt hos Dagnan.

Paris d. 27 april 1887 27 april 1887
Edelfelt är i det värsta skedet med "I Luxembourgträdgården"; det blir bråttom att få den färdig i tid till utställningen hos Petit. Edelfelt har otur med modeller och väder i arbetet med "I Luxembourgträdgården"; det krävs ett friskt, hurtigt och levnadslustigt målningssätt. Edelfelt målar "I Luxembourgträdgården" hos Dagnan; Dagnan och hans fru är uppmuntrande. Ellan och Julia de la Chapelle anlände mitt i "eländet" med "I Luxembourgträdgården" och den politiska situationen; de stannar bara en vecka, men just den veckan som är värst då det gäller målandet; Edelfelt är helt "upphängd och nersläppt". Det är "ett öde" att "I Luxembourgträdgården" tar allEdelfelts tid och alla hans tankar just nu. Hade tänkt att "I Luxembourgträdgården" skulle vara färdig till den 25 april; sedan skulle han ta itu med porträttet av grevinnan Lewenhaupt igen; det blir nu ingenting av att få porträttet av grevinnan färdigt till utställningen hos Petit. Edelfelt lägger sig nu i hopp om att vakna klockan sju för att fortsätta med "I Luxembourgträdgården": figurer, fond; träden i bakgrunden påminner nu om ölsupa.

Paris, söndag d. 8 mai 87 8 maj 1887
Den enda ursäkten för försummelsen är att Edelfelt inte på tretton år har arbetat så febrilt och varit så enerverad som nu. Utställningen hos Petit öppnade föregående dag; Edelfelt har arbetat med "I Luxembourgträdgården" både natt och dag. Edelfelt har oroat sig för sin konst; han har inte sovit mycket på fyra nätter. Edelfelt har varit "halvdöd" av trötthet varje gång han har umgåtts med Ellan de la Chapelle; därför har han varit en "besynnerlig" kurtisör. Edelfelt är inte nöjd med "I Luxembourgträdgården"; det är ett hastverk; han fick ändå komplimanger på vernissagen. De senaste veckornas händelser är: målande och skrapande hos Dagnan; sömnlöshet p.g.a. tvekan och motstridiga tankar. Tidningarna har skrivit berömmande om "I Luxembourgträdgården"; Standertskjöld måste ta den och betala den då han har beställt den, Edelfelt kan således inte tänka på att sälja tavlan åt någon annan.

Paris d. 12 maj 87 12 maj 1887
"Flickor i båt", "Augusti", "Timmerflotte", "Paris i snö", "I Luxembourgträdgården" och porträttet av grevinnan Lewenhaupt, som alla är utställda hos Petit har mer framgång än Edelfelt trodde att de skulle ha. Edelfelt kommer inte ihåg innehållet i sitt senaste brev; han var så trött av forcerat arbete och spänningen inför vernissagen. På utställningen hos Petit finns många impressionister; deras färger "slår ihjäl" allt som hängs upp bredvid; kontrasten gör att "I Luxembourgträdgården" ser grådammig och smutsig ut. Kan Standertsköld-Nordenstam förlora 70000 på Zetterman, så kan han betala 6000 för "I Luxembourgträdgården", som han har beställt; tavlan är svårsåld och Edelfelt tänker inte ens försöka sälja den åt någon annan.

Paris d. 5 juni 87 5 juni 1887
"I Luxembourgträdgården", som är hos Petit, är dålig; Edelfelt känner sig nedslagen och blir inte glad förrän han har målat något "manligt och duktigt" igen; han hoppas kunna göra det under sommaren. Standertskjöld har inte svarat på brev; Edelfelt hoppas få betalt för "I Luxembourgträdgården".

Paris d. 8 juni 87 8 juni 1887
Edelfelt har fått telegram från Standertskjöld som uppmanar: skicka "I Luxembourgträdgården" direkt till [hans egendom] Gumtäkt [gård].