Bertel Hintzes beskrivning

Replik, dagmått 157 X 127, av kataog nummer 328, målad i Paris i december 1886–maj 1887, delvis med biträde av Helene Schjerfbeck. Skänkt av Edelfelt åt Louis Pasteur.

Förekomster i brev

Paris, tisdag d. 11 maj 86 11 maj 1886
Edelfelt lockas av möjligheten att få porträttet av Pasteur till Luxembourgmuseet, men tycker inte om att kopiera sig själv, det är nästan lika förfärligt som att måla efter fotografi.

Paris d. 14 maj 1886 14 maj 1886
Pasteur har gått med på att porträttet säljs till staten, bara han får en reproduktion. Edelfelt gick med Pasteurs besked till Turquet; men Jean Baptiste Pasteur har berättat att familjen har ändrat sig: Madame Pasteur d.ä. och d.y., Madame Vallery-Radot och hennes man; de är rädda för att reproduktionen aldrig blir av. Beskedet till Turquet är: staten får porträttet av Louis Pasteur först då Edelfelt har målat repliken; alla är nöjda med denna lösning; Edelfelt skickar Jean Baptiste Pasteurs svar till Alexandra Edelfelt som bevis för detta.

Paris, tisdag d 18 maj 86 18 maj 1886
Porträttet av Pasteur för 5000; repliken för 2000.

Paris d. 9 Juli 86 9 juli 1886
Edelfelt har fått springa hos administrationer och byråer för att få ut porträttet av Pasteur, som denne vill ha tills kopian är färdig. Edelfelt har sex månader på sig att måla kopian av porträttet av Pasteur.

2 dec. torsdag, Café de la Regence 2 december 1886
Edelfelt har talat med Helene Schjerfbeck om kopierandet av porträttet av Pasteur.

Paris lördag d. 4 dec. 86 kl. 2. 4 december 1886
Fröken Schjerfbeck besökte Edelfelt denna dag; Edelfelt inleder arbetet med kopian av porträttet av Pasteur tillsammans med henne på måndag. Edelfelt måste fråga någon annan eller kopiera porträttet av Pasteur själv, ifall det inte lyckas med fröken Schjerfbeck.

Paris d. 7 dec 86 7 december 1886
Fröken Schjerfbeck arbetar med porträttet av Pasteur i Edelfelts ateljé.

Paris lördag d. 11 dec 86 11 december 1886
Fröken Schjerfbeck målar kopian av porträttet av Pasteur; Edelfelt har själv målat det svåraste, d.v.s. händerna och huvudet.

Paris d. 14 dec 86 14 december 1886
Fröken Schjerfbeck målar kopian av porträttet av Pasteur; Edelfelt ska måla de viktigaste partierna och är rädd för att han inte ska få ansiktet att likna.

Paris d. 18 dec. 86. 18 december 1886
Edelfelt har fått en påminnelse från ministeriet att snart lämna tillbaka porträttet av Pasteur; Turquet gav tillstånd att hålla det hur länge som helst; Edelfelt hoppas att hans efterträdare låter tala med sig. Fröken Schjerfbeck arbetar i ateljén med kopian av porträttet av Pasteur.

Paris Onsdag d. 22 dec 1886 22 december 1886
Edelfelt turas om att måla kopian av porträttet av Pasteur tillsammans med fröken Schjerfbeck; det ser ut att bli bra. Turquets efterträdare har skrivit och reklamerat porträttet av Pasteur; Turquet menar att Edelfelt inte ska bry sig om det. Det var först meningen att fröken Schjerfbeck skulle måla i den lilla ateljésalongen, men nu är det för kallt där; Edelfelt vill inte köpa en extra kamin som inte behövs senare; fröken Schjerfbeck kommer inte då Edelfelt har seance för ett porträtt. Ateljén börjar bli för liten; det är trångt med "I Luxembourgträdgården", "Skeppsbyggare" och de båda porträtten av Pasteur.

Paris d. 4 jan 1887 4 januari 1887
Kopian av Edelfelts porträtt av Pasteur blir bra; fröken Schjerfbeck målar det samvetsgrant; Edelfelt undrar hur han ska betala henne. Fröken Schjerfbeck äter frukost i ateljén varje dag; hon lär ha sagt åt Runebergs att hon lär sig av arbetet med kopian av porträttet av Pasteur och att det är roligt.

fredag d. 7 fortsatt lördag d. 8 januari 1887. 7 januari 1887
Fröken Schjerfbeck målar det mesta av kopian av porträttet av Pasteur.

Paris d. 18 januari 87 18 januari 1887
Edelfelt ska dessutom betala fröken Schjerfbeck; betalar inte mer än 500, snarare mindre.

Paris d. 1 februari 1887 1 februari 1887
Edelfelt levererar porträttet av Pasteur först i april då Pasteur själv har kommit tillbaka.

Paris d. 14 februari 1887 14 februari 1887
Arbetet med kopian av porträttet av Pasteur närmar sig sitt slut; originalet har fått patina på bara ett år; arbetet har varit svårt.

Paris d. 12 maj 87 12 maj 1887
Pasteur har återvänt till Paris; han har varit med sin fru i Edelfelts ateljé och sett kopian av porträttet; Pasteur vill ha små ändringar.

Paris d. 5 juni 87 5 juni 1887
Det är många och långa omständigheter med betalningen av porträttet av Pasteur; Edelfelt kan få mera pengar tidigast den 10 [juni].

Det finns inga bilder för det här konstverket.