Bertel Hintzes beskrivning

Lutad mot ett brunt bord med röda och gula blommor i en blå vas står en medelålders dam i svart sidenklänning och håller några gula blommor i vänstra handen; knäfigur i fas åt höger. Bakom bordet en avdelningsskärm i ljusgrått och gult. 115 x 80. Signerad A. Edelfelt 1887. Målat i Paris i maj–juni 1887.

Förekomster i brev

Paris d. 14 dec 86 14 december 1886
Madame Weissgerber de Stragéwicz är bildad; hon är god vän med madame Koechlin; Edelfelt ska kanske måla ett porträtt av Madame Weissgerber de Stragéwicz också.

Fragment 1 januari 1887
Madame Weissgerber har haft sin andra porträttseance; hon är klok och sitter modell förträffligt; hon är lång och mager med stora drag, det blir lätt att måla hennes drag.

Paris d. 12 maj 87 12 maj 1887
Edelfelt har börjat ett pastellporträtt av Madame Weissgerber.

Paris d. 5 juni 87 5 juni 1887
Madame Weissgerber har inte kunnat sitta modell; hon haft besök av tre flickor, varav en genast insjuknade i mässling. Edelfelt har börjat om pastellen av Madame Weissgerber på ny duk.

Paris d. 8 juni 87 8 juni 1887
Edelfelt får pengarna för porträttet av Madame Weissgerber och hennes son på lördag, 5000 franc; Edelfelt ska betala förgyllare och skräddare, uträtta kommissioner; han lånar 1000 eller 200 av Chambure imorgon för att vinna tid. Osäker koppling Edelfelt har porträttseancer ytterligare i dag och i morgon.

Paris 21 mars 21 mars 1888
Edelfelt besökt Madame Weissgerber för att få porträttet; också hon vill göra Ellans bekantskap.

Paris 1sta Maj 1888. 1 maj 1888
Alla Edelfelts tavlor – porträttet av grevinnan Lewenhaupt, porträttet av Madame Weissgerber och "Kvinnor utanför Ruokolaks kyrka" – är väl placerade. Edelfelt har alltid en obehaglig känsla med Salongen; han ser verken på ett annat sätt än i ateljén. Folk gett komplimanger för verken på Salongen; Edelfelt menar själv att det är en medelmåttig succé; något sådant som porträttet av Pasteur kommer aldrig mera.