Bertel Hintzes beskrivning

Sittande gubbe med naken överkropp, halvfigur i naturlig storlek, profil åt vänster. Målad vid akademin i Antwerpen för dess tävlan i måleri i mars 1874

Förekomster i brev

Antwerpen d. 20 Januari 1874 20 januari 1874
Hur skall Edelfelt få tid att måla något för den "olycksaliga utställningen derhemma"? Kanske kan han ställa ut den tors han kommer att måla för tävlingen [concoursen] om den blir bra, och / eller de bäst lyckade kompositionerna i svartkrita, men det "slår inte an" på konstdomarna där hemma; de förstår inte att man behöver tid för att lära sig.

Antwerpen d. 8 Mars 1874. 8 mars 1874
Edelfelt skall göra sitt bästa för att i målningen göra något skapligt att skicka hem; man må väl kunna ställa ut en enkel tors i Helsingfors då expositionen [utställningen] i London tagit emot sådana från Antwerpen. På kvällarna har de concours [tävling] i teckning; nästa lördag börjar tävlingen i målning.

Antwerpen d. 16 Mars 74. – 16 mars 1874
Edelfelt tänker sända Attilas död och sin tors från concoursen till utställningen därhemma; han bryr sig inte om ifall publiken och några recensenter inte förstår hans tavlor, bara de personer som begriper något tycker att det som han sänt är bra; de som vet hur man lär sig målarkonst kan avgöra om "en naken karl" av Edelfelt är väl eller illa målad; den nakna kroppen är det svåraste och vackraste man kan måla. Om två dagar börjar målning; det medför nya utgifter för duk och färg; under kvällarna skall Edelfelt arbeta på kompositionen; han ber Alexandra Edelfelt hälsa åt syskonen och alla bekanta.

Antwerpen, lördag d 22/3 1874. 22 mars 1874
Edelfelts tors är nu halvfärdig; han har ännu fem dagar kvar av concoursen [tävlingen] att göra den färdig.

Antwerpen d 24 Mars 74 24 mars 1874
Edelfelt skickar hem den tors som han målar under tävlingen för att visas åt Alexandra Edelfelt och Bernhard Reinhold; han begriper inte varför den inte skulle kunna exponeras [ställas ut].

Antwerpen, lördag d 28 Mars 28 mars 1874
Torsen för concoursen [tävlingen] är den bästa målning han gjort under studierna.

Antw. Påskdagen 1874 5 april 1874
Edelfelt har skrivit till B.O.Schauman om flamländsk konst; han har också frågat om råd för hur han skall transportera torsen och kompositionerna till Finland i maj. Émile Claus, Sidney Adams och Jozef Van Rysel menar att torsen är mycket bra; Edelfelt vill därför gärna visa den åt Alexandra Edelfelt och Bernhard Reinhold.

Antw. torsdag d. 30 April 74. 30 april 1874
Varför skriver inte B.O.Schauman om hur Edelfelt ska sända tavlorna?; han tar med kartongen och torsen till Paris och ber Adolf von Becker om råd; försändningen kommer därför först i slutet av maj till Helsingfors.

Antwerpen d. 4 Maj 74. 4 maj 1874
Prisutdelningen var festlig, med Antwerpens provinsguvernör, borgmästaren och flera andra dignitärer närvarande; den första i varje klass kröntes med en lagerkrans och medalj av någon bland hedersgästerna; Nicaise de Keyser eller någon av de äldre professorerna överräckte de mindre ädla medaljerna; de 3 första "d'excellence" och de 6 första i varje deltävling lästes upp.

Paris d. 8 Maj 1874 8 maj 1874
Edelfelt ber Alexandra Edelfelt meddela B.O.Schauman att tavlorna snart är på väg till Helsingfors; han ångrar inte att han tog dem med sig, i och med att Adolf von Becker fick se dem; han slutar brevet för att pappret, bläcket och pennan är så dåligt och ber Mamma hälsa alla.

Paris d 22 Maj 74 22 maj 1874
Tavlorna har Edelfelt redan sänt till B.O.Schauman genom konsul Klingström i Lübeck; Alexandra Edelfelt får betala frakten med pengarna han fått av Calle Holm.

Paris d. 11 Juni 74. 11 juni 1874
Alexandra Edelfelt har kunnat meddela att tavlorna kommit fram; Adolf von Becker är arg för olyckan med Sergels faun; han skyller på tullmännen och "våra ypperliga förmånskassor", som inte har sin like ens i Mesopotamien.

Paris, onsdag d. 1 Juli 1874. 1 juli 1874
Wilhelm Bolins kritik av Edelfelt var gynnsam, synd bara att artikeln i allmänhet var så usel.

Det finns inga bilder för det här konstverket.