Bertel Hintzes beskrivning

Sittande ung dam i en ljus, blommig, djupt urringad 1700-talsklänning med spetskrage; knäfigur i fas åt höger. I vänstra handen en solfjäder, den högra armen vilar på en stolkarm, över vilken en pälskappa är lagd. I bakgrunden en japansk skärm samt en vas med blommor. 150 x 81. Signerad A. Edelfelt. 1887. Målad i Paris våren 1887. Studier i skissboken A II 1517: 21 i Ateneum.

Förekomster i brev

Paris, lördag d 26 februari 86 [ändrat med blyerts till 87] 26 februari 1887
Friherrinnan Celsing har försökt övertala Edelfelt att måla ett pastellporträtt av grevinnan Lewenhaupt för Salongen; friherrinnan Celsing menar att det är skada att Edelfelt inte ställer ut. Grevinnan Lewenhaupts utseende passar för pastell, det påminner om 1700-tal, är "ett märkvärdigt 1700taliskt pastellutseende"; ett porträtt av henne skulle kunna bli bra.

Paris d. 3 mars 1887 3 mars 1887
Edelfelt har inlett arbetet med en pastell av grevinnan Lewenhaupt. En svensk konstnärinna, fröken Keyser, har målat ett pastellporträtt av grevinnan Lewenhaupt; Edelfelt sade åt friherrinnan Celsing att han kunde ha gjort det bättre; friherrinnan Celsing uppmanade Edelfelt att måla porträttet. Friherrinnan Celsing och prins Eugen talade med grevinnan Lewenhaupt som blev smickrad över att Edelfelt ville måla ett porträtt av henne. Grevinnan Lewenhaupt har stått modell; hennes svensk-aristokratiska drag – stora ögon, kort näsa samt rund och nätt figur – är nu uppmålade på duk ; Edelfelt ska följande dag måla henne i pastell. Om porträttet av grevinnan Lewenhaupt lyckas blir det ett visitkort för Salongen, eftersom grevinnan är mycket känd i Paris; Edelfelt förlorat bara tio dagar ifall porträttet inte lyckas. Standertskiölds "I Luxembourgträdgården" och många andra verk blir färdiga tills utställningen hos Petit som öppnar den 15 maj.

Paris fredag d. 11 mars 87 11 mars 1887
Grevinnan Lewenhaupt sitter modell; hon läste tidningarna från Helsingfors och de många protesterna mot Geijerstam; grevinnans smålog och konstaterade "fy sjutton"; då hon läste Viktor Heikels artikel började hon skratta så att Edelfelt undrade om hon någonsin skulle lugna sig. Edelfelt arbetar med pastellporträttet av grevinnan Lewenhaupt; det blir bra, men har kostat många förtvivlans stunder; Edelfelt har arbetat i tio dagar; han besluter först sista dagen om porträttet ska lämnas in till Salongen eller inte. Chambure tycker att porträttet av grevinnan Lewenhaupt är livligt och distingerat. Carl Lewenhaupt, grevinnan Lewenhaupts make, menar att Edelfelt är "en baddare att måla bra". Osäker koppling Edelfelt skyndar sig att göra fonden [på porträttet av grevinnan Lewenhaupt] färdig.

Paris d. 13 mars 87 13 mars 1887
Edelfelt ställer inte ut porträttet av grevinnan Lewenhaupt, det blev inte tillräckligt bra; prins Eugen tycker att det är synd, en "ryslig skada". Prins Eugen och Wennerberg gjorde visit i Edelfelts ateljé efter att grevinnan Lewenhaupt hade gått; Edelfelt var förtvivlad över porträttet. Prins Eugen sade senare åt friherrinnan Celsing att det var roligt att se en gammal mästare förtvivlad och arg över sin konst. Grevinnan Lewenhaupt är glad trots att porträttet inte ställs ut; hon har inte haft tråkigt under de tio dagar hon har suttit modell; hon har hämtat läckerheter till frukost i ateljén; prins Eugen har lovat överraska i denna tête à tête vid "déjeuner à la fourchette", gaffelfrukost [lättare på förmiddagen intagen måltid]. Det har "kostat på" Edelfelt att inte ha något bra att ställa ut på Salongen, Edelfelt har inte mått bra av det, men han inser att det skulle kunna inverka negativt på den position han har tillvunnit sig i konstvärlden om han ställde ut en tavla som inte håller samma nivå som de han ställde ut året innan [porträttet av Pasteur och porträttet av Ville och Antoinette Vallgren] .

Paris d. 15 mars 87 15 mars 1887
Porträttet av grevinnan Lewenhaupt blev inte tillräckligt bra; Edelfelt arbetade feberaktigt på det de sista dagarna. Dagnan menar att porträttet av grevinnan Lewenhaupt inte är karakteristiskt för Edelfelt. Edelfelt har ställt porträttet av grevinnan Lewenhaupt bredvid porträttet av Pasteur; han gjort sorgliga betraktelser. Porträttet av grevinnan Lewenhaupt betyder inte nödvändigtvis ett steg bakåt, det kan också vara ett misslyckande. Varje gång Edelfelt har arbetat med ett konstverk som har blivit lyckat har det känts bra från början; med detta porträtt av grevinnan Lewenhaupt har Edelfelt tvivlat från andra dagen . Varken "I Luxembourgträdgården" eller porträttet av grevinnan Lewenhaupt skulle ha blivit tillräckligt bra för Salongen, menar Edelfelt; även om han har börjat arbetet i tillräckligt god tid har han inte klarat av att göra verk som han kunde ställa ut på Salongen. Lewenhaupts tycker att porträttet av grevinnan är bra; Edelfelt har sagt åt dem att det inte är färdigt och därför inte kommer till Salongen.

Paris d. 19 mars 87 19 mars 1887
Edelfelt lämnar porträttet av grevinnan Lewenhaupt för en tid för att måla ett pastellporträtt av Mademoiselle Grosjean; Edelfelt fick beställningen av [hennes far] herr Grosjean.

Paris d. 27 mars 1887. 27 mars 1887
Edelfelt tycker som Alexandra Edelfelt, han är nöjd att han inte har rusat åstad med porträttet av grevinnan Lewenhaupt. Madame Koechlin har gjort visit igår; hon tycker att porträttet av Mademoiselle Grosjean är bättre än porträttet av grevinnan Lewenhaupt; Edelfelt tycker lika. Det var bra att Edelfelt lät bli att lämna in porträttet av grevinnan Lewenhaupt till Salongen; Dagnan sitter i juryn för Salongen och menar att man bör ställa ut bara saker som bevisar framsteg.

Paris d. 27 april 1887 27 april 1887
Hade tänkt att "I Luxembourgträdgården" skulle vara färdig till den 25 april; sedan skulle han ta itu med porträttet av grevinnan Lewenhaupt igen; det blir nu ingenting av att få porträttet av grevinnan färdigt till utställningen hos Petit. Porträttet av grevinnan Lewenhaupt är det sämsta Edelfelt har gjort på länge.

Paris d. 12 maj 87 12 maj 1887
"Flickor i båt", "Augusti", "Timmerflotte", "Paris i snö", "I Luxembourgträdgården" och porträttet av grevinnan Lewenhaupt, som alla är utställda hos Petit har mer framgång än Edelfelt trodde att de skulle ha. Edelfelt måste måla porträttet av grevinnan Lewenhaupt färdigt.

Paris d. 5 juni 87 5 juni 1887
Porträttet av grevinnan Lewenhaupt är så gott som färdigt; det är inget mästerverk och kan inte vara det efter de många ändringarna och det nervösa och oroliga arbetandet.

Paris d. 8 juni 87 8 juni 1887
Porträttet av grevinnan Lewenhaupt är färdigt; Lewenhaupts är nöjda.

Paris 1sta Maj 1888. 1 maj 1888
Alla Edelfelts tavlor – porträttet av grevinnan Lewenhaupt, porträttet av Madame Weissgerber och "Kvinnor utanför Ruokolaks kyrka" – är väl placerade. Edelfelt har alltid en obehaglig känsla med Salongen; han ser verken på ett annat sätt än i ateljén. Folk gett komplimanger för verken på Salongen; Edelfelt menar själv att det är en medelmåttig succé; något sådant som porträttet av Pasteur kommer aldrig mera.