Bertel Hintzes beskrivning

Bröstbild av en ung dam med långsmalt huvud, uppsatt hår och åtsittande blus. Målat i Paris mars 1887. Studier i blyerts i Ateneum (30,3 x 22,1, inv. n:o A II 1304) och i privat ägo (29 x 21,3, med hög krage och en ros vid vänstra axeln).

Förekomster i brev

Paris d. 19 mars 87 19 mars 1887
Edelfelt lämnar porträttet av grevinnan Lewenhaupt för en tid för att måla ett pastellporträtt av Mademoiselle Grosjean; Edelfelt fick beställningen av [hennes far] herr Grosjean. Mademoiselle Grosjean har suttit modell fyra gånger; herr Grosjean har varit med. Edelfelt lyckas inte få porträttet att likna Mademoiselle Grosjean, det liknar Fanny Ehrström i stället.

Paris d. 24 mars 87 24 mars 1887
Edelfelt skulle vilja skriva ett långt brev som svar på Alexandra Edelfelts brev med Helsingforsnytt, men har inte tid; han känner sig på skämtsamt humör och skulle vilja berätta för modern om balen som ordnades för prins Eugen, om middag på cercle militaire med en halvtokig svensk kapten Ridderstad, om porträttmodellen Mademoiselle Elisabeth Grosjean och om Neiglick. Neiglick kom föregående dag när Mademoiselle Grosjean satt modell. Neiglick menar att Mademoiselle Grosjean är ett "tämligen tarvligt fruntimmer"; det tycker inte Edelfelt. Snart kommer herr Grosjean, som är före detta deputerad och prefekt i Mulhouse, med sin dotter. Porträttet av Mademoiselle Grosjean var bättre först; Edelfelt har "gått och förstört det" nu och konstaterar: "le mieux est l'ennemi du bien", bättre är fiende till bra.

Paris d. 27 mars 1887. 27 mars 1887
Pastellporträttet av Mademoiselle Grosjean är färdigt, fadern och vännerna är nöjda. Madame Koechlin har gjort visit igår; hon tycker att porträttet av Mademoiselle Grosjean är bättre än porträttet av grevinnan Lewenhaupt; Edelfelt tycker lika. Porträttet av Mademoiselle Grosjean är litet förskönat, men det skadar inte; hon är dessutomn en kameleont, hon förändrar färg och utseende på en stund.

Paris, d. 31 mars 87 31 mars 1887
Edelfelt levererade porträttet av Mademoiselle Grosjean samma dag som familjen reste till landsbygden; Grosjean uttryckte sin tillfredsställelse med porträttet och Edelfelts person; Mademoiselle Grosjean såg fundersam ut; det var vemod i luften.

Paris tisdag d. 12 april 87 12 april 1887
Edelfelt har fått brev från herr Grosjean: de är nöjda med pastellporträttet av Mademoiselle Grosjean.

Paris d. 27 april 1887 27 april 1887
Porträttet av Mademoiselle Grosjean däremot blev bra; fräscht som hon själv; dumt nog har Edelfelt skickat porträttet till Montbéliard, där det har väckt beundran enligt herr Grosjean; Edelfelt får väl i sinom tid måla porträtt av hela familjen.