Bertel Hintzes beskrivning

Interiör från Attilas bröllopsgemak; hunnerna intränga och finna drottningen lutad över Attilas blodiga lik. Kompositionsteckning i kol, utförd i Antwerpen mars - april 1874. Edelfelts avsikt var att efter denna kartong utföra en oljemålning med omkring 30 cm höga figurer.

Förekomster i brev

Antwerpen d. 9 Februari 1874. – 9 februari 1874
Till näst har de en intressant uppgift; de skall måla Attilas död i sitt träpalats i Ungern; det blir en brokig bild med hunner, romare och göther och i mitten liket av "hunnerkonungen, Guds gissel och Europas skräck".

Antwerpen d. 15 Februari 74. – 15 februari 1874
Föregående dag arbetade Edelfelt med kompositionsuppgiften "Attilas död"; han hade fått mera konkreta och praktiska råd av Nicaise De Keyser.

Fortsättning (Måndagen) kl. 12 på dagen. 16 februari 1874
Edelfelt har arbetat med teckningen på konstakademien.

Antwerpen d. 8 Mars 1874. 8 mars 1874
Vidare har Edelfelt gjort skisser för en teckning i svartskrita, Attilas död, som han tänker skicka hem.

Antwerpen d. 16 Mars 74. – 16 mars 1874
Edelfelt har börjat på kolkompositionen Attilas död för expositionen i Helsingfors; Nicaise de Keyser har gett honom råd om kompositionen. Edelfelt tänker sända Attilas död och sin tors från concoursen till utställningen därhemma; han bryr sig inte om ifall publiken och några recensenter inte förstår hans tavlor, bara de personer som begriper något tycker att det som han sänt är bra; de som vet hur man lär sig målarkonst kan avgöra om "en naken karl" av Edelfelt är väl eller illa målad; den nakna kroppen är det svåraste och vackraste man kan måla. Om två dagar börjar målning; det medför nya utgifter för duk och färg; under kvällarna skall Edelfelt arbeta på kompositionen; han ber Alexandra Edelfelt hälsa åt syskonen och alla bekanta.

Antwerpen d 24 Mars 74 24 mars 1874
Edelfelt arbetar på Attilas död.

Antwerpen, lördag d 28 Mars 28 mars 1874
På sina lediga stunder kommer Edelfelt att arbeta på den komposition han kommer att skicka till Helsingfors.

Antw. Påskdagen 1874 5 april 1874
Edelfelt har skrivit till B.O.Schauman om flamländsk konst; han har också frågat om råd för hur han skall transportera torsen och kompositionerna till Finland i maj.

Antwerpen d. 17 April 74. 17 april 1874
Edelfelt har flera gånger varit hos Nicaise de Keyser med sin kolkomposition "Attilas död", men han har ständigt så mycket att ändra så han tror inte att han hinner få den färdig för utställningen i Helsingfors; han har funderat på att välja ett annat ämne, Gustaf Adolf och de 70 vid Demmin, som han tror att bättre skulle tilltala Helsingforspubliken; arbetet med kompositionen "Alexander den store på dödsbädden" för Antwerpen expositionen tar mycket tid och de vackra vårkvällarna lockar också till promenader.