Albert Edelfelts brev

En djupdykning i Albert Edelfelts liv och konstnärliga arbete genom hans brev till sin mor Alexandra Edelfelt 1867−1901

Bertel Hintzes beskrivning

Bakom ett bord med ljusröd duk sitter en vithårig man i frack och vit halsduk; halvfigur i fas åt vänster. I högra handen en talmansklubba, med den vänstra fattar han ett papper på bordet. I förgrunden längst till vänster en av bildranden avskuren omröstningsurna av glas. Gråbrun fond. Dagm: 110 x 89. Signerad A. Edelfelt 1889. På beställning av Borgareståndet målat i Helsingfors i december 1888– jan. 1889.

Förekomster i brev

Paris 30 mars 89 30 mars 1889
Nyfiken att se vilket intryck tavlorna gör. Dagnan tyckte om porträttet av Kurtén, men lika litet som andra förstod han bordet, klubban och skålen; i den franska nationalförsamlingen.

Paris 25.4. 89 25 april 1889
Salongens vernissage är om tisdag; porträttet av Kurtén lär se bra ut.

Saaris fredag 12 Juli 89 12 juli 1889
Porträttet av Haartman till samma pris som porträttet av Kurtén; vill inte offra mer än 8 dagar på det.

Paris 10 dec. sent på qvällen 10 december 1889
Besynnerligt brev från Aminoff om betalningen av porträttet av Haartman; Haartman och hans vittne Axel Antell kommer inte ihåg att Edelfelt med stöd av porträttet av Kurtén nämnt summan 3000 mk; Aminoff skriver att Riddarhusdirektionen, dvs. Robert Ehrnrooth, Pippingsköld och Haartman vill att Edelfelt ska retuchera porträttet: kring Haartmans mun och fonden.

Stockholm söndag 1sta april 94 1 april 1894
I går var jag på en konstnärsfest med damer. Stämningen var entusiastiskt indignerad t. f. af riksdagens nedriga beslut att tvärt emot alla arkitekters vilja brygga riksdagshuset på Helgeandsholmen bakom butikerna på norrbro. Gunnar Wennerberg var der, rasande också han. Jag talade mycket med honom – han var trefligare än sist, under den goda stunden med brodren. Han talte om Magdalena om Mammas Pasteurs och Kurténs porträtt och sade mig saker som voro granna och som Mamma skulle ha hört med stolthet. Han, Nordenfalk, Björck m. fl. vilja nödvändigt ha min altartafla hit.

Petersburg 19 februari 1896
Efter ett evigt hängande om dagarna i Akademin – väntande, skickande, missförstånd, oriktiga lådor – inga kommissionärer, inga vana arbetare, många onyttiga ord och många papriosser – hade jag varit sent ute om qvällarna och slutade med att passera natten mot söndagen på Akademielevernas bal (adelsklubbens lokal). Det var rigtigt lustigt att se ett Petersburg som jag aldrig haft en aning om förut – enklare, naivare och fullkomligt ryskt. – Studenter och konstnärer (om man så skall kalla dem som här sysslar med konst) bildade flertalet – högst få officerare. Många rätt vackra masker – ehuru ej så eleganta som på vår sista maskeradbal. Det hela hade ett vida barnsligare tycke. Dessa små, lurfviga pojkar, i uniformer som närmast likna våra postiljoners, med helt små, fula och glada damer, skuttande i mazurkan lika så ogratiöst som lifligt – alla glada, vänliga, – och barnsliga långt mer än våra studenter. Dekorationerna utförda af eleverna, voro så smaklösa som möjligt. De hade lyckats, med mycken möda alldeles förstöra, adelsklubbens vackra lokal. I Buffetten var det lifligt men anspråkslöst. Jag såg bara 1 bordlag med champagne – de flesta andra åto småpiroger med öl till och vodka – men ingen enda full person sågs till. Jag var mycket hedrad sedan på morgonkulan – flere af eleverna blefvo förestälda för mig; med lifliga gester, på bruten franska (eller jag på än mer bruten ryska) förklarades ömsesidig sympathi – och alla talte om den finska konsten såsom något mycket fint och framom den ryska! Gallén och Järnefelt kände de till, tack vare Finland i 19 Seklet. Flere hade sitt mina taflor i vestibulen af Akademin, och försäkrade att om också den stora publiken icke skulle bry sig om dem "toute la jeunesse sera pour vous" – Så fick jag sitta i en jury (med Botkin, Benois Sokolov och bildhuggaren Beklemischeff) för att ge ut 3 pris åt de vackraste maskerna. Vi sutto på en estrad och röstade mycket vigtigt.

Det finns inga bilder för det här konstverket.