Bertel Hintzes beskrivning

Akvarellskiss, målad i Paris i augusti 1874

Redaktionens kommentarer

Scen från 1808 som beskrivs i Fänrik Ståls sägner i dikten Wilhelm von Schwerin. I diktens tre sista strofer beskrivs den scen som Edelfelt återgav: Han hade sitt sextonde år ej nått, På bår ren lagd. Långt var det liv dock, han leva fått, Om liv är bragd. Ack, mången grånat i ärans glans, Som fäst med glädje sin strålande krans På den femtonåriges hjässa, Om i byte han vunnit hans. Han hade sitt sextonde år ej nått, Ja, ung han dog; Dock sörjde en blödande här hans lott, Själv prövad nog; Dock stod kring hans läger i tyst förbund Av krigets ädlaste kämpar en rund, Och vad för de tappre han varit, Det syntes i denna stund: Ej veklig klagan, blott saknad tung, Blott sorg var spord. Till hjältens ära, som dog så ung, Ej föllo ord; Men Vegesack prisade livets vår, Och Adlercreutz smekte den bleknades bår, Och ur Druva såg man pressas Rart vin — en stor, klar tår. Edelfelt återkom till temat senare och målade hösten 1893 den döde Wilhelm Schwerin för bokverket "Finland i 19:de seklet". Scenen har återgetts också av andra konstnärer. Helene Schjerfbeck, som 1886 i Paris deltog i arbetet med att måla en replik av Edelfelts porträtt av Louis Pasteur, målade samma år Wilhelm von Schwerins död. Hon återvände till temat 1927.

Förekomster i brev

Paris , onsdag d 17 Juni 74. 17 juni 1874
Kompositioner Edelfelt tänkt måla är Gustaf II Adolf och dessutom Wilhelm von Schwerin på bår, ett ämne som lockar Edelfelts fantasi; han föreställer sig att Adlercreutz böjer sig över båren, "de gamla barska krigarna" Ebehard von Vegesack och Thure Drufva står sorgsna omkring liket av unge Schwerin, vädret är mulet som man tänker sig dagen efter det olyckliga slaget i Oravais; Nicaise de Keyser hade rätt i att man för att måla bra först och sist måste behärska tekniken och hantverket; Peter Paul Rubens, Rembrandt, Rafael, David Teniers, Gabriël Metsu och Gerhard Terburg behärskade hantverket.

Paris d. 24 Juni 1874. 24 juni 1874
I ateljén går allt sin gilla gång; en unga amerikan, Julian Alden Weir, har fattat en vis högaktning och vänskap för Edelfelt efter att ha sett hans kompositionsutkast till Wilhelm von Schwerin.

Paris d 17 Juli 1874. 17 juli 1874
Edelfelt har gjort en ny skiss till Wilhelm von Schwerin. Om Edelfelt kommer någon vart med Calle Holms tavla reser han kanske till Versailles på några dagar för att teckna av bataljmålningar i palatset och göra studier till blivande bataljscener från finska kriget 1808-09.

Paris d. 19 Augusti 187 19 augusti 1874
Edelfelt har på tredje sidan ritat en skiss till kompositionen av Wilhelm von Schwerin; Alexandra Edelfelt måste ta i beaktande att "kluddet" är ett hastverk, och inte heller en födelsedagspresent; Carl Johan Adlercreutz, Thure Drufva och Ebehard von Vegesack står i mitten, de övriga kan vara vem som helst; det räcker troligen 2-3 år innan han kan måla en tavla av det.

Paris fredag d. 23 febr. 1877 23 februari 1877
Den store historiemålaren Jean Paul Laurens håller enligt Pierre Petit Gerard på med en tavla som liknar Edelfelts teckning till Wilhelm von Schwerin; ämnet är detsamma: hjälten Marceau ligger utsträckt på en bår och skall hämtas av franska hären, medan de österrikiske generalerna blottar sina huvuden av vördnad; kostymerna från 1796 är mycket lika dem från 1808; det blir intressant att se tavlan på Salongen; Laurens har hittills mest tagit sina ämnen från medeltiden.