Bertel Hintzes beskrivning

Bröstbild i helfas av en äldre, kraftigt byggd man med bruna ögon, gråbrunt hår och gråbruna mustascher samt rödaktig ansiktsfärg. Svart rock och svart kravatt mot vitt skjortbröst. Grå fond. Målat på Kiala sommaren 1873.

Förekomster i brev

Antwerpen d. 2 Oktober 73. 2 oktober 1873
Osäker koppling Monsieur Joseph Van Loon presenterade Edelfelt för Monsieur Nicaise de Keyser och underströk att en aktad man i Finland (kommerserådet Johan Friedrich Hackman) hade framhållit Edelfelts anlag som goda; de Keyser ansåg Edelfelts medhavda tavlor som lovande (bl.a. Hulda Berndtsons porträtt och porträtt av Alexandra Edelfelt); Edelfelt blev utan vidare antagen till konstakademien, men måste för reglernas skull utföra en "teckning efter antiquen"; direktör de Keyser tyckte inte riktigt om Edelfelts antikritningar men menade inte att det var hans fel; han "tycktes mena att alla ritlärare hade galna metoder, undantagande de i Antwerpen"; de Keyser trodde att Edelfelt redan om några veckor skulle bli uppflyttad till en högre klass; i flera ämnen hamnade han att börja mitt i kursen, eftersom de inletts redan i maj; de Keyser frågade Edelfelt om han före han anlände till Antwerpen varit på de klara med att man där arbetade hårt och hade stränga regler; Edelfelt svarade att han kommit till Antwerpen för att han visste att man där hölls i "tukt och Herrans förmaning".

Antwerpen d. 30 Nov 73. 30 november 1873
Morbror August Streng har bränt hål i tidningarna som Edelfelt fick, vilket var mera intressant än alla notiserna i Helsingfors Dagblad.

Antwerpen några dagar före jul 1873. 20 december 1873
Inför julen kommer Edelfelt att tänka på allt som Alexandra Edelfelt gjort för honom; hemmet finns i nordbons tankar; Edelfelt drömmer sig hem till julafton, systrarna Ellen, Anni och lilla Butti (Berta) Edelfelt springer omkring julklapparna eller blickar med skygghet på Tajta (Fredrika Snygg) som agerar julbock; Alexandra Edelfelt reser inte till Kiala på julen; Edelfelt ber henne hälsa Morbror August Streng.