Bertel Hintzes beskrivning

I en bondstuga med hålkakor på stänger i taket sitter en ung mor med sitt barn i famnen; bredvid till höger en vagga. I fondväggen ett fönster med utsikt över sommargrönska; starkt solsken på en ugnsmur längst till höger. Under fönstret en soffa, längre till vänster en säng. I taket hänger en ljusröd tröja. 31,5 x 33,5. Sannolikt fri förstudie till "Hemkomsten från jakten" (N:o 26 i Hintzes katalog).

Förekomster i brev

Antwerpen d. 2 Oktober 73. 2 oktober 1873
Osäker koppling Monsieur Joseph Van Loon presenterade Edelfelt för Monsieur Nicaise de Keyser och underströk att en aktad man i Finland (kommerserådet Johan Friedrich Hackman) hade framhållit Edelfelts anlag som goda; de Keyser ansåg Edelfelts medhavda tavlor som lovande (bl.a. Hulda Berndtsons porträtt och porträtt av Alexandra Edelfelt); Edelfelt blev utan vidare antagen till konstakademien, men måste för reglernas skull utföra en "teckning efter antiquen"; direktör de Keyser tyckte inte riktigt om Edelfelts antikritningar men menade inte att det var hans fel; han "tycktes mena att alla ritlärare hade galna metoder, undantagande de i Antwerpen"; de Keyser trodde att Edelfelt redan om några veckor skulle bli uppflyttad till en högre klass; i flera ämnen hamnade han att börja mitt i kursen, eftersom de inletts redan i maj; de Keyser frågade Edelfelt om han före han anlände till Antwerpen varit på de klara med att man där arbetade hårt och hade stränga regler; Edelfelt svarade att han kommit till Antwerpen för att han visste att man där hölls i "tukt och Herrans förmaning".