Bertel Hintzes beskrivning

Antagligen akvarell, målad i Paris hösten 1874. Den ena modellen var målaren J. A. Weir, med vilken Edelfelt från hösten 1874 till följande höst delade bostad och ateljé 5 rue du Pont de Lodi. Den andra modellen var antagligen målaren J. S. Sargent, som hörde till samma krets. Andra manliga, amerikanska vänner omnämner Edelfelt ej i sina brev från denna tid. En laverad teckning med två konstnärer arbetande vid lampljus i ateljén vid rue du Pont de Lodi, möjlien en fri förstudie till porträttet, finnes i Ateneum.

Redaktionens kommentarer

Det rör sig egentligen om två skilda porträtt, ett miniatyrporträtt av amerikanen Dewey Bates och ett större av Julian Alden Weir. Teckningen med de två konstnärerna föreställer Weir och Edelfelt och sändes som julklapp till Alexandra Edelfelt julen 1874. På teckningen står "Rue du Pont de Lodi 5, au sixième à 10 heure du soir" [Rue du Pont de Lodi 5, på sjätte våningen klockan 10 på kvällen], "Les deux bonshommes que voilà Ils sont Weir et moi" [Här är de två gentlemännen, det är Weir och jag].

Förekomster i brev

Paris Onsdagsafton 3 Nov. 1874 3 november 1874
Edelfelt håller på med ett miniatyrporträtt av Dewey Bates, som blir mycket likt.

Paris d 6 November 1874. 6 november 1874
Julian Alden Weir och Edelfelt har haft otur med sin modell; istället har han börjat ett litet porträtt av Dewey Bates, ett större av Weir, och två skisser; den ena är en scen från Sveaborgs kapitulation, i förgrunden ses två finska soldater på en närbelägen strand (t.ex. Bleckholmen) ta ett sista farväl av fästningen; tycker Alexandra Edelfelt om idén?; den andra skissen är en illustration till scenen från Regina von Emmeritz i "Den första bägarn hurrah, kamrater skall Finland ha".

Paris d. 14 December 1874 14 december 1874
Edelfelt sitter med Julian Alden Weir i deras kylslagna rum; Weir kokar vatten för att tillreda en "grog américain"; Weir få ofta underliga idéer, som t.ex. att resa till Antwerpen, Haag och Amsterdam mitt i vintern; schweizaren Alfred Henri Berthoud gör narr av Weirs infall, "ses toquades (parisisk slang) américaines"; Edelfelt sänder Weirs porträtt och ber Alexandra Edelfelt sända det tillbaka vid tillfälle.

Paris den 16 Dec. 1874. Kl. 11 på natten 16 december 1874
Som julklapp sänder Edelfelt en teckning av deras logi på Rue du Pont de Lodi med honom och Julian Alden Weir som huvudfigurer; Weir ber att få påpeka att grannlåten på bröstet är banden i hans "schlafrock" och inte hederslegionen, som man kunde tro; familjen skall föreställa sig att på alla fyra väggar hänger fotografier och gravyrer efter Anthonis Van Dyck, Rembrandt, Frans Hals, MichelAngelo, Rafael, Diego Velasques och Hans Holbein och original av mästarna Weir och Edelfelt; ute är förfärligt yrväder och tjockt med snö på Paris gator; bland böckerna på hyllan finns Victor Hugo, Alfred de Musset, Madame de Staël, Henry Murger, Walter Scott och lord Byron.