Redaktionens kommentarer

Skisser efter Wilhelm von Kaulbach, möjligen detalj från konstverket Hunnenschlacht.

Förekomster i brev

Antwerpen d 13 Nov. 1873. – 13 november 1873
Edelfelt har tecknat färdigt kompositionen i kol med Moses som läggs ut i Nilen av sin mamma; Edelfelt skulle vilja kunna uttrycka sig bättre i sina bilder, han känner sig som en dövstum som vill tala men tungan häfter sig i munnen; Wilhelm von Kaulbach är säkert en lyckligt människa som kan återge sin idé på duken; målarkonsten är stor och ädel, men svår, det behövs tålamod och mycket arbete.

Antwerpen d. 19 November 73. – 19 november 1873
Edelfelt har arbetat med vallonen Jospeh Cornet på kompositionen; han råkar ofta i dispyt med vallonerna om Antoine Wiertz, som de betraktar som århundradets största målare; Edelfelt kan inte gå med på detta med Paul de la Roche, Wilhelm von Kaulbach, Peter von Cornelius, och Louis Gallait för ögonen.

Antwerpen d. 27 Januari 74 27 januari 1874
På Musée des Académiciens finns också målningar av andra berömda hedersmedlemmar av Antwerperakademin, som Peter von Cornelius, Friedrich Overbeck, Alexandre Calame och Tony Robert Fleury; Overbecks ”Kristi himmelsfärd” föreföll Edelfelt usel; de äldre tyska mästarna som Overbeck, Cornelius, Moritz von Schwindt, Wilhelm von Kaulbach verkar inte ha färgerna klara för sig; Nicaise de Keysers målningar är kanske för vackra och blir lätt karaktärslösa; Charles Verlat pressar fram det karaktäristiska på ett snillerikt sätt.