Bertel Hintzes beskrivning

Helfigur av en stående naken man, sedd från ryggen. Armarna nedhängande. Mörk, olikgrön fond. 73 x 54. Signerad AE octobre -74. Akademistudie, målad i Gérômes ateljé.

Redaktionens kommentarer

Troligen målad under concoursen, inträdestävlingen, till aftonskolan för naken modell i École des Beaux-Arts, oktober 1874.

Förekomster i brev

Paris. den 26 Okt. 1874 26 oktober 1874
Jean-Léon Gérôme har inte sagt mycket om Edelfelts senaste studier, "pas mal" [inte dåligt] o.d.; följande dag börjar concours [tävling] i måleri; Edelfelt skall försöka få en "passabel plats" eftersom resultatet avgör hur nära man får sitta modellen under året.

Paris d. 2 November 1874. 2 november 1874
Tävlingen i måleri är inte lika sträng som antagningstävlingen; målerierna ställdes upp och Jean-Léon Gérôme bedömde ordningen; Edelfelt fick nummer 5 i första serien; tävlingarna är således överstökade och Edelfelt är elev i aftonskolan för naken modell, som anses vara den förnämsta i världen.

Paris d. 17 Februari 1875. 17 februari 1875
Eftersom Edelfelt inte hunnit måla under veckan har han bestämt sig för att skicka några nakenstudier till tävlingen i Helsingfors; Adolf von Becker understöder honom i beslutet; Edelfelt håller på att göra en landskapsfond till en liten spelande pojke för att göra det till ett mellanting mellan studie och tavla; Becker menar att han kan ställa ut pojken och Calle Holms flicka; till Finland sänder han studierna En spelande faun, en karlrygg och en kvinnotors, vilka alla har fått beröm av Jean-Léon Gérome; han skall skriva till Calle Holm för att be honom få tavlan från Borgå.

Paris, söndagen d. 21 Februari 1875 21 februari 1875
Edelfelt tänker skicka hem studien och några andra med posten, Adolf von Becker säger att det går an; det är mycket svårare att skicka dem via Petersburg.

Paris d. 24 Februari på aftonen 24 februari 1875
I förra brevet skrev Edelfelt att han denna dag skulle sända sina studier, men Adolf von Becker och Berndt Lindholm har övertygat honom om att de skissartade nakna studierna inte skulle tala för honom i tävlingen; de menar att Calle Holms tavla ensam gör bättre intryck; om det inte blir för dyrt med posten skall han i alla fall skicka studierna till Alexandra Edelfelt.

Paris 18 April 1875 18 april 1875
Den Lindholmska pojken kostade inget att måla; Berndt Lindholm har bekostat ramen och tillåter att tavlan ställs ut i Helsingfors; Edelfelt sänder även några nakenstudier som Alexandra Edelfelt får avgöra om de ställs ut eller inte.

Paris d. 12 Maj 1875 12 maj 1875
Edelfelt skall skicka porträttet av Berndt Lindholms pojke och några studier; Alexandra Edelfelt får avgöra om det lönar sig att ställa ut något annat än Lindholms pojke.

Paris d. 17 Maj på aftonen. (annandag pingst) 17 maj 1875
Edelfelt har tagit lös sina studier från ramarna för att skicka dem till Helsingfors. Idag sänder Edelfelt en låda med porträttet av Berndt Lindholms pojke och några studier till konsul Klingström i Lübeck för vidare befordran till Alexandra Edelfelt; han hoppas unge Lindholms porträtt hinner med på utställningen i Helsingfors.

Börjadt d. 25 Maj 1875, fortsatt senare. 25 maj 1875
Edelfelt skall snart skriva om de studier han sänt hem; han hoppas att studierna och porträttet av lilla Ragnar Lindholm kommer fram i tid; av studierna har han bara tänkt ställa ut två, Alexandra Edelfelt är säkert av samma åsikt.

Paris 31 Maj 1875. 31 maj 1875
Edelfelts studier borde lyckligen ha anlänt till Helsingfors; han borde ha förvarnat Alexandra Edelfelt på att flera av dem inte är ägnade för folks, systrarnas och fruarnas, blickar på grund av sin nakenhet; torserna, den lilla pojken som spelar flöjt och huvudena kan ju vem som helst se; han hade gärna velat måla draperier på de nakna gubbarna men då var det för sent, och målningen torkar ju inte på en dag.

Paris måndag d. 14 Juni 1875. 14 juni 1875
Det var en stor uppmuntran att Alexandra Edelfelt finner inte Edelfelts studier alltför dåliga; de är alla hopsmetade på 5-6 förmiddagar och om han får mera tid kan han göra bättre; bara han blir säkrare i teckningen, i synnerhet i konstruktionen (proportioner, rörelsen o.s.v), så kommer måleriet också att gå lättare.