Beskrivning

svensk konstnär, författare

Granbäck d. 1sta Augusti 1872. 1 augusti 1872
Med Gustaf Leuhusen gjorde Edelfelt en promenad till villa Skuggan för att träffa en artist, eller blivande sådan vid namn Georg Pauli, elev vid akademin, son till den förmögna parfymören, apotekaren August Pauli; villan bjöd på ett konstverk med sin utsikt över Jönköping; Edelfelt och unge herr Pauli kom överens om att följande dag åka till Tubbarp för att göra skisser tillsammans; Pauli skulle också presentera honom för Janne Höckerts släktingar; på vägen hem möttes Gustaf och Edelfelt vid Haraldsbo av det övriga sällskapet från Granbäck som var ute på kvällspromenad.
Granbäck d. 7 Augusti 72. 7 augusti 1872
Georg Pauli berättade om den nordiska konst- och industriexpositionen i Köpenhamn, där greve Georg von Rosens tavla "Erik den fjortonde undertecknar en dödsdom" liksom i Stockholm skall ha väckt uppseende och Georg von Rosen omtalas som Sveriges mest lovande konstnär.
Edelfelt var ute med unge herr Georg Pauli en hel dag för att göra studier; denne är ännu "just intet framstående", men bedömmer med myndig ton allt som hör konsten till, vilket roade tante Adelaide Leuhusen.
Thorsdagen d. 8 Augusti 1872. 8 augusti 1872
Edelfelt skulle hälsa på Georg Pauli, för att tillsammans fortsätta måla studier; från Granbäck fick Edelfelt skjuts med mjölkbudet; medan han tillsammans med "mjölkmadamen" skumpade fram på vägen och "räsonnerade" om jordbruk och trädgårdsskötsel och övade på det småländska bygdemålet utbröt "det välsignade regnet" som piskade på hela dagen; efter en kort visit hos Pauli hade han sedan tre timmar att tillbringa i Jönköping innan mjölkbudet på nytt åkte ut.
Edelfelt har gjort en utfärd till Taberg tillsammans med Georg Pauli och dennes vän artisten Olof Sörling som tecknar för Illustreret Tidende och N. I. T. [Ny Illustrerad Tidning]; farbror Alexander Leuhusen gav honom skjuts till Paulis; de hade knappt kommit till Jungarums skog förrän regnet började ösa ner; regnguden Jupiter Pluvius tycktes ha föresatt sig att vara envis den dagen; utrustade med regnkläder klättrade sällskapet ändå upp till toppen av malmberget, varifrån man kunde se tretton sjöar och en hel hop med kyrkor.
Georg Pauli och Olof Sörling har vistats hela sommaren i Köpenhamn och har mycket att berätta om expositionen [nordiska konst- och industriexpositionen]; om Edelfelt hade mer pengar skulle även han bege sig dit för att se Hans Gudes, Georg von Rosens och Adolfph Tidemans tavlor, samt Thorvaldsens museum.
Granbäck d. 22 Aug. 72 (Thorsdag). 22 augusti 1872
Edelfelt planerar inom några dagar att tillsammans med Georg Pauli besöka fru Sophie Höckert för att få se hennes utmärkte son, Janne Höckerts ateljé och skisser; hos farmodern finns en dotter till honom och tante Adelaide Leuhusen har visat den 10-åriga Alma Höckert för Edelfelt.
Granbäck d. 27 Aug. 72. 27 augusti 1872
Tillsammans med Georg Pauli har Edelfelt nu sett Janne Höckerts ateljé, vilket han haft för avsikt ända sedan han anlände till Jönköping.
Edelfelt och Georg Pauli hade uppehållits av en kadett Harald Moberger, som berättade fängslande historier från Carlberg.
Granbäck d. 31 Aug. 1872 31 augusti 1872
Georg Pauli har i Stockholm lovat följa med Edelfelt till målarakademin och visa alla Gustave Dorés verk; Edelfelt skulle gärna bli som Doré, som fick 400 000 francs för [illustrationerna till] John Miltons verk ["Det förlorade paradiset"].
Paris d. 10 Januari 1877. 10 januari 1877
Edelfelt har haft besök av en gammal bekant från Jönköping, Georg Pauli; då de lärde känna varandra var Pauli elev vid Konstakademin, nu är han i staden för att vidareutbilda sig; Pauli har sjuka ögon och måste akta sig för att inte överanstränga dem.
Paris d. 28 Januari 77. 28 januari 1877
Samma kväll var Edelfelt hos sin bekanta från 1872 i Jönköping, Georg Pauli; Pauli har gått framåt, men i en "koloristisk" riktning som Edelfelt är främmande för; Pauli skall måla några stora tavlor för Salongen, men de är ännu knappt upptecknade.
Paris lördag. 13 maj 77. 13 maj 1877
På Kristi himmelsfärdsdagen gjorde Edelfelt undan en massa visiter; först åkte han till de svenska målarna Axel Borg och Georg Pauli; Madame Enjolras uttryckte sina sympatier för Edelfelts vackra talang efter att hon sett hans opus på Salongen; han besökte Runebergs och sist herrskapet Ahlberg; Edelfelt må anses oartig om han i månadtal skjuter upp visiter, men han kan inte annat om han inte vill försumma arbetet eller trötta ut sig fullständigt, de långa avstånden gör det också tungt, speciellt då vårluften besvärar honom.
Paris d 11 Juli 77. 11 juli 1877
Georg Pauli, Edelfelts bekanta från Jönköping, rådde honom att flytta upp till Montmartre; Edelfelt tycker det är för dyrt och vill inte komma in i den svenska klicken.
Paris d. 8 april 85 8 april 1885
Skriver på Café de la Regence; Pauli sitter och pratar mittemot; stoj och väsen ute på platsen.
Paris, söndag d. 31 maj 85. 31 maj 1885
de Gosselin ska fotografera Edelfelt, Courtois, Pauli och Stetten i Edelfelts ateljé, eftersom den är ljusast i huset.
Paris d. 17 juni 85. 17 juni 1885
Edelfelt firar midsommarafton i Fontainebleau med Pauli, Hagelstam, Ville och Antoinette Vallgren.
Söndag 2 maj 86 2 maj 1886
Den skandinaviska frukosten på restaurang Ledoyen: det var bara Larsson och Pauli som gratulerade; Salmson, Hagborg, Wahlberg och alla andra såg arga ut.
Soaré hos Ehrenborg: de svenska "knoddarna" och löjtnanterna var tarvligare än vanligt; alla svenska bildkonstnärer utom Larsson och Pauli var där, och alla teg om Salongen.