Beskrivning

belgisk konstnär, lärare vid konstakademien i Antwerpen

Antwerpen d. 8 Oktober 73 8 oktober 1873
Professor Polydore Beaufaux, lärare i "teckning efter antiken", tyckte att Edelfelt hade goda anlag och en viss fallenhet, men ansåg att hans stil var för mycket "manierad" – Edelfelt fäste sig mera vid att få teckningen vacker och "delicieux", utsökt, än vid att troget följa modellen.
Antwerpen d. 29 Oktober. 73. 29 oktober 1873
Målarklassen är delad i två grupper: en som om kvällarna tecknar "antik", enseignement moyen [medelundervisning], och en som tecknar "naken modell", ensignement superieur [högre undervisning]; på lärare Monsieur Polydore Beaufaux inrådan är Edelfelt ännu i den förra för att få bort ett visst torrt maner i sitt sätt att teckna; Monsieur Beaufaux är en utmärkt lärare och undervisar i båda grupperna; Beaufaux visade en gång Edelfelt de bästa teckningarna som gjorts på konstakademien sedan 1840; den bästa var gjord av en 17-åring som nu fem år senare är en av Belgiens mest framstående yngre målare.
Antwerpen, Lördag d. 8 November 73 8 november 1873
Edelfelt har blivit uppflyttad till naturklassen, "klas van het levend model", enseignement superieur, konstakademiens högsta avdelning; Polydore Beaufaux hade skarpt kritiserat Edelfelts sista teckning i antiken, men verkade nöjd med Edelfelts arbeten i naturklassen, allt har hittills gått bättre än väntat; Nicaise de Keyser sade att kompositionen i svartkrita var bra; Jozef Geefs tyckte inte om Edelfelts huvud med mördartema, en tjock spansk riddare med skurkaktigt utseende; flera hade valt Judas Iskariot som motiv; alla skrattade hjärtlöst åt Monsieur John Jamessons huvud.
Antwerpen d. 30 Nov 73. 30 november 1873
Edelfelt har mycket att göra på konstakademien; nästa vecka har de en ganska komplicerad perspektivkonstruktion, ett tête d'expression [expressionshuvud] och en skeletteckning; Edelfelt har börjat studera skelett och tecknar i akademins gravörsal så mycket knotor, leder och ben som möjligt; det är ett nöje att se Sidney Adams rita en anatomisk teckning i vilken ställning som helst utan modell; de senaste veckorna har de bara målat torser på naturklassen; i teckning märker Edelfelt att han förkovrat sig; Polydore Beaufaux säger även att han går framåt; Beaufaux är en utmärkt lärare och det är hans förtjänst att akademin i Antwerpen är så berömd för sin teckningsundervisning.
Antwerpen d 2 Januari 1874. 2 januari 1874
Edelfelt bad för egen del inför det kommande året om flit och energi att komma någon vart på den svåra bana han valt; på nyårsmorgonen önskade han gott nytt år åt hotellägarna herr och fru Baptiste, "slukade" Alexandra Edelfelts och Axel Antells brev, samt gjorde visiter till Polydore Beaufaux, Nicaise de Keyser och Joseph Van Loon.
Antwerpen d. 27 Januari 74 27 januari 1874
Polydore Beaufaux har sagt till Robert Arthur att Edelfelt och Sidney Adams är bland de utlänningar som gjort snabba framsteg i teckning; enligt Beaufaux hade Edelfelt i början ett "fruntimmeraktigt" sätt att teckna, men börjar nu bli mera förtrogen med Antwerperskolan och tecknar "manligare" än förut.
Antwerpen d 2 Februari 74. 2 februari 1874
Nästan alla kvällar har Edelfelt arbetat med anatomi och kostymlära hos Sidney Adams, som i det förra ämnet har varit hans lärare; Polydore Beaufax menar att Adams kommer att bli europeiskt ryktbar en dag, "Qui vivra verra!" [Den som lever får se!]; Adams tävlar om guldmedaljen med Peeters och Émile Claus; om Adams får priset kommer hans vackra syster med resten av familjen och närvarar vid utdelningen på konstakademiens årsdag.
Antwerpen d. 8 Mars 1874. 8 mars 1874
Man får inget betyg efter konkursen [tävlingen]; Edelfelt skall i varje fall be Polydore Beaufaux skriva honom ett intyg över hans studier och resultat.
Antwerpen d. 16 Mars 74. – 16 mars 1874
Edelfelt meddelar Alexandra Edelfelt att han inte vet något om sina närmaste framtidsplaner; sommarkurserna på konstakademien är inte lika goda som vinterkurserna; Sidney Adams, Émile Claus, Peeters och Jules Dubois som är de bästa eleverna reser bort; det är synd att Louis Gallait i Brüssel inte tar elever; Dubois rekommenderar Jean François Portaels; det lär vara nästan omöjligt för en nybörjare att få komma till Carl von Piloty i München; Claus åker till Paris; Karels Scriba har fått en plats i Brüssel; Nicaise de Keyser och Polydore Beaufaux skulle råda honom att stanna vid akademin om han frågade dem.
Antwerpen d 24 Mars 74 24 mars 1874
Edelfelt har sökt Polydore Beaufaux; det är otur att Edelfelt inte får sända in [stipendie]inlagan efter konkursen [tävlingen], då skulle det framgå om han blivit nämnd med heder i någon av kategorierna; Jules Dubois har sagt att Beaufaux inte ensam skriver ut betyg; det är konstakademiens administration som utfärdar dem och Nicaise de Keyser som undertecknar dem; Edelfelt sänder ett utkast på stipendieansökan till Alexandra Edelfelt.
På förmiddagen var Edelfelt hos Polydore Beaufaux; Beaufaux lovade tala med Nicaise de Keyser och administratören om betyg; Beaufaux beklagade att Edelfelt inte kunde vänta till efter konkursen [tävlingen] eftersom han då sannolikt skulle ha fått ett mycket gott intyg baserat på resultatet i tävlingen; Beaufaux lovade emellertid "tala vackert" för Edelfelt redan nu.
Antwerpen d. 27de Mars 74 27 mars 1874
Edelfelt sänder konstakademiens betyg; Polydore Beaufaux menade att det var mycket gott.
Antwerpen d 22 April 74. 22 april 1874
Det är varmt som på sommaren och Edelfelt längtar till Paris; han är säker på att Nicaise de Keyser och Polydore Beaufaux blir ledsna över att han reser.
Antw. torsdag d. 30 April 74. 30 april 1874
Edelfelt skall gå till Nicaise de Keyser för att visa sin skiss Gustaf II Adolf och samtidigt ta farväl; han fruktar för besöket hos Polydore Beaufaux, som anser att man så länge som möjligt skall stanna vid konstakademien.
Antwerpen d. 4 Maj 74. 4 maj 1874
Edelfelt har varit på avskedsvisit hos Nicaise De Keyser, Polydore Beaufaux var bortrest; De Keyser menade att det inte mera fanns några riktiga storheter i Paris, även om Jean-Léon Gérome och Alexandre Cabanel är utmärkta målare; han uppmanade Edelfelt att ändå stanna en tid i Paris för att se salongen och grundligt studera museernas samlingar.