Beskrivning

skulptör, lärare vid konstakademien i Antwerpen, senare dess direktor

Källor

Antwerpen d. 23 Oktober 73. 23 oktober 1873
Föreläsningarna vid konstakademien har börjat; Edelfelt har redan hört Nicaise de Kayser i komposition, Jean Emmanuel Van der Busch i perspektiv, Jean Rousseau i estetik och den skickliga bildhuggaren Jozef Geefs i anatomi; den sistnämnda är enkel till sitt yttre, livlig, intresserad, originell och har gjort Leopolds ryttarstaty i staden och de fyra allegoriska statyerna på Nationalteatern; denne är bror till den utmärkta skulptören Willem Geefs, som gjort bl.a. martyrmonumentet i Brussel.
Antwerpen d. 29 Oktober. 73. 29 oktober 1873
Läraren i anatomi, Jozef Geefs, är, som Alexandra Edelfelt vet, en av Belgiens bästa skulptörer; hans föreläsningar är mycket lustiga då han talar franska och flamländska om vartannat.
Antwerpen, Lördag d. 8 November 73 8 november 1873
Edelfelt har blivit uppflyttad till naturklassen, "klas van het levend model", enseignement superieur, konstakademiens högsta avdelning; Polydore Beaufaux hade skarpt kritiserat Edelfelts sista teckning i antiken, men verkade nöjd med Edelfelts arbeten i naturklassen, allt har hittills gått bättre än väntat; Nicaise de Keyser sade att kompositionen i svartkrita var bra; Jozef Geefs tyckte inte om Edelfelts huvud med mördartema, en tjock spansk riddare med skurkaktigt utseende; flera hade valt Judas Iskariot som motiv; alla skrattade hjärtlöst åt Monsieur John Jamessons huvud.
Edelfelt är rädd för att anatomin blir stötestenen vid "concoursen" [tävlingen] i januari; Sidney Adams är särdeles kunnig i anatomi; Edelfelt tycker att anatomin drivs alltför petigt; Jozef Geefs fordrar att eleverna skall kunna alla småben i handloven och hälen, de svåraste delarna på skelettet.
Antwerpen d 24. Nov. 73. 24 november 1873
Edelfelt känner att hans tankar om sin egen storhet blivit grundligt stukade i Antwerpen; han känner sig generad att ta emot beställningar, då han ändå inte tycker sig kunna utföra dem som han skulle vilja; att måla torser plågar honom, färg och form vill inte lyckas; Nicaise de Keyser berömde hans senaste komposition; Jozef Geefs var nöjd med det senaste huvudet (Jacob och Rachel-tema); Edelfelt börjar med anatomin på allvar denna vecka genom att rita sitt första skelett; Frédéric Matthæi har ett skelett, tre écorchéer (muskel-män) och olika gipsmodeller hemma – allt möjligt kan man skaffa sig för pengar, förutom talang; Edelfelt anser att han själv börjat i lämplig ålder, endast Léon de Pape är yngre; akademiebildningen är skadlig då den drivs för långt.
Antwerpen d 14 och 15 December. 73 14 december 1873
Föregående kväll uppvaktade de högre klasserna på konstakademien Nicaise de Keyser på dennes födelsedag; de Joon höll kopparstickarnas tal på flamländska; Emile Claus för målarna höll likaså sitt tal på flamländska; Moos [?] och De Bergh höll skulptörernas och arkitekternas tal på franska; de Keyser var mycket aimabel [älskvärd] och talade med alla; för Edelfelt berättade de Keyser att denne känt Antoine Wiertz redan som pojke; Jules Dubois höll ett hjärtligt avskedstal; för studenterna fortsatte festen på ett närbeläget estaminet [värdshus] "in de Bruinfisch"; Louis-Joseph Anthonies, Sidney Adams och Nicolaas Steffelaar spelade piano; Peeters härmade professor Jozef Geefs; komiska visor sjöngs av Claus, Aloïs Boudry och Steffelaar; skulptören Dierkx deklamerade på flamländska; Jules Dubois uppträdde med sina bravurstycken, han deklamerade André Geniers död och stycken av Victor Hugo; klockan 1 gick Edelfelt hem med Karel Scriba och Frédéric Matthæi.
Antwerpen d. 14 Januari 1874 14 januari 1874
Alla anstränger sig för att inte bli sist i concoursen [tävlingen]; anatomin är stötestenen för Edelfelt; Jozef Geefs menar att han borde studera skelettet mera.
Jozef Geefs berättade att parisiska anatomisten Lemercier berömt hans ritningar; professor Geetz är skicklig, skada bara att hans föreläsningar är på flamländska, så de utländska eleverna har svårt att hänga med.