Beskrivning

fransk konstnär, från Marseille

Källor

Paris d. 11 Juni 74. 11 juni 1874
Edelfelt har denna vecka suttit mellan två Marseljare [från Marseille], som är ivriga bonapartister; en av dem gick som 15-åring med i tysk-franska kriget som volontär; därtill väntar honom fem år av obligatorisk tjänstgöring [värnplikt]; vid fronten var förhållandena svåra, för fiendens skull fick man inte tända vakteldar utanför Paris, utan de fick söka andra sätt att skydda sig mot kölden; hämnd är vad alla tänker på, "denna måste bli gräslig, när den engång kommer".
Paris d. 24 Juni 1874. 24 juni 1874
Osäker koppling Edelfelt sitter åter bredvid en marseljare [från Marseille], som han har svårt att förstå, i synnerhet då denne talar med andra provençaler [från Provence]; marseljaren är mycket förtjust över sitt "pays" [land] Provence, och menar att Norden med Paris inte kan mäta sig med Söderns vackra himmel och Medelhavets glittrande våg.
Paris, onsdag d. 1 Juli 1874. 1 juli 1874
Senaste lördag åkte Edelfelt ångbåt med marseljaren Istres Contencin, engelsmännen Bowin och John Macallan Swan ut till Porte de Meudon; de skulle gå till Bas-Meudon för att ta ett dopp men de överraskades av ett åskväder och måste söka skydd i en timme under en bro då det var för långt till Bas-Meudon, St Cloud och Sèvres; efter att regnet upphört och de hade badat i Seinen njöt de av en bastant middag med vin de la campagne, biffstekar, helkokta potatisar med smör, blomkål, omeletter, blancmange och jordgubbar; då de skulle återvända utbröt ett nytt regnväder men de sprang till tåget och vädret var på nytt vackert då de körde in på bangården Montparnasse.
I ateljén har man de senaste dagarna inte haft modell utan målat antikt; Edelfelt har målat ett stilleben med Istres Contencin, som han kommer bra överens med; de har samma åsikter om mycket, politik, konst, duellfrågan.
Paris d. 21 Juli 1874. 21 juli 1874
De flesta från Ecole des Beaux Arts har rest bort; förra lördagen ställdes det till avskedsfest med matinée dansante i Isidore Pils ateljé; marseillarne [från Marseille] Jean-Baptiste Dufaure och Istres Contensin har redan åkt till le Midi [södra Frankrike], Bowin till England och Julian Alden Weir till Bretagne.
Edelfelt har frågat Jean-Baptiste Dufaure och Istres Contencin från Marseille om de känner Aristide Audibert, men någon sådan kände de inte.
Paris d. 4 Augusti 1874. 4 augusti 1874
Porträttillustrationer av Edelfelts Parisbekantskaper: Peyrot, engelsmannen John Mac Allan Swan 27 år, Johnson, amerikanen Julian Alden Weir, engelsmannen Bowin, Jean-Baptiste Dufaud marse [från Marseille], Istres Contensin marse [från Marseille], Julius Stewart den dryga leda amerikanen och miljonären, Petua en mycket lyckad figur, Duvergnier (le plus grand nez de l'École [skolans största näsa]); Edelfelt hinner inte rita flera för han skall träffa Bassan för att slå fast nästa seance.
Paris d. 1 Oktober 1874. – I mitt nya logis Rue Cassette 23. 1 oktober 1874
I Ecole des Beaux Arts har Edelfelt träffat alla sina gamla vänner: Julian Alden Weir, Bowin, John Macallan Swan, Istres Contencin och Jean-Baptiste Dufaux.
Paris 18 Mars 1875 18 mars 1875
Julian Alden Weir har lämnat in 2 porträtt; från Jean-Léon Gérômes ateljé har dessutom Joseph Wencker, Eugène Burnand, Jean-André Rixens, Wyatt Eaton, Douglas Volk, Istres Contencin, Jean-Baptiste Duffaud lämnat in bra saker.
Paris d. 13 April 1875. (tisdagsafton 13 april 1875
Edelfelt har en ledsam nyhet; han är refuserad i Salongen; Julian Alden Weir fick det ena porträttet antaget, även Eugène Burnand är antagen; bland de refuserade i Jean-Léon Gérômes ateljé finns Gérômes gunstling Gustave Courtois, Wyatt Eaton, Léon Dehaisne, Istres Contencin och Law; Adolf von Becker och Berndt Lindholm är antagna, den senare med acklamation; Arvid Liljelund är refuserad.