Beskrivning

fransk student vid Gérômes ateljé i Paris

Källor

Inga källor
Paris d. 21 Juli 1874. 21 juli 1874
Edelfelt har redan varit hos kostymieren för att hyra dräkt i Louis XIV-stil för Calle Holms tavla, han valde en mattgul sidenklänning med blommor; han har två modeller på förslag; den ena är en mager flicka med fina drag som poserat på École des Beaux Arts; den andra en elegant ung fru, med ett ansikte à la Antoine Vatteau, som stått modell för Adolf von Becker; han tror han tar den andra; båda kostar lika mycket att hyra; han kan halvera utgiften genom att dela modellen med en bekant från Jean-Léon Gérômes ateljé, parisaren Bassan; accessoirerna kopierar han från Louvren; Alexandra Edelfelt ser att han vill vara samvetsgrann som nybörjare.
Paris d. 28 Juli 1874. 28 juli 1874
Edelfelt "får gå på som en igel" med Calle Holms tavla, p.g.a. att han måste återlämna kostymen på lördag; Adolf von Becker rådde honom att hyra kostym från Babin, som är den bästa i Paris och gör dräkter för operan och theatre français; Edelfelt hittade en makalöst vacker grågul sidenklänning i Louis XV-stil; det kostar "rysligt" att måla en tavla; kostym, mannekäng, duk, seancer (Bassan betalar hälften) och färger, penslar kostar 58 francs.
Filip Forstén har anlänt till Paris; Edelfelt åt middag med honom, samt Adolf von Becker och svenske målaren Nils Forsberg; Filips planer är att studera vid konservatoriet för Victor Massé och nästa sommar göra concoursen [tävlingen]; Bassan som tecknar i Edelfelts ateljé kan inte förstå hur en hygglig ung man som Filip vill rikta in sig på något så osäkert som sång; Edelfelt högaktar varje människa som följer sin inre kallelse och tror att det kommer att gå bra för Filip bara han kommit bort från Helsingfors.
Paris d. 4 Augusti 1874. 4 augusti 1874
Bassan, som ibland arbetar i Edelfelts ateljé, är jude och har rest mycket i Tyskland, till badorterna där med sin sjukliga och svaga mor; Bassan är nybörjare och han har övat sig genom att kopiera några av Edelfelts studier från Antwerpen; han deklamerar Alfred de Musset eller härmar aktörerna på theatre français medan de arbetar.
Illustration: Bassan.
Porträttillustrationer av Edelfelts Parisbekantskaper: Peyrot, engelsmannen John Mac Allan Swan 27 år, Johnson, amerikanen Julian Alden Weir, engelsmannen Bowin, Jean-Baptiste Dufaud marse [från Marseille], Istres Contensin marse [från Marseille], Julius Stewart den dryga leda amerikanen och miljonären, Petua en mycket lyckad figur, Duvergnier (le plus grand nez de l'École [skolans största näsa]); Edelfelt hinner inte rita flera för han skall träffa Bassan för att slå fast nästa seance.
Paris, lördag d. 22 Aug. 1874 22 augusti 1874
Bassan har uteblivit tre gånger från deras séancer p.g.a. "des causes sérieuses" [allvarliga orsaker]; Edelfelt har ensam fått betala kostnaderna.
Paris d. 5 September 1874. 5 september 1874
Calle Holms "flicka" är färdig; Adolf von Becker, Peyrot och Bassan säger att den är tillräckligt bra; han har flera gånger försökt göra läpparna med bara karmin, kinderna med sinober, ögonen rent blå och mycket stora med då liknar det bara de vackra flickorna som man ser på konfektaskar.
De enda bekanta ansiktena som Edelfelt ser dagligen är Peyrot och Bassan; två gånger i veckan träffar han Adolf von Becker, Filip Forsten eller Oscar Kleineh och då pratar de mest om Finland.
Med Bassan har Edelfelt varit på Eldorado, det största café chantant [kafé med musikunderhållning] i Paris; där uppträder kuplettsångare som sjunger och spelar mycket bra; en alldeles förtjusande känd sångerska sjöng en patriotisk sång, "notre drapeau" [vår flagga], klädd i tricolorens färger; sångerskan var växt som bara en parisiska kan vara det: fyllig men smärt om livet [midjan], böjlig och ledig, elegant från huvud till fot.
Edelfelt har varit några gånger hemma hos Bassan, vars mor verkar förmögen men är sjuklig och vistas i Ems; på väggen hänger porträtt av israelitiska [judiska] förfäder; Bassan skall i november göra värnplikt; om värnplikten var införd i Finland skulle Edelfelt få börja lunka på från morgon till kväll under Hasselblatts eller någon fältväbels kommando; tack vare rekommendationer och att Bassan är elev vid École des Beaux Arts behöver han bara tjänstgöra ett år; samma borde gälla i Ryssland och något liknande har de även i Tyskland.
Paris . 11 Sept. 1874. 11 september 1874
Den senaste veckan har Edelfelt tecknat lite, målat studier efter naturen med Bassan, och gjort croquis på Louvren.
Paris d. 24 September 1874 24 september 1874
Severin Nilsson talade om sitt älsklingsämne, de utmärkta avträdena och klosetterna i Sverige och de dåliga i Paris; Gerle oroade sig för att träsnitt ändå skulle bli för krångligt, att han aldrig skulle lära sig franska, han tyckte inte heller att det var så schangtilt [flott] och grant i Paris som andra svenskar hade sagt; Edelfelt fick den syndiga tanken att han gärna skulle vilja höra vad Bassan och Peyrot skulle säga om vännerna från Norden; troligen skulle de som de gamle romare med förvåning sagt: ”barbari, barbari”; Edelfelt känner sig inte hemma med dessa unga män, det beror på bristen på bildning eller frånvaron av en europeisk prägel hos dem.
Paris d. 1 Oktober 1874. – I mitt nya logis Rue Cassette 23. 1 oktober 1874
Gerle har blivit "en visa" bland Edelfelts bekanta; Peyrot och Bassan har kommit och sett på honom som en "menniska från Eldslandet"; Berndt Lindholm med fru och Adolf von Becker anser att han är ytterst komisk; Filip Forsten och Oscar Kleineh tycker att han är högst originell.
Paris d. 2 November 1874. 2 november 1874
Resultatet från concoursen [tävlingen] har kommit; Edelfelt blev den 15:de av de 85 som gick igenom; alla som placerade sig före honom var elever till Alexandre Cabanel (några emellertid elever till Isidore Pils och William Bouguereau); ingen klarade sig bättre än Edelfelt av Jean-Léon Gérômes elever; Dewey Bates, Bowin och "juden" Bassan refuserades; Julian Alden Weir gick igenom som den 31:sta.
Paris tisdagen före jul 1874. och fortsatt juldagen 1 december 1874
"Juden" Bassan har fått lida för sitt tal till Jean-Léon Gérôme på festen.
Paris d. 18 December 1874. 18 december 1874
I slutet av festen spelade och sjöng många, bland andra schweizaren von Rodt; det som störde festen lite var "juden" Bassan, som uppträdde med en café-chantantvisa och införde i talpartier "dumma" komplimanger till Jean-Léon Gérôme, vilka var oförskämt familjära; Julian Alden Weir var så arg att han velat prygla upp juden på fläcken; Bassan har inte vågat komma till ateljén följande dag.
Paris, thorsdag d. 23 nov. 1876. 23 november 1876
Flera av de gamla kamraterna gör sitt volontariat [militärtjänst]; "lilla juden" Bassan och Edouard har just avtjänat den frivilliga värnplikten; Ferdinand Gueldry och Gustave Bourgain skall in i vår.