Beskrivning

fransk landskapsmålare, grafiker, illustratör

Paris d. 20 Sept. 1874 kl. 11 på afton 20 september 1874
Bostadsfrågan måste lösas inom de närmaste dagarna eftersom terminen börjar snart och alla studentkvarter blir uthyrda; Robert Arthur, John Hamilton och Dewey Bates kommer att bo i närheten; Arthur har ateljé och blir elev i landskapsmåleri hos Charles Daubigny; Edelfelt tycker det är dumheter att vilja ta enskilda lektioner hos en målare eftersom denne ändå aldrig kan säga annat än vad lärarna i École des Beaux arts anmärker;
Paris, Måndag d. 3 Maj 1875 kl. 12 på natten 3 maj 1875
Salongen är öppnad; Edelfelt har fäst sig vid Jean Paul Laurens "Robert den frommes exkommunikation" och "Interdikt", Jules Bretons mästerliga "Midsommarkväll i Bertagne", Charles-François Daubignys och Léon Germain Pelouses landskap; Julian Alden Weirs porträtt har en dålig plats; Berndt Lindholms ångbåt som sågas ut genom isen har väckt uppmärksamhet; hos Sargents talade man om den utan att veta vems den var, och folk står alltid och tittar på den.
Julmorgonen 1876. 25 december 1876
Figurmålare gör de bästa landskap; landskapsmålare som Charles-François Daubigny har börjat med figurer.
Fredag d. 6 April 1877. 6 april 1877
Hôtelet är makalöst fint (tro inte att det är ett värdshus, här säger man ju hôtel de la reine Isabella, hôtel de Stuart – Alexandra Edelfelt kanske mera tycker om ordet palats); från trappan kommer man in i en antichambre i venetiansk renässansstil; därefter följer ett kabinett som kunde kallas galleri, där man hittar Léon Bonnats porträtt av Madame Emma Koechlin, tavlor av Gustave Jundt, Jean-Joseph Benjamin Constant, Charles-François Daubigny, Camille Corot, Alexandre-Gabriel Decamps, Alberto Pasini; salongen där det dansades är ljusblå med guld i Louis XVI-stil; i matsalen, där buffetten serverades, fanns en kamin som överst hade Koechlins och Schwartz (fruns) vapen; på kaminlisten stod: Fumus patriæ alieno igne lucentior est (Fosterlandets härd strålar klarare än den främmande elden), vilket syftade på att familjen övergett Elsass sedan det blev tyskt; väggarna var beklädda med blommor; från matsalen kom man in i ett orientaliskt galleri med kinesiska gudabilder.