Beskrivning

schweizisk konstnär

Paris d. 7 December 1874. 7 december 1874
En morgon hade Edelfelt och Julian Alden Weir kaffebjudning för två av Weirs vänner från Jean-Léon Gérômes ateljé, schweizarna Alfred Henri Berthoud och Paul Robert, den senare brorson till Leopold Robert; de bjöd på kaffe och ett glas kirsch.
Alfred Henri Berthoud har varit guvernör [informator] för furst Grigorij Gagarins barn i Moskva och Rom; förutom hans modersmål franska (född i Neuchatel) talar han tyska, ryska, engelska och italienska; som informator har han vistats i Ryssland och kommit in i den finaste ryska societeten; Berthoud umgås med Aleksandr Bariatinsky och Lev Tolstoj när de är i Paris; han känner Aleksej Bogeljubow, ungraren Mihály Munkacky och alla målare i Rom; efter studierna tänker han slå sig ner i Sankt Petersburg; han har reda på sociala förhållanden i Finland och förundrar sig över att Edelfelt inte lärt sig ryska och sökt stipendium från Petersburgerakademin; Berthoud är den enda utlänningen som är medlem i amerikanernas klubb i Paris; Edelfelt ser fram emot att umgås med Berthoud och Paul Robert.
Paris, Söndagen d. 17 Januari, 1875. 17 januari 1875
Föregående dag hade de concours i Jean-Léon Gérômes ateljé; placeringen i första serien blev Jean-Baptiste Duffaud, Albert Aublet, Frédéric Christol, Jean Jacques Brunet, Paul Robert (schweizaren, brorson till den store Leopold Robert), Edelfelt och Louis-François Majoux; Julian Alden Weir placerade sig på tredje plats i andra serien.
Paris den 25 Januari 1875 25 januari 1875
På söndagen var Edelfelt tillsammans med Filip Forsten, två fröknar Forsten, fröken Gyldén och herr Axel Gyldén och hörde på Edmond de Pressensé; Edelfelt blev förvånad över att se fyra kumpaner från ateljén i kyrkan; han visste inte att Frédéric Christol, Eugène Burnand, Auguste de Beaumont och Paul Robert var protestanter; efter gudstjänsten talade han kort med fröken Gyldén om Alexandra Edelfelt innan han skildes från "fruntimren".
Paris d. 6 Febr. 1875. 6 februari 1875
Edelfelt har inte hållit på tillräckligt länge för att utföra någon bra tavla hemma; de tavlor han gjorde i Helsingfors hör snarare till croquis'ens än måleriets område; han måste studera de gamla mästarna mera; hans vän Paul Robert har endast gjort obetydliga ateljéstudier i München, men har sedan sett och kopierat de gamla mästarna i Rom, Florens och senaste år på Louvren och det märks på hans distinkta sätt att måla; Edelfelt nedslås av de skisser han har gjort hemma, men hoppets röst inom honom sade att han med arbete och kärlek också en dag kan göra något "distingué".
En god vän till Julian Alden Weir har anlänt, amerikanen Charles-Edouard Dubois, som talar franska lika bra som en parisare; Dubois är en framstående målare med egen ateljé i Paris och vän till Mihály Munhazky; Edelfelt åt föregående dag middag med Weir, Dubois, Alfred Henri Berthoud och Paul Robert på Crèmerie de Jacob, där elever vid École des Beaux-Arts brukar äta; Weir bjöd på champagne.
Sällskapet fortsatte till ett kafé, med undantag för Paul Robert som var bjuden på bal till en familj i Versailles; han återvände därifrån tillsammans med Eugène Burnand kl. 7 följande morgon.
Julian Alden Weir har bjudit hem Charles-Edouard Dubois, Alfred Henri Berthoud och Paul Robert på morgonkaffe, fastän han vet att de inte har tillräckligt med koppar, vilket alltid orsakar besvär.
Paris, börjadt Fastlagstisdagen, slutadt Söndagen den 14 Februari 1875. 9 februari 1875
Paul Robert stannade kvar hos Edelfelt och Julian Alden Weir och tröstat Edelfelt angående kompositionen som Jean-Léon Gérôme skällt ner.
Som Edelfelt redan berättat hade Julian Alden Weir bjudit Charles-Edouard Dubois, Alfred Henri Berthoud och Paul Robert hem på morgonkaffe; kvällen före hade Weir gått till amerikanska klubben och bjudit tolv personer till; de hade inte tillräckligt med koppar och teskedar och gick därför på morgonen till Crèmerie de Buci och Crèmerie de Lyon, men fick inte låna deras koppar och skedar; conciergens [vaktmästarens] fru räddade dem med att bistå med allt de behövde.
Paris d. 17 Februari 1875. 17 februari 1875
Edelfelt var bjuden på en "soirée familière" [informell/familjär kväll] hos Alfred Henri Berthoud och Paul Robert, vilken han sett fram emot men missade.
Paris d. 24 Februari på aftonen 24 februari 1875
Julian Alden Weir har målat färdig tavlan som han började på förra sommaren och som skall sändas till utställningen i New York; tavlan föreställer en bretonsk gumma och gubbe som förnöjda sitter vid spisen; Weir har kanske fått inspiration av Robert Burns "John Anderson my Jo"; det är något av Hans Christian Andersens sagor över de två gamla som håller av varandra ännu i livets sena höst; en ceremoni hölls när tavlan skickades iväg, gravöl dracks och då Paul Robert, Alfred Henri Berthoud, Weir och Edelfelt bar ut kistan med tavlan stämde de 15 unga målare som närvarade upp en vers ur Marlboroughvisan.
Paris 18 Mars 1875 18 mars 1875
Edelfelt funderar på att fira priset i Helsingfors genom att bjuda Filip Forsten, Alfred Henri Berthoud, Paul Robert, Dewey Bates och Rafael Hertzberg hem till sig på en vin/grogg; det blir inget dyrt, eleverna vid École des Beaux Arts är inte vana vid sådana fester som därhemma.
Paris d. 5 April 1875. 5 april 1875
Paul Robert och Eugène Burnand har under veckan varit bjudna till Monsieur Girardet, en av Frankrikes mest utmärkta gravörer, i Versailles; Roberts farbror Leopold Robert har varit bjuden till farfadern Charles Samuel Giradet för att lära sig etsning och nu var hans brorson hos sonen Paul Girardet i samma avsikt; Burnand är bekant och lite släkt med familjen.
Paul Robert har lovat att lära Edelfelt etsning.
Paris d. 13 April 1875. (tisdagsafton 13 april 1875
Andra kamrater som också hade samltas hos Eugène Burnand för att lära sig etsning var Eduard de Rodt, Paul Robert, Evert Van Muyden, Auguste de Beaumont och Eugène Girardet.
Paris 18 April 1875 18 april 1875
Paul Robert har varit en god läromästare år Edelfelt; Robert har vistats några år i Florens och München, och är son till arkitekturmålaren Aurèle Robert i Venedig, och därtill brorson till den store Leopold Robert.
Paris d. 5 Maj 1875 5 maj 1875
*Ateljén börjar få sin sommarprägel; denna vecka reser Eugène Burnand, Paul Robert, Evert Van Meyden och Louis-François Majou hem.
Paris d. 17 Maj på aftonen. (annandag pingst) 17 maj 1875
*Kamraterna börjar skingras; idag reste Eugène Burnand, Paul Robert och Evert Van Meyden; flera av amerikanerna reser till Schweiz; Carroll Beckwith är i Venedig.
Paris, thorsdag d. 23 nov. 1876. 23 november 1876
Eugène Burnand och Paul Robert är gifta; de håller i Schweiz på med tavlor för Salongen.
Paris d. 29 maj 1877 29 maj 1877
Medaljerna vid Salongen har delats ut; ingen nordbo fick medalj eller mention [omnämnande] i måleri; John Börjeson fick mention för sin fiskargosse; från Jean-Léon Gérômes ateljé fick schweizaren Paul Robert 3 klassens medalj, Gustave Courtois mention, den äldre Lucien-Étienne Mélingue fick 1 klassens medalj för Robespierres död; Jean Paul Laurens fick grand medaille d’honneur [stora hedersmedaljen] i måleri och Henri Chapu i skulptur; Joseph Wencker fick 2 klassens medalj och Gérômes elev, amerikanen Frederick Bridgmann 3 klassens medalj.