Beskrivning

fransk konstnär

Paris d. 6 Febr. 1875. 6 februari 1875
Under hösten fick Edelfelt fribiljetter till bal masquée [maskeradbaler] av en vän i ateljén, Gustave Bourguin, son till redaktören för Charivari och Journal Amusant; Edelfelt var flera gånger med Julian Alden Weir på Frascati och Valentino, samt teatern Folies Marigny, men vanligtvis gav han biljetterna åt Rafael Hertzberg och Karl Alfred Caveen; Frascati har vacker lokal, Henry Charles Litolffs och Jean-Baptiste Arbans orkester, men alla damer är ur demi-monden.
Paris, söndagen d. 21 Februari 1875 21 februari 1875
Edelfelt har av ateljévännen Gustave Bourguin fått två fribiljetter till en konsert på Frascati, där Jean-Baptiste Arbans orkester spelar; Arban jämförs med Johann Strauss och Joseph Gungl; Edelfelt hade också fått balbiljetter, men varken han eller Julian Alden Weir hade lust att gå så de gav dem till Rafael Hertzberg och Karl Alfred Caveen.
Sedan Edelfelt gav en av sina studier åt Gustave Bourguin har deras vänskap varit förträfflig; varje gång redaktionen för Charivari och Journal Amusant inte behöver biljetter till någon bal eller balkonsert bjuder Bourguin ut dem till Edelfelt eller någon annan av hans vänner.
Paris d. 30 Juni 1875 30 juni 1875
Ett annat "pariserbarn" i Ferdinand Gueldrys ålder är Gustave Bourguin, son till redaktören för Charivari och Journal amusant.
Maxime Faivre, Jean-Léon Gérmes gudson, sitter ofta med Ferdinand Gueldry och Gustave Bourguin och hittar på kvickheter och pratar strunt.
Efter frukosten gick Edelfelt och Ferdinand Gueldry till Montmartre för att hälsa på Max Faivre, som arbetar i Jean-Léon Gérômes privatateljé så länge denne är i Konstantinopel; Max håller på med ett porträtt av Gustave Bourguin som blir mycket bra; Edelfelt och Gueldry gick igenom Gérômes studier och såg fyra kasserade versioner av "Bonaparte i Cairo".
Rom, lördag d. 13 maj 1876. 13 maj 1876
Edelfelt har också fått brev från Axel Antell och Gustave Bourgain.
Roma d. 16 maj (tisdag) 1876. 16 maj 1876
Via Pietro Krohn har Edelfelt fått brev från Ferdinand Gueldry och Gustave Bourgain.
Paris le 13 Nov 1876. 13 november 1876
Edelfelt sitter och skriver vid Julian Alden Weirs skrivbord; alla hans Parisvänner, Ferdinand Gueldry, Gustave Bourgain, Albin Meyssat, Weir och många andra, var glada över att se honom, längre och fetare än någonsin; alla frågade efter Ellen Edelfelt.
Paris, söndag den 19 November 1876. 19 november 1876
Edelfelt har dagligen umgåtts med Gustave Bourgain, Ferdinand Gueldry och Julian Alden Weir.
Föregående dag åt han frukost hos Gustave Bourgain och hans familj.
Gustave Bourgain har rått Edelfelt att måla rida ranka; Edelfelt har börjat en färgskiss.
Paris, thorsdag d. 23 nov. 1876. 23 november 1876
Flera av de gamla kamraterna gör sitt volontariat [militärtjänst]; "lilla juden" Bassan och Edouard har just avtjänat den frivilliga värnplikten; Ferdinand Gueldry och Gustave Bourgain skall in i vår.
Paris d. 28 Januari 77. 28 januari 1877
Edelfelt är orolig för att inte få färdig sin tavla till början av mars och för att den inte skall kunna ställas ut; Gustave Bourgain och Ferdinand Gueldry gjorde föregående morgon ett bullrigt besök och försäkrade Edelfelt att det skulle gå som att "lappa vantar i månsken" att få den färdig; Edelfelt är rädd att allt blir en pannkaka, "four" som man säger där.
Gustave Bourgain kom för att på sin mors vägnar bjuda Edelfelt på frukost med Alfred Grévin, den kända karrikatyristen; Grévin kom inte, men där var en gammal överste och Ferdinand Gueldry; liksom då Edelfelt blev bortskämd av Alexandra Edelfelt hemma, kunde han konstatera att man äter bättre i familjerna än på värdshusen; far och son Bourgain är stora jägare och skulle samma dag på jakt hos den gamla översten i Seine et Marne; unge Bourgain spelar ganska väl violin och han bjöd på ett stycke av Robert Schumann; Gustave Bourgains bror satt på latläxa i skolan och var inte på plats; Monsieur Bourgain kan vara Edelfelt till nytta i framtiden, han har redan rekommenderat Edelfelt hos Monsieur Lucien Marc, l’Illustrations redaktör.
Paris d. 18 Februari 1877 18 februari 1877
Eftersom han inte gått i Ecole des Beaux Arts har han inte sett Gustave Bourgain och Ferdinand Gueldry på en vecka.
Paris d. 15 April 77. 15 april 1877
Den senaste veckan har Edelfelt fört ett riktigt sviss-liv [festliv]; på söndagen efter besöket i Versailles var det Nyländsk årsfest; på måndag bjöd Jean Gounod honom på sin fars nya mässa i Notre Dame; på tisdag bjöd Gounod honom och Gunnar Berndtson på tredje föreställningen av sin fars nya opera Cinq-mars; på onsdag åt han en fin middag med Monsieur Gustave Roy; på torsdag var han bjuden på frukost hos herrskapet Bourgain; på fredag middag hos Gueldrys, samma kväll bjöd Gustave Bourgain honom på theatre de Chateau D’eau; på lördag var det middag hos Madame Jacquinot.
Paris d. 22 April 1877 22 april 1877
Edelfelt har varit på utfärd till förstaden Arceuil med Henri Dutchhold, Gustave Bourgain och Ferdinand Gueldry; Dutchhold är landskapsmålare, redan över 30 år och har ställt ut på salongen i redan ett decennium; han tycker att han ännu behöver teckna och studera och går därför i ateljén; han driver godmodigt med alla, men är främst filosofiskt lagd; Dutchhold tog dem till Arcueil som är en förstad utan en enda villa, där bor endast tvätterskor, garvare och dylika personer; de gick längs bäcken la Bièvre till Paris, förbi andra banlieuer [förstäder] av kommunardtyp; det bästa var att Dutchhold visade dem en gammal övergiven och förvildad park, som tillhörde en adlig familj som aldrig kom dit; den gamle portvakten låter endast konstnärer komma dit och Edelfelt tror att han kommer att hitta ett lämpligt motiv till det landskap han behöver för Nadeschda.
d. 11 Juni 77 11 juni 1877
Wolfinger, en franc-comtois [från Franche-Comté], tecknar bra och är Jean-Léon Gérômes favotit i ateljén; Wolfinger har gjort porträtt i svartkrita av Julian Alden Weir, Gustave Bourgain och Pierre Petit Gerard och det är första gången Edelfelt hört Gérôme säga "vous avez admirablement bien reussi, je vous en fait mes compliments sincères" [ni har lyckats beundransvärt bra, jag gratulerar er innerligt]; Edelfelt tror att Gunnar Berndtson blivit sporrad av detta, han har tecknat Edelfelts och Petit Gerards page[modell] à la Wolfinger riktigt bra.
Lübeck, den 17 Juli 1877 17 juli 1877
*Edelfelt lämnade Gunnar Berndtson i goda händer; han ses efter av Julian Alden Weir, Gustave Bourgain, Robert Stigell, Otto Wallenius, Colliander och främst Monsieur Camut.