Albert Edelfelts brev

En djupdykning i Albert Edelfelts liv och konstnärliga arbete genom hans brev till sin mor Alexandra Edelfelt 1867−1901

Breven på linjen kommer i kronologisk ordning, börjandes från övre vänster hörn och fortsätter neråt samt åt höger
  • Brev
  • Brev med finsk översättning
  • Relaterat brev

Beskrivning

fransk arkitekt, specialiserad på "medeltidsrestaurering"

Källor

Paris, måndag d. 9 Augusti 1875 9 augusti 1875
Föregående vecka åkte Edelfelt med fröknarna Kinstrand och Anna Agrell, samt deras bekanta herr Houllier till St Germain en Laye; slottet som är restaurerat av Eugène Viollet le Duc är imponerande, parken likaså; då åt middag i samma rum där Ludvig XIV är född; det började regna, så de stannade inte för att höra på musiken i parken utan åkte tillbaka till Paris.
Paris d. 28 Januari 77. 28 januari 1877
Edelfelt har nu haft modell för huvudet till Drottning Blanca; han gör henne blond 1. för att modellen är blond, 2. han har börjat så och 3. Eugène Viollet le Duc påstår att det inte finns ett enda exempel på att någon brunett under medeltiden ansetts som en verklig skönhet; Edelfelt skulle vilja ha ett elegant, lätt genomtecknat och spirituellt framställningssätt i måleriet, men i stället gör han det tungt, ofta dystert i färgen, klumpigt och dumt.
Paris d. 18 Februari 1877 18 februari 1877
Edelfelt lovade Alexandra Edelfelt en skiss av sin tavla; tavlan liknar mycket den allra första blyertsskissen; Blancas klänning är i vitt ylle med invävda sidenränder, guldstickade röda sammetsärmar, pärlor i håret; gossen har en rödgrå kolt och byxor gris perle [pärlgrå]; rummets tapisseri [tapeter/draperier] är mörkgrönt och mörkrött, möblerna av fernissad ek; syskrinet inlagt med emalj efter Ludvig den heliges skrin; det tapisseri hon syr på är gjort efter hertigen av Lothringens berömda broderi i Eugène Viollet le Ducs utmärkta arbete Mobilier français.
Paris fettisdagen 78. 5 mars 1878
Gubben Ernest Meissonier har något av det burschikosa [studentikos], glada och öppna från 1840-talet; i sin tillknäppta korta blå rock och smala byxor ser han ut som en gammal general; sitt hus har han byggt tillsammans med arkitekten Eugène Viollet le Duc; huset är enkelt men genomstiligt; i den enkla ateljén finns studier och teckningar som kan göra en fattig syndig människa galen; fastän Meissonier säljer sina tavlor dyrt har han aldrig pengar; kapitalet har han öst i sitt hus och på hästar; i stallet som är som ett florentinskt palats förvaras Meissoniers fyra älsklingshästar, samt modellhästar; han har modellerat ryttare i vax, ryttarstatyn av Napoleon I är mästerlig; Edelfelt och Gustaf Cederström fick fritt titta sig omkring medan Meissonier arbetade; Meissoniers son, samt hans elever Édouard Detaille och Daniel Ridgway Knight var där.