Beskrivning

svensk friherre, konstnär, sedermera professor vid akademien för de fria konsterna i Stockholm

Paris d. 27 nov. 1876. 27 november 1876
Vägg i vägg med Adolf von Becker bor svenske målaren baron Gustaf Cederström; Cederström håller på med en stor tavla – Margareta hånande Albrecht av Mecklenburg; det är ett vidrigt ämne och dåligt komponerat och dåligt målat, även om tavlan inte är färdig ännu; sådant skräp sänds sedan till Norden under "franska skolans" namn.
Paris d. 28 Januari 77. 28 januari 1877
Häromkvällen var Edelfelt för första gången på kafé l’Ermitage i Clichy där alla svenskar håller till; han kände bara Wilhelm von Gegerfelt, John Börjeson, Carl Skånberg och Gustaf Cederström; det finns en hel massa svenskar där, Axel Borg, August Hagborg, Gillis Hafström, Kristerson, Ingel Fahlstedt och Per Ekström; l'Ermitage är för långt borta och Edelfelt sympatiserar inte tillräckligt med dem i artistiskt hänseende för att etablera någotslags närmare umgänge med dem; han trivs bättre och lär sig mera av en Bastien, en Dagnan och andra likasinnade.
Gunnar Berndtson säger att Gustaf Cederströms stora tavla är skral.
Paris – onsdag d. 31 Januari 77. 31 januari 1877
Häromdagen var Edelfelt hos Gustaf Cederström och Adolf von Becker; han ville av Cederström få upplysningar om svenska medeltidssaker.
Gustaf Cederströms måleri är burleskt, illa komponerat och utan esprit; Adolf von Beckers måleri är torrt, tråkigt och klent tecknat (Edelfelts personliga åsikter om landsmän får inte spridas).
Paris, torsdag d. 8 Febr. 1877. 8 februari 1877
Edelfelts tavla gör honom mycket bekymrad och upptar alla hans tankar; i förrgår åkte han med tavlan i vagn hem till Gustaf Cederström som för dagen hade fått låna en björnhud från Bon Marché.
Edelfelts tavla såg blek ut mot Gustaf Cederströms, som överdriver färgen betydligt; den starka koloriten tar sig bra ut på salongen; Cederström har mycket ogjort, men gjort stora framsteg och blivit bättre än man på basen av den första ebauchen [skissen/utkastet] kunde vänta; Cederström är en hygglig karl och vinner på närmare bekantskap; han är tidigare officer och vill troligen imiterar Georg von Rosen i sätt och tal; han är släkt med Cronstedts i Helsingfors, med Gunnar Wennerberg och många människor Edelfelt känner i Sverige.
Gustaf Cederström var mild då han kommenterade Edelfelts tavla; det är något brutalt i Cederströms måleri, men det saknar inte karaktär; hans granne Adolf von Beckers tavla har förbättrats till den grad att den tar sig tämligen passabel ut; Edelfelt blir mild mot andra då han ser att han ingenting kan göra själv.
Hos Gustaf Cederström träffade Edelfelt en målare Adelsvärd, född och uppvuxen i Frankrike; han talar bara franska och är bror eller kusin till svenska ministern; han tyckte att Edelfelts tavla var trist i färgen.
Paris d. 18 Februari 1877 18 februari 1877
En svensk löjtnant Lundin, som visat sig vara en skojare, har via en elev vid akademin, Jean Marie Rollion, tiggt pengar av Maxime Faivre och hans far, John Macallan Swan och Edelfelt, genom att påstå att han är nyanländ och snart på väg till Marseille; det visade sig att han inte rest och att han varit även hos John Börjeson, Walter Runeberg, Adolf von Becker och Gustaf Cederström; en annan "ljus juvel" från Norrköping, nomine [vid namn] Malmström, har gått omkring och tiggt modelljobb hos nordiska konstnärer; det är inget annat än lättja som gjort att de hamnat på dekis, för så vitt Edelfelt vet super de inte.
Paris fredag d. 23 febr. 1877 23 februari 1877
Edelfelt skaffar sig inte någon ny rock nu; hans ateljé är dammig och hans splitternya "söndagseftermiddagsgåutochgåhatt" bär tydliga märken av kontakt med taket i korridoren som är lång, kolmörk och krokig; Gustaf Cederström brukar säga att han tvättar upp sig till den 20 mars, men till dess ser han ut som ett svin; ungefär så tänker även Edelfelt.
torsdag d. febr. 77. 1 mars 1877
Klockan är över 12 på natten och följande morgon skall Edelfelt till Gustaf Cederström; det är således oförnuftigt att skriva, men han kan inte låta bli; han är i ett stadium av förtjusning.
Paris Tisdag d. 13 mars 77. 13 mars 1877
Idag åkte Edelfelt till les Ternes för att lämna tillbaka Gustaf Cederströms tapisseri [bonad]; han fick se Cederströms och Adolf von Beckers tavlor; Cederströms var bättre än Edelfelt trodde att den skulle bli; han skall på fredag hjälpa Cederström med arkitekturen och några bakgrundsfigurer; beträffande Becker begriper Edelfelt inte hur någon med så mycket studier och erfarenhet inte får till något bättre.
Tisdagen den 20 mars är sista dagen att lämna in sina bidrag till Salongen; möjligen sänder Edelfelt sin Drottning redan på lördagen i och med att han börjar bli led på henne och vill slippa det eviga kvalet att se på en en tavla som inte blev som han ville; det blir ett hårt slag om den blir refuserad, även om han inte kroknar för det; de svenska målarnas dom blir den hårdaste; han tar sedan han sett Gustaf Cederströms kraftiga tavla för givet att hans bleka entoniga färg kommer att se pjoskig ut på salongen.
Paris d. 18 mars 1877. 18 mars 1877
Edelfelt har hjälpt Gustaf Cederström med dennes tavla; han har målat vapen, arkitektur, en biskopskjolfåll, samt några huvuden i fonden; huvudfelet i Cederströms tavla ligger i kompositionen, dessutom saknas finess i teckningen och färgen blir tung och ogenomskinlig; det finns något manligt och duktigt i Cederströms talang som Edelfelt tycker om.
Edelfelt vill göra något bra till världsutställningen 1878 och vill framför allt vara på plats; Gustaf Cederström tänker stanna på plats under sommaren för att måla en Carl XII:s död till världsutställningen.
Paris d. 15 April 77. 15 april 1877
Gustaf Cederströms stora tavla har blivit refuserad; Alexandra Edelfelt kan tänka sig hans vrede, med tanke på allt arbete och pengar han har öst på tavlan; Adolf von Becker och Walter Runeberg är antagna till Salongen, liksom alla svenskar utom Per Ekström och Birger Ek.
Paris d 21 maj 1877 21 maj 1877
Edelfelts tavla har fått god kritik i Finlands allmänna tidning; han håller inte med om att drottningens hand är för stor, han har mätt och tecknat noga; kanske ser den stor ut på grund av att fingrarna är lite utspärrade; kritiken har tydligen skrivits av en svensk skribent, Gottfrid Renholm; Edelfelt har träffat honom en gång, då han och Gustaf Cederström frågade efter Pehr Theodor Stolpes adress, för att han ville skriva till Finlands allmänna tidning.
Edelfelt får nästa gång skriva om Gustaf Cederströms måleri, fåfänga och självförtroende.
Paris d. 29 maj 1877 29 maj 1877
Edelfelt skriver från Pierre Petit Gerards ateljé, där han arbetat de senaste dagarna då solen hindrar honom från att måla hemma hos sig; de har gemensam modell och har lånat en svart sammetspagekostym från 1500-talet av Gustaf Cederström; det blir kanske en studie att sälja; pagen står stödd mot en grön sidenfond och bänder en florett; på bordet bredvid finns några värjor och fäktmasker.
Paris 18 dec. 85 18 december 1885
Edelfelt besökte Munthe med Salmson, Cederström, ung baron Beck Friis, som är så pojkaktig att Edelfelt inte kan förstå hur han är medlem av den diplomatiska kåren.
Cederström var tröttande med sin reaktionära radikalism, gamla officersvitsar och kraftuttryck, missförstående av konsten.
Paris lördag d. 11 dec 86 11 december 1886
Edelfelt ska gå till Cederström för att se hans nya tavla.
Paris Onsdag d. 22 dec 1886 22 december 1886
Edelfelt fäktar hos Cederström.
Cederstöm skäller alltid ut någon eller något.
Edelfelt går nu till Cederström för att fäkta; det är en korpral från republikanska gardet som ger lektionerna.
Paris d. 18 januari 87 18 januari 1887
Den svenska prinsen har anlänt idag; Cederström är "affairé", strängt sysselsatt, även om han inget har att göra med prinsens artistiska uppfostran; Cederström känner "moraliska ansvaret"; Edelfelt konkluderar "Viktighet viktigihet du är stor i Norden!"
Paris d. 1 februari 1887 1 februari 1887
Prins Eugens morbror, storhertigen av Nassau, har varit på genomresa i Paris, under resa till Cannes, och har gett middag, där Cederström lär ha förvånat genom sin uppkäftighet.
Prins Eugen börjar kanske fäkta med Cederström och Edelfelt.
Paris d. 14 februari 1887 14 februari 1887
Cederström och Edelfelt ska fäkta i Tuemois ateljé; det återstår att se om prins Eugen kommer med; prinsen har höga tankar om Cederströms och Edelfelts kunskap i fäktning, han vill därför inte börja fäkta med dem genast.
Paris, lördag d 26 februari 86 [ändrat med blyerts till 87] 26 februari 1887
Prins Eugen har lovat fäkta med Edelfelt och Cederström, men det har inte ännu blivit av.
Paris d. 24 mars 87 24 mars 1887
Balen för prins Eugen var lyckad, den var fint arrangerad av Wahlberg m.fl.; balen påminde om Paris under kejsartiden: Wahlberg, Pirre Horn, Cederström, Lewin och en massa sångerskor påminde om tiden före 1870 [år 1870, under fransk-preussiska kriget, avsattes franska kejsaren och republik infördes i Frankrike].