Beskrivning

gäst hos Madame Jacquinot

Källor

Inga källor
Paris, söndag d. Nov 1876. 3 december 1876
Föregående kväll var Edelfelt på dramatisk soaré hos Madame Jacquinot; en enaktskomedi spelades med Mesdemoiselles Marguerite Jacquinot och Davançonne, samt Messieurs H. Perrauld och Bachimont; Marguerite Jacquinot imiterade Madame Broizat vid theatre Français, och gjorde det bra.
Paris Onsdag d 29 febr 77. 28 februari 1877
I lördags gick den stora representationen [föreställningen] av stapeln hos Madame Jacquinot; eftersom Edelfelt var arrangör såg han tablåerna från sidan i kulissen; tablåerna var inte mästerverk men applåderades mycket av publiken; då "Graziella" skulle förevisas stack Madame Jacquinot Alphonse de Lamartines bok i Edelfelts hand och bad honom trots hans protester att läsa en sida av dikten; Mademoiselle Marguerite Jacquinot och Pauline Ahlberg hade satt ihop en tablå om kriget som flyr och republiken som räcker freden handen, med frygiska mössor, trikolorer, kronor och eklövskransar; Monsieur Ragio brände sina fingrar med den bengaliska elden och hanterade det som en Mucius Scævola; Henri Perrot gav tecken att fälla ner ridån och Monsieur Bachimont "trummade på pianot"; Cornelia, gracchernas moder, var riktigt bra; lilla Péraz, som Edelfelt klätt i en liten tunika och sandaler var ypperlig med ett bra uttryck; Mademoiselle Davançonne var mycket inne i sin roll; Edelfelt och Julian Alden Weir var på hemvägen överens om att de hade haft roligt under kvällen.
Paris d. 16 Juni 77 16 juni 1877
Det åskade samma dag som danssoarén hos Monsieur Thierion d’Avançon gick av stapeln, vilket gav välbehövlig svalka; på grund av vädringen under kvällen ådrog sig Edelfelt lite hosta och snuva; soaréen inleddes med ett sällskapsspektakel, enaktspjäsen "Midi à quatorze heures"; de som spelade var Mademoiselles d'Avançon och Carpentier, Messieurs Bachimont, Henry Perrot, de Quesne och Beraud; Beraud spelade dåligt men lär intressera sig för Mademoiselle d'Avançon; Mademoiselle d'Avançon försöker imitera än den ena, än den andra vid theatre français och lyckas rätt bra.