Beskrivning

svensk kosntnär, professor

Granbäck d. 1sta Augusti 1872. 1 augusti 1872
Med Gustaf Leuhusen gjorde Edelfelt en promenad till villa Skuggan för att träffa en artist, eller blivande sådan vid namn Georg Pauli, elev vid akademin, son till den förmögna parfymören, apotekaren August Pauli; villan bjöd på ett konstverk med sin utsikt över Jönköping; Edelfelt och unge herr Pauli kom överens om att följande dag åka till Tubbarp för att göra skisser tillsammans; Pauli skulle också presentera honom för Janne Höckerts släktingar; på vägen hem möttes Gustaf och Edelfelt vid Haraldsbo av det övriga sällskapet från Granbäck som var ute på kvällspromenad.
Granbäck d. 22 Aug. 72 (Thorsdag). 22 augusti 1872
Edelfelt planerar inom några dagar att tillsammans med Georg Pauli besöka fru Sophie Höckert för att få se hennes utmärkte son, Janne Höckerts ateljé och skisser; hos farmodern finns en dotter till honom och tante Adelaide Leuhusen har visat den 10-åriga Alma Höckert för Edelfelt.
Granbäck d. 27 Aug. 72. 27 augusti 1872
Tillsammans med Georg Pauli har Edelfelt nu sett Janne Höckerts ateljé, vilket han haft för avsikt ända sedan han anlände till Jönköping.
Janne Höckerts mor och syster, kaptenskan Fredrika Wahlbeck, tog emot dem; Edelfelt fick bläddra igenom Höckerts alla skisser och biblioteket; skisserna och karikatyrerna är mästerliga, bl.a. en teckning från Marstrand "La beauté de la ville" [stadens skönhet] med Laura Frenckell och beundrare, bl.a. greve Georg Rosen och Höckert själv; de fick se Höckerts grande medaille d’honneur av kejsar Napoleons instiftade hederslegion, samt alla skisser till den världsberömda tavla [Drottning Kristina och Monaldeschi] som öppnat vägen för Höckerts triumftåg på konstens bana; fru Wahlgren har som minne gett Edelfelt en litografi (gjord hos Lémercier i Paris) av Höckerts lappkapell.
Edelfelt ville liksom Janne Höckert försöka sig på en konstnärskarriär.
Lund den 4 September 1872. 4 september 1872
På expositionen fanns mycket intressant i möbelväg och i fråga om guldsmedsarbeten; bland konsten höll de svenska konstverken jämnast kvalitet; Edelfelt föredrog Alfred Wahlbergs och Johan Edward Berghs natursanna bilder framför de danska landskapen; i norska avdelningen utgjorde Hans Gude ett makalöst undantag med "Brudefærd" och "Sætergjenter som gå till Fjelds"; bland de danska konstärerna utmärkte sig figurmålarna Carl Block och Julius Exner, samt Wilhelm Marstrand; Johan Gertners porträtt av Frederik III och greve Gebhard Moltke Hvitfeld var mästerliga; huvudplatserna i svenska avdelningen intogs av Måren Eskil Winges "Tor och jättarna", Janne Höckerts "Lappkåta" och Georg von Rosens "Erik XIV"; Katharina [Karin Månsdotter], som liksom Göran Persson förekom på Rosens tavla, påminde om Moster Mintu (Helmina) Brandt; andra goda svenska målare var Fredrik Wilhelm Scholander och Egron Lundgren; Edelfelt ägnade mest tid åt att studera Per Wickenbergs "Vinterstycke med barn", som Carl August Adlersparre talat om; genretavlor av August Malmström och Ferdinand Fagerlin överträffade också danskarna.