Albert Edelfelts brev

En djupdykning i Albert Edelfelts liv och konstnärliga arbete genom hans brev till sin mor Alexandra Edelfelt 1867−1901

Breven på linjen kommer i kronologisk ordning, börjandes från övre vänster hörn och fortsätter neråt samt åt höger
  • Brev
  • Brev med finsk översättning
  • Relaterat brev

Beskrivning

g.m. Eliel Aspelin-Haapkylä

Paris torsdag d. 25 Okt. 77 25 oktober 1877
Edelfelt åt middag med Eliel Aspelin och hans fru hos den familj där de bor; mannen är jurist och frun skriver teaterpjäser och driver pension; Aspelins rika österbottniska är varken vacker eller trevlig; han stannar hela vintern för att studera den franska konsten.
Paris, sönd. Dec. 1877 – fortsatt tisdag. – 9 december 1877
Edelfelt har sett Tomasso Salvini i Othello på Theatre Italien; han är Ernesto Rossis främsta medtävlare om främsta rummet bland Europas tragedien'er; Salvini gästar Paris och Edelfelt råkade komma till samma föreställning som den finska kolonin, där var Runebergs, Langes, Aspelins m.fl; han känner till huvudhandlingen i William Shakespares Othello men kunde inte ordentligt följa med i italienskan; Edelfelt har på scen inte sett något så förfärligt som då Othello rusar mot Jago, sedan han funnit Desdemona oskyldig; Salivini stod över alla i sitt spel; bra var också Jago och Emilia; däremot spelades Desdemona av en tjock och köttig italienska.
d. 13 mars 78 13 mars 1878
På Eliel Aspelins beställning har Edelfelt påbörjat en porträttskiss i liten skala av fru Ida Aspelin; Edelfelt skulle självmant inte kommit på att måla detta ointressanta ansikte på en ointressant person; han undrar hur det är möjligt att Aspelin fäst sig vid henne av kärlek; hon är rik och det förklarar saken; de finska strävandena behöver kapital; Fru Aspelin, född Rivell från Wasa, är en beskedlig oppilandslunsa [landsbygdsflicka] med väldiga röda kinder, klär sig illa och sitter tyst; föregående dag gjorde han en teckning, på måndag skall han börja måla; hennes blonda hår intresserar Edelfelt och kanske blir det ännu en liten Holbein av porträttet.
Paris d. 16 mars 78 16 mars 1878
Jean-Léon Gérôme tyckte att fru Ida Aspelins porträtt var bra tecknat; han såg på Edelfelts skisser och studier och var nöjd över de framsteg som Edelfelt gjort.
Torsdag d. 11 april 78. 11 april 1878
Fru Ida Aspelin sitter modell; hon är svårare att måla än Edelfelt först trodde.
Café de la Régence d. 14 april 78. 14 april 1878
Edelfelt är snart färdig med fru Ida Aspelins porträtt; händerna återstår ännu.
Paris skärtorsdag – 78. 18 april 1878
En sådan väva; Edelfelts tid har upptagits av allmänna utställningen, fru Aspelins porträtt och två påbörjade landskapsstudier.
Annandag påsk 1878 22 april 1878
Följande dag tar Edelfelt på nytt itu med fru Ida Aspelins porträtt.
Edelfelt vet inte om fru Ida Aspelin är dum eller okunnig, men hon säger ibland klumpigheter, som hennes herre och man försöker plåstra över; i övrigt är de hederliga och beskedliga människor.
Tisdagen d. 23 april 78 23 april 1878
Det var tredje och sista gången Edelfelt var på utställningen före öppningen; man vadar i smörja och damm och blir knuffad av dessa tusentals arbetare; arbetena framskrider med förvånande hastighet, blomsterrabatter, planteringar och fontäner uppstår på några dagar; Pietro Krohn hade bett att få tala med honom, så Edelfelt gick dit då han varken hade modell eller fru Ida Aspelin; Edelfelt var mest i danska konstutställningen.
Paris d. 4 maj 1878 4 maj 1878
Följande dag sov Edelfelt till klockan 11 och var ändå så "udaset" [utschasad], som danskarna säger, då herr och fru Aspelin kom dit för porträttet.
Allt sedan Pietro Krohn anlände har det gått åt pengar; Edelfelt har fått låna pengar och skall få betalt för fru Ida Aspelins porträtt; han har inte diskuterat priset med Eliel Aspelin, som antagligen bereder sig på att det inte skall kosta så mycket, i synnerhet då denne kallar det en porträttskiss; Aspelin tycker att blicken inte ännu är tillräckligt djup, den uttrycker inte själen, men har i övrigt inte blandat sig i målningen.