Albert Edelfelts brev

En djupdykning i Albert Edelfelts liv och konstnärliga arbete genom hans brev till sin mor Alexandra Edelfelt 1867−1901

Breven på linjen kommer i kronologisk ordning, börjandes från övre vänster hörn och fortsätter neråt samt åt höger
  • Brev
  • Brev med finsk översättning
  • Relaterat brev

Beskrivning

adelsdam , g.m. Klas Fleming

Paris d. 27. / XI 77 27 november 1877
Edelfelt har gjort en ny skiss till tavlan och beaktat Jean-Léon Gérômes råd; han tror det blir bättre om han skjuter alla bipersoner åt sidan och endast lämnar Carl, liket, Ebba Stenbock och hennes sällskapsdam i förgrunden och i helbelysning.
Paris d. 28 nov 77 28 november 1877
En vacker gammal italienska skulle kunna tjäna som modell för Ebba Stenbock, men hon har för stora ögon.
Paris, torsdag d. 6 Dec. 1877 6 december 1877
Jean-Léon Gérôme tyckte bäst om Edelfelts senaste skiss och sade att han nu kunde "partir la dessus" [ge sig i kast med den]; Gérôme anmärkte på Ebba Stenbock och ville ha henne elegant.
Edelfelt funderar på vem han skall få som modell till Ebba Stenbock; italienskan Maria Tenel är cirka 35 år, mager, blek med markerade drag och stora bruna ögon, men Edelfelt är inte säker på att hon har tillräcklig distinktion och kan bära dräkten.
Edelfelt har infört en vågad idé som är bra för kompositionen, men det är inte sagt att den är historisk; för att fylla ett hörn har han lagt dit ett rökelsekar som Carl IX i hettan har vält omkull; han tänker sig att Klas Fleming som var Sigismunds förtrogna kunde ha något kvar av den "katolska ståten"; Gabriel Rein skriver visserligen att de katolska symbolerna avskaffades i Åbo domkyrka redan på 1540-talet, men kanske de kunde finnas kvar i slottskapellet; röken skulle täcka några tråkiga linjer och bilda en nödvändig ljusfläck; tavlan blir 2 meter på längden och 1 1/2 meter på höjden; den största figuren, Ebba Stenbock blir 1 meter lång; duken kommer att kosta ca 60 mark.
Paris d. 14 dec. 77 14 december 1877
Edelfelt har haft en vacker 17-åring som modell för Ebba Stenbocks sällskapsdam; hon är elegant växt, men kan inte ta någon expression [uttryck].
Ennemond Payen har rekommenderat en "kärring", som skall ha distingerade drag och ståtlig hållning, till modell för Ebba Stenbock.
Paris måndag – 17 dec. 77 17 december 1877
Edelfelt väntar på duken till hans tavla som Chabod skall komma med samma dag; följande dag börjar han ébauchera [skissa upp] Carl IX:s figur; Dütschold skickade en modell till Ebba Stenbock; hon hade ett fint ansikte, men utan kraft.
Paris d. 19 Dec. 77 19 december 1877
(Edelfelt blir på nytt avbruten av en ny modellkandidat för Ebba Stenbock; han har satt alla bekanta i rörelse för att hitta en som skulle passa; denna modell är gammal och mörklätt, med ganska passande drag, det är bara figuren som är lite klen och magerlagd; hennes gråa hår och mörka ögon gjorde ändå att han tar henne på försök.)
På fredag och lördag har Edelfelt modell för Carl IX, på måndag och julaftonsdagens förmiddag för Ebba Stenbock; juldagen tar han lov och fortsätter sedan veckan ut.
Paris d. 23 Dec. 77 23 december 1877
Edelfelt har haft modell de senaste dagarna och han har redan ebaucherat [skissat upp] halva tavlan; han börjar med Ebba Stenbock följande dag; det har gått fort och han känner sig i en riktig "veine de travail" [arbetsflöde]; han har redan lagt ut 150 francs på tavlan; Alexandra Edelfelt skall veta att det blir en "dugtig huggare", en stor tavla.
Paris, andradag jul 1877 26 december 1877
Ingen annan än "Gubben" Nils Månsson Mandelgren har sett hans tavla ébaucherad [uppskissad]; Mandelgren tyckte att Carl IX inte ser tillräckligt styv och högdragen ut; Edelfelt har förenklat Ebba Stenbocks rörelse enligt Alexandra Edelfelts och Jean-Léon Gérômes råd.
Börjadt den 4de Jan. 78. 4 januari 1878
Det enda som är färdigt är Carl IX:s figur; följande dag för han tillbaka kostymen och skaffar Ebba Stenbocks dräkt.
Paris d. 10 Jan. 78. 10 januari 1878
Edelfelt har modell alla dagar, resten av tiden går åt till att äta och sova; han tycker denna régime [livsföring] är ypperlig; han har ändå haft lite språng för kostymer; Morin hade inte en svart sammetsklänning att hyra; Edelfelt hittade en bomullssammetskjortel som han kan använda, han har en viss "chic" [måla på fri hand] att måla sammet, så han borde gå i land med Ebba Stenbocks toalett; Morin har inte hört av sig om fläckarna på Carl IX:s kostym som han låtit hämta.
Paris d. 16 Januari 78. 16 januari 1878
Jules Bastien underkastade tavlan sträng kritik och gav goda råd; Carl IX ser för ädel ut (han liknar olyckligtvis kapten Johan Georg Ahlberg i Stockholm, på grund av att Edelfelt målat huvudet de chic [på fri hand / ur minnet]); Bastien var nöjdast med Ebba Stenbock, men fördömde flickan som knäpper ihop händerna; hon var en dålig aktris som ingen skulle ta "au serieux" [på allvar]; samma dag hade Edelfelt modell till samma flicka och kan inte förneka att hon är tråkig.
Paris d 24 Jan 78. 24 januari 1878
Edelfelt har haft utomstående hjälp för att mäta upp perspektivet på sin tavla; det visar sig att Edelfelt suttit för nära modellerna så att perspektivet blir fel; han kan välja på att fortsätta med samma haltande perspektiv eller förändra alla figurer med undantag för Ebba Stenbock, som är den enda som är någorlunda på sin plats.
Paris d. 26 febr. 78 26 februari 1878
Edelfelt tackar för brevet; han har ätit frukost [lunch] med Jules Bastien Lepage, som fortfarande går åt den unga flickan, men var i övrigt så uppmuntrande att Edelfelt känner kraften och modet svälla i hans bröst; Bastien Lepage anser att hertig Carl (av misstag hittills kallad Carl IX), liket och Ebba Stenbock är mycket bra; han sade att Edelfelt gjort framsteg, och att han nu är en man, som målar manligt; den andra tavlan var fin, men förde tankarna till fruntimmersmåleri; Bastien Lepage tror att man inte kommer att kunna gå förbi tavlan på utställningen utan att titta.
Paris d. 30 mars 78. 30 mars 1878
Ramen har kommit och tavlan ser bra ut i den; Edelfelt har ännu att göra en kandelaber, en gravsten, en handske och ett vapen; Pietro Krohn föreslog förändringar i Ebba Stenbocks haka, klänningsfåll, den gamle trotjänarens fötter och ben, samt ett svart flor kring Flemingska vapnet på väggen.
Tisdagen d. 23 april 78 23 april 1878
Edelfelt lämnade en ny text till tavlan till Monsieur Buon; han har frångått Charles Grandmougins gammalfranska; Henri Dutschold som är "le bon sense" [det sunda förnuftet] sade att Edelfelt inte skulle vara fånig, utan helt enkelt översätta några rader som förklarar ämnet, men inte anstränga sig för att göra litteratur – hans tavla behöver inget sådant; Edelfelt skriver därför "Le Duc Charles (Charles IX de Suède) insultant le cadavre de son ennemi Fleming. 1597" [Hertig Karl (Karl IX av Sverige) skymfande sin fiende Flemings lik. 1597] och har översatt ett stycker ur Gabriel Reins historia där hertig Karl på Åbo slott drar likets skägg och säger att om han ännu vore i liv skulle hans huvud inte sitta lugnt på hans axlar, varpå Klas Flemings änka Ebba Stenbock svarar att Hans Höghet aldrig skulle ha kommit in om hennes Herre fortfarande levde.
Paris d 20 febr. 1879. 20 februari 1879
Jean Paul Laurens gav några praktiska råd; han bad Edelfelt göra kvinnan ung och mera kvinnlig i formen, rådde honom att skärpa effekten och ansåg att pojken i hörnet störde kompositionen; han sade att Ebba Stenbock och fångvaktaren varit mycket bra i Edelfelts tavla från föregående år, men att fångvaktaren var något outrerad [överdriven]; han sade att man i dag ofta tror att man hittar karaktären genom att överdriva, men i stället skall man göra rätt, exakt; Laurens sade att Edelfelts tavla hade blivit mycket uppmärksammad i juryn föregående år; han tyckte att Edelfelt kunde skicka flickan med körsbären till salongen även om han själv inte var särdeles förtjust i genren.
Paris d. 18 Januari 1880 18 januari 1880
Fonden i Axel Gadolins tavla förargar Edelfelt; han har inte tid att gå till Cluny för att göra den; han har supprimerat [avlägsnat, övergett tanken på] gubben; nu är det endast en gammal chatelaine [kvinnlig kastellan, slottsfogde] från början av 1600-talet som läser i en stor bibel; det är ett huvud i Ebba Stenbocks stil; en hand och fonden är ännu ogjord; det är omöjligt att skicka den lilla tavlan innan färgen hunnit torka; Edelfelt ska underrätta Axel Gadolin då han sänder en skiss av tavlan.