Albert Edelfelts brev

En djupdykning i Albert Edelfelts liv och konstnärliga arbete genom hans brev till sin mor Alexandra Edelfelt 1867−1901

Breven på linjen kommer i kronologisk ordning, börjandes från övre vänster hörn och fortsätter neråt samt åt höger
  • Brev
  • Brev med finsk översättning
  • Relaterat brev

Beskrivning

konstnär

Källor

Inga källor
Paris, sönd. Dec. 1877 – fortsatt tisdag. – 9 december 1877
Gustave Bourgain, Rafael de Ochoa och Hellen kom på besök: Bourgain tog på sig Carl IX:s kostym och stod modell för dem i flera timmar.
Paris d 7 Febr. 78. 7 februari 1878
Gustave Courtois, Rafael de Ochoa och Hellen har varit och sett på Edelfelts stora opus; Courtois är en skicklig arrangör och förstår "la mise en scène" [iscensättningen] mycket bra; han tyckte att Edelfelts tavla kunde bli riktigt bra om denne bara koncentrerade effekten kring likkistan; han rådde också Edelfelt att måla om svepningen; Carl IX skall rycka upp svepningen, och i just i den upprivna biten skall läggas så mycket ögonblicklighet som möjligt.
Paris d. 13 Febr. 13 februari 1878
Fastän Edelfelt bor långt borta kan han vara överhopad av besökare, som alla verkar komma på en gång; föregående dag besökte honom oberoende av varandra Christian Meyer Ross, Axel Borg, Georg Pauli, Pierre Petit Gerard, Gustave Bourgain, Hellen, Ville Vallgren, Ernst Nordström, Otto Wallenius, Aukusti Uotila, Gunnar Berndtson, Chabod och 3 modeller.
Paris d. 29 april 78 29 april 1878
Edelfelt mötte Rafael de Ochoa och Hellen och kilade in på den italienska avdelningen.
Paris d. 4 maj 1878 4 maj 1878
Då kortegen passerat trasslade Edelfelt sig in bland mängden som kom strax efter de furstliga personerna; han var klädd i frack, vit duk, ny hatt och pärlgrå handskar och det föll inte polisen in att köra bort honom; han träffade Gunnar Berndtson, Hellen och Rafael de Ochoa som gått med i sviten och till och med bjudits på lunch i engelska avdelningen då kortegen gjort halt under en regnskur.
Lördag 9 april 1881. Madrid – Casa de Huespedes Calle de la Salud 13. 9 april 1881
Sedan gick jag till Madrazo, der jag blef utmärkt väl emottagen. Gubben Federiqo de Madrazo är direktor för akademin och hans andre son Ricardo en intim vän till Ochoa och Hellen. Far och son voro ytterst vänliga. Ricardo kommer efter mig om en timme för att gå ut i afton, och i morgon bittida skola vi tillsammans gå på museet.
Paris 27 dec 85 27 december 1885
Hellen menar att porträttet av Pasteur och "Lördagskväll vid Hammars" är bra; Hellen brukar inte slösa med lovord.
Paris Lördag 15 juni 1895 15 juni 1895
Under början af veckan var jag rätt mycket ute och kom sent hem om qvällarne. I tisdags var det middag hos Mme Menard Dorian – Georges Hugo, Magin, Daudets, Clemenciau, Hellen, målaren (alla med fruar) Vallgren och Antoinette, och några löshästar som jag. Georges Hugo är mycket sympathisk tycker jag mycket mera än Leon Daudet som är vigtig och nervös. Emellertid är det roligt att vara vid ett så spirituelt middags bord, der alltjemnt konst och litteratur äro på tapeten. En niece till Mme Menard Dorian, Dora Dorian, gift med advokaten o. författaren Ajalbert är utmärkt vacker – hennes mor en halftokig rysk furstinna har nog gifvit henne litet fri steppnatur (som åt Wahlberg med de soliga ögonen). Vallgren är mycket i smörek hos alla dessa – G. Hugo har beställt af honom silfver bordsuppsatser, som han redan gjort, för resten. – Mme Menard Dorian är en ovanligt treflig vacker fru, – alldeles inne i konst och den af den "le dernier cri". – De känna till Skandinavien alla dessa menniskor mycket bra – utom resor till Norge och Köpenhamn, ha de också besökt Stockholm. G. Hugo reste till Stockholm på sin bröllopsresa under den värsta kölden i år.Och skandinavisk konst och Ibsen och Strindberg och de unga norrmännen känna de på sina fem fingrar. – L. Daudet och G. Hugo ha sin oläsligt Nouvelle Revue.