Beskrivning

fornnordisk åskgud inom asatron

Källor

Förekomster i brev

Visa personkopplingar för Tor
Stockholm den 19 Juli 1872. 19 juli 1872
Ångbåten anlände till Ekenäs mitt i natten; lossandet och lastandet störde nattsömnen, det lät som om Thor med sin hammare dundrade på fördäcket; det enda han såg av Ekenäs var en skymt av "civis", medborgare [här i betydelsen medlem i Nyländska studentavdelningen], Loschaken (Karl) Nordström, som är ingenjör på Hangöbanan.
Lund den 4 September 1872. 4 september 1872
På expositionen fanns mycket intressant i möbelväg och i fråga om guldsmedsarbeten; bland konsten höll de svenska konstverken jämnast kvalitet; Edelfelt föredrog Alfred Wahlbergs och Johan Edward Berghs natursanna bilder framför de danska landskapen; i norska avdelningen utgjorde Hans Gude ett makalöst undantag med "Brudefærd" och "Sætergjenter som gå till Fjelds"; bland de danska konstärerna utmärkte sig figurmålarna Carl Block och Julius Exner, samt Wilhelm Marstrand; Johan Gertners porträtt av Frederik III och greve Gebhard Moltke Hvitfeld var mästerliga; huvudplatserna i svenska avdelningen intogs av Måren Eskil Winges "Tor och jättarna", Janne Höckerts "Lappkåta" och Georg von Rosens "Erik XIV"; Katharina [Karin Månsdotter], som liksom Göran Persson förekom på Rosens tavla, påminde om Moster Mintu (Helmina) Brandt; andra goda svenska målare var Fredrik Wilhelm Scholander och Egron Lundgren; Edelfelt ägnade mest tid åt att studera Per Wickenbergs "Vinterstycke med barn", som Carl August Adlersparre talat om; genretavlor av August Malmström och Ferdinand Fagerlin överträffade också danskarna.
Antwerpen d. 8 Januari. 74. 8 januari 1874
I Svea folkkalender fanns en bild av Carl Gustaf Hellqvists prisbelönta komposition ”Thor sårar oförvarandes sin son Svade” vid konstakademien i Stockholm; Edelfelt finner den rätt svag och Peeters och Sidney Adams menar detsamma.