Albert Edelfelts brev

En djupdykning i Albert Edelfelts liv och konstnärliga arbete genom hans brev till sin mor Alexandra Edelfelt 1867−1901

Breven på linjen kommer i kronologisk ordning, börjandes från övre vänster hörn och fortsätter neråt samt åt höger
  • Brev
  • Brev med finsk översättning
  • Relaterat brev

Beskrivning

fransk konstnär, son till Joseph Mezzara, g.m. Florence Koechlin

d. 14 Jan. 1880 14 januari 1880
Mademoiselle Florence Koechlin förlovades föregående dag med en ung målare Mezzara, son till hennes lärare i skulptur.
Paris d. 18 Januari 1880 18 januari 1880
Mademoiselle Florence Koechlin sitter ofta och håller fadern sällskap; hon talar om konst, sin fästman och det förestående giftermålet; hon är mycket hygglig, men Edelfelt skulle inte kunna bli kär i henne; han har inte sett hennes "utkorade" ännu; de vill hyra kvarter och ateljé på Edelfelts sida om Seinen, men inte i Montparnasse, utan vid boulevard St. Germaine eller vid trakten av Invaliderna.
Paris d. 26 Januari 1880 26 januari 1880
Alfred Koechlins porträtt inkräktar fortfarande på allt Edelfelt gör; Koechlin har meddelat att han om 14 dagar tänker vända Paris ryggen för att komma till ett varmare klimat; de två saker som kunde fördröja hans avresa är Mademoiselle Florences bröllop och porträttet; Edelfelt måste göra porträttet färdigt under denna tid eller vänta i två månader, men då hinner det inte med till Salongen; ansiktet är nästan färdigt, resten borde gå att få färdigt på två veckor, men det är förargligt att måla på kommando; Koechlin och familjen är mycket nöjd med arbetet; Edelfelts största bekymmer är att få den nödvändiga effekten i tavlan; Florence och hennes fästman säger granna saker om hans skicklighet och snabbhet; ingen verkligt kompetent person har ännu sett porträttet.
Paris d. 15 febr. 1880 15 februari 1880
Alfred Koechlin jämför den blivande mågen och Edelfelt, till Edelfelts fördel (naturligtvis inte då fästmön hör på); Koechlin önskar att mågen hade Edelfelts styrka, och sade att Edelfelt inte längre har något att oroa sig för; Edelfelt har ännu inte sett den utkorade men bedömer utifrån dennes måleri att han är en sävlig natur.
På onsdag är det bröllop med lunch, Edelfelt är bjuden.
Paris d 20 febr. 1880 fortsatt d. 24 do 20 februari 1880
Fröken Florence Koechlin är nu gift och har rest med sin man till Belgien och Holland; Edelfelt var inte i mairiet [rådhuset]; i kyrkan vigde Bercier dem, båda är protestanter; omkring 300 personer kom till Koechlins bjudning på Avenue Hoche 60; där var många söta flickor, då skönhet förenas med parisisk chic blir det överdådigt behagligt; en elsassik fröken Eschenhauer var vacker som en dag, men såg dum ut då hon skrattade; Edelfelt blev förälskad i en liten smärt flicka som han såg i kyrkan, men han fick inte reda på hennes namn; Madame Emma Koechlin bar en mörkviolett sammetsklänning och silver och diamanter i håret; Mademoiselle Florence hade fleur d'oranger och myrten i håret.
Unge Charles Mezzara är en ovanligt vacker pojke; fadern, Alfred Koechlin, tycker att han är för vacker, "C'est pas un homme, c'est un arch'ange [det är inte en karl, det är en ärkeängel].
Paris d. 4 mars 1880. 4 mars 1880
Edelfelt har skvallervägen hört att föräldrarna varit emot Florence Koechlins giftermål; det är troligt att unge Charles Mezzara inte har någon briljant konstnärsframtid för sig; hans far, Florence lärare, lyckades ställa det så att hon först blev hans bundsförvant för att slutligen bli hans svärdotter; partiet har ansetts ojämlikt ur alla perspektiv; onda tungor säger att det är Florence som har förståndet; Edelfelt vet inte om de återvänt från bröllopsresan; han skall följande dag gå på visit till Koechlins.
Edelfelt skäms över sitt osammanhängande brev; unga Charles Mezzara med fru är ännu i Belgien och Holland; Edelfelt ska ta en tramway till Alfred Koechlin; Edelfelt har efteråt fått veta att den vackraste på Florence Koechlins bröllop var en Madame Dussot.
Paris d. 21 April 1880 21 april 1880
Det unga paret har ännu inte funnit någon ateljé och bor i Florence Koechlins flickrum; Edelfelt tycker det vore förargligt om han var i makens ställe; denne ser enfaldig ut men är vacker; det tycks inte vara någon särdeles ruff i honom.
Paris d. 1 Maj 1880. 1 maj 1880
Charles Mezzaras tavla måste vara placerad högt upp, eftersom familjen Koechlin inte hade hittat den ännu klockan 12.
Paris d. 26 26 maj 1880
I söndags var Edelfelt på middag hos Koechlin; där var släktingar och tjänstemän från mairiet [rådshuset]; Madame Florence är inte vackrare än förr; hennes man är en skral målare; på Salongen har Edelfelt sett hans Daphnis och Cholë.