Beskrivning

fransk konsthandlare och gallerist

Källor

Paris d. 22 om aftonen 85 1 januari 1885
Dagen innan var "teatralisk-artistisk representation" i Petits galleri; Edelfelt fick inte tillfälle att fråga efter sina pengar.
Det var "le tout Paris des premières" [kultureliten som frekventerar premiärer och vernissager], men Edelfelt hade tråkigt; den celebra världen, det konventionella stora sällskapslivet, de banala komplimangerna, den officiella beundran för t.ex. Sarah Bernhardt, Coquelin, Catulle Mendes, Richepins poesier intresserar inte längre.
Representationen hos Petit var en reklam för ett julblad som Petit ger ut och som gör reklam för osålda tavlor av Stevens och Millet.
Om representationen hos Petit: Gallifet, Munkaczy, Madame Adam och 500 andra applåderade när Sarah Bernhadt "sjåpade sig", Coquelin hade en "idiotisk" roll, Baretta som var "ingénie" och Reichemberg som läste en saga.
Tillställningen hos Petit kändes banal; alla kvinnor såg sminkade ut och var för dekolleterade, urringade.
Odaterat fragment 1 januari 1885
De som ska delta i utställningen hos Petit mellan den 15 maj och den 15 juni är följande: Besnard, Beraud, Bonnat, Cazin, Edelfelt, Egusquiza, Gervex, Liebermann, Ribera, Sargent, Stevens; möjligtvis Henner och Carolus Duran.
Paris, Lördag 11 april 85 11 april 1885
Edelfelt är inbjuden till ny utställning hos Petit tillsammans med Sargent, Beraud, Gervex, Carolus Duran, Bonnat, Stevens.
Hoppas "Lekande pojkar på stranden" är avsänd från Stockholm; vill ställa ut den hos Petit tillsammans med "Interiör från Arbetshemmet för gossar i Helsingfors" och några skisser.
Petit begär ingenting för salen den här gången.
Paris lördag 18 april 85 18 april 1885
Fru Cornet, en gammal miljonärsdam har blivit mördad av sin nya betjänt; som tagit obligationerna, men inte juvelerna; detta har skett två hus från Petit; Edelfelt brukar själv klippas och rakas i våningen nedanför.
Paris d. 22 april 85 22 april 1885
Furstinnan Demidoff har genom M. Jaunez bett Edelfelt resa till henne i Pratolino utanför Florens för att måla hennes avlidne makes porträtt; hon anser att ingen har lyckats lika bra som Edelfelt med porträttet av henne; Edelfelt har svårt att bestämma sig för om han ska resa och när i så fall; Courtois och Dagnan råder honom att resa; utställningen hos Petit är tämligen klar; innan Salongen öppnar vill Edelfelt inte resa.
Paris d 10 maj 85 10 maj 1885
Edelfelt är litet nervös inför utställningen, som vanligt.
Edelfelt kan ägna sig helt åt porträttet av Pasteur, då utställningen hos Petit är öppnad.
Förgyllaren och färghandlaren kommer inte: Edelfelt får åka omkring själv; till Pasteur och Petit, ska försöka hinna till Adele Ehrnrooth och Rose-Marie.
d. 16 maj kl. ½ 5 e.m. 16 maj 1885
Utställningen hos Petit har öppnat; Edelfelt tycker att de egna verken ser färglösa och gulgråa ut, t.o.m. "Lekande pojkar på stranden"; publiken tycker om "Interiör från Arbetshemmet för gossar i Helsingfors" och "Höslåtter".
"Höslåtter" är det enda verket av dem på utställningen hos Petit som är sålt i förväg och det frågar folk om.
Krøyer är litet "tung och svart i färgen" hos Petit; på Salongen väcker hans pastell uppmärksamhet.
Paris d. 17 juni 85. 17 juni 1885
"Lekande pojkar på stocken" hos Petit är såld för 5 000 åt greve Wladimir Scheremetieff som "troligen bror till vår Heydenian"; ingen av "pojktaflorna" kommer till Helsingfors; är osäkert om de hade behagat kejsaren och Alfthan; Edelfelt ska måla färdigt "I barnkammaren" som han hoppas kunna sälja till kejsarfamiljen; det är ont om tid, men ska ändå gå; hoppas vara klar att resa den 6 eller 7 juli, senast den 10 juli.
Petersburg oläsligtdag kl. 11 f.m. 18 nov. 1885 18 november 1885
Oom har hävdat att Sjeremetev är otillräknelig och ofta köper tavlor för kejsarinnan utan att betala; Edelfelt sade då att "Lekande pojkar på stranden I" köptes på kejsarinnans uppdrag varefter Oom lovade betala Petit eller Edelfelt själv mot räkning; föregående afton såg Edelfelt operan "Onegin"; han tyckte det var speciellt att se en opera om en kärleksdikt i 1830-talets kostymer; en bal på slottet med sångarna i uniformer från år 1831 var "utmärkt vacker"; Tjajkovskijs musik är vacker och orkestern var magnifik .
Måndag 1 mars 86 1 mars 1886
Edelfelt har inte hört något från Petit om pengarna [oklart för vilket/vilka verk].
Nizza den 9 mars 86 9 mars 1886
Har fått en växel på 4500 franc av Petit [oklart för vilken/vilka verk].
Paris d. 6 juni 86 6 juni 1886
Den 15 juni öppnas utställningen hos Petit [femte utställningen arrangerad av "Société Internationale de peintres et sculpteurs"]; Edelfelt har ingenting att sälja; ställer ut porträttet av Madame Saussine och två pasteller: "Parisisk modell" som Neovius beställt och porträttet av Boije.
Paris torsdag d. 10 juni 86 10 juni 1886
Utställningen hos Petit blir av i alla fall; Edelfelt ställer ut porträttet av Madame Saussine, porträttet av Boije, "Parisisk modell", och "Blekt månsken från Haiko (vägen till Kodderviken)".
Paris d. 3 mars 1887 3 mars 1887
Edelfelt är lugn angående Salongen: ifall det inte blir av att ställa ut där går det att ta revansch med utställningen hos Petit.
Standertskiölds "I Luxembourgträdgården" och många andra verk blir färdiga tills utställningen hos Petit som öppnar den 15 maj.
Det har varit konstituerande möte om utställningen hos Petit; Madrazo och Edelfelt är de enda utlänningarna som har valts in i kommittén; fransmännen är Cazin, Besnard, Duez, Jean Beraud m.fl., sammanlagt åtta stycken.
Paris d. 15 mars 87 15 mars 1887
Edelfelt ska gå till Petit för att tala om utställningen; Petit har telegraferat.
Paris tisdag d. 12 april 87 12 april 1887
Edelfelt önskar att det redan var tid för utställningen hos Petit; när den utställningen har öppnat har han bara "Horatius och Lydia" att måla och sedan kan han åka hem; Edelfelt vill komma iväg från Paris; han ämnar tillbringa halva sommaren på resande fot, och andra halvan med att måla i Haiko.
Paris d. 27 april 1887 27 april 1887
Edelfelt är i det värsta skedet med "I Luxembourgträdgården"; det blir bråttom att få den färdig i tid till utställningen hos Petit.
Hade tänkt att "I Luxembourgträdgården" skulle vara färdig till den 25 april; sedan skulle han ta itu med porträttet av grevinnan Lewenhaupt igen; det blir nu ingenting av att få porträttet av grevinnan färdigt till utställningen hos Petit.
Paris, söndag d. 8 mai 87 8 maj 1887
Utställningen hos Petit öppnade föregående dag; Edelfelt har arbetat med "I Luxembourgträdgården" både natt och dag.
Edelfelt är inte nöjd med "I Luxembourgträdgården"; det är ett hastverk; han fick ändå komplimanger på vernissagen.
Edelfelt har bjudit Ellan de la Chapelle, Chambure och prins Eugen på vernissagen hos Petit; han var själv trött och rädd för att somna som Neiglick brukar göra.
Paris d. 12 maj 87 12 maj 1887
Edelfelt kommer inte ihåg innehållet i sitt senaste brev; han var så trött av forcerat arbete och spänningen inför vernissagen.
"Flickor i båt", "Augusti", "Timmerflotte", "Paris i snö", "I Luxembourgträdgården" och porträttet av grevinnan Lewenhaupt, som alla är utställda hos Petit har mer framgång än Edelfelt trodde att de skulle ha.
På utställningen hos Petit finns många impressionister; deras färger "slår ihjäl" allt som hängs upp bredvid; kontrasten gör att "I Luxembourgträdgården" ser grådammig och smutsig ut.
Edelfelt har lärt sig mycket av Krøyers utmärkta tavla på utställningen hos Petit.
Edelfelt gick till vernissagen hos Petit med Ellan och Julia de la Chapelle; Julia de la Chapelle satt hela tiden i en soffa, hon talade varken med prins Eugen eller med Chambure.
Georges Clemencau var på vernissagen hos Petit med sina två vackra döttrar.
Prins Eugen dansade med Ellan de la Chapelle på Salongens vernissagedag; promenerade med henne på vernissagen hos Petit; prinsen tycker att Ellan är gammal eftersom han själv är 22 år.
Paris d. 5 juni 87 5 juni 1887
"I Luxembourgträdgården", som är hos Petit, är dålig; Edelfelt känner sig nedslagen och blir inte glad förrän han har målat något "manligt och duktigt" igen; han hoppas kunna göra det under sommaren.
Edelfelt fänner sig plågad vid tanken på utställningen hos Petit; ingen av de små tavlorna är såld.
Onsdag morgon 11 april 1888 11 april 1888
Edelfelt och Ellan ordnade middag för direktör Zitting; de skulle gärna ha bjudit W. Runeberg också, men han kom på eftermiddagen samma dag tillsammans med Lina Runeberg för att överlämna bysten av Ellan, då kunde Ellan inte bjuda honom ensam på kvällen.
Edelfelt har varit hos Petit för att tala om porträttet av Pasteur; fransmännen lånar porträttet för att ställa ut det i Köpenhamn [Nordiska konstutställningen i Köpenhamn 1888], men danskarna vill inte att Edelfelts och Stevens verk ingår i den franska avdelningen, eftersom de inte är födda fransmän.
Porträttet av Pasteur måste ställas ut i samma byggnad som de andra franska tavlorna, annars betalar franska staten inte försäkringen och frakten; Petit löste problemet:, han låtsas inte veta om danskarnas krångel och skickar porträttet av Pasteur och Stevens verk till Köpenhamn.