Albert Edelfelts brev

En djupdykning i Albert Edelfelts liv och konstnärliga arbete genom hans brev till sin mor Alexandra Edelfelt 1867−1901

Breven på linjen kommer i kronologisk ordning, börjandes från övre vänster hörn och fortsätter neråt samt åt höger
  • Brev
  • Brev med finsk översättning
  • Relaterat brev

Beskrivning

spansk konstnär

Källor

Lördag 9 april 1881. Madrid – Casa de Huespedes Calle de la Salud 13. 9 april 1881
Madrazo följde mig upp på academia de las bellas artes, där jag såg några Goya sådana som jag aldrig sett bl.a hans ”Maja” (läs Mahha) d.v.s. spansk kokett ett mäster stycke i färg.
Madrid, måndag d. 11 april 1881. 11 april 1881
I dag på morgonen förde Madrazo mig till en kyrka utanför Madrid der det finnes fresker af Goya, de mest spirituelt bizarra man kan se, makalösa i färgen.
Goya – den mest excentriska kolorist som någonsin funnits den verklige förelöparen för den Moderna skolan. Delacroix har kopierat honom, Regnault har fått idéer af honom, Fortuny o. Madrazo ha mycket inspirerat sig af detta allenastående snille.
Toledo d. 4 maj 188[1]. 4 maj 1881
Och nu några ord om den spanska typen. Pedra hette hon, och var verkligen mycket i samma stil som Goyas "Maja" i Akademin i Madrid – Fraiche och frodig, liten fint byggd händer och fötter små, med de allra vackraste ögon och tänder. Hon och hennes systrar voro klädda ungefär som våra pigor hemma – men du buro kläderna annorlunda, och huru de konverserade och förde sig. Otvunget och behagligt! Jag försäkrar att många af våra unga damer af stånd skulle vinna på att ha dessa flickors fasoner.
Madrid d. 12 maj 1881 12 maj 1881
Jag tar en vagn och far till museet för att säga ett hjertligt farväl åt Velasquez Tizian, Goya – Adios Madrid, adios España! tusen helsningar från Atte