Albert Edelfelts brev

En djupdykning i Albert Edelfelts liv och konstnärliga arbete genom hans brev till sin mor Alexandra Edelfelt 1867−1901

Breven på linjen kommer i kronologisk ordning, börjandes från övre vänster hörn och fortsätter neråt samt åt höger
  • Brev
  • Brev med finsk översättning
  • Relaterat brev

Beskrivning

tysk konstnär

Källor

måndag 1 januari 1889
Citerar brev från Krohn om hedersmedaljerna: Frankrike: Dagnan med 35 röster Delaunay fick 33 röster, Jules Dupré 31, Aimé Morot 30, Lhermitte 28, Gigoux som är 86 år och ställde ut tavla från 1830 fick 26 röster, gamla Hébert 26 röster, gamla Bernier 25, Cormon 24, Detaille 23, Jules Lefebvre 22, Raphael Collin som är Etters bekanta 22 Tyskland: Liebermann, Uhde England: Alma-Tadema, Moore Österrike-Ungern: Munkaczy Belgien: Stevens, Courtens, Wauters Spanien: Jimenez Förenta Staterna: Sargent, Melchers, Holland: gamla Israëls Italien: Boldini Danmark: Kröyer Norge: Werenskiöld Sverige: Richard Bergh Finland: Edelfelt Ryssland: Chelmonsky Krohn skriver att medaljbesluten är definitiva.
Paris 5 Maj 1889 5 maj 1889
Vill måla något "dugtigt" i sommar; från Nya Testamentet, men behandlat på ett nordiskt sätt, som "Julmorgon"; funderar på legenden ur Kanteletar om Kristus och Magdalena; skulle vilja måla bergspredikan, men den har Uhde redan målat utmärkt.
Har sett Uhdes "Der Heilige Nacht" på Salongen; Uhdes realism är tråkig; i skönheten måste det finnas en besk smak, men Uhde nöjer sig med bara den beska smaken.
Paris 12 oktober 89 12 oktober 1889
Försummat att se Piglheins "Golgata"-panorama; Edelfelt sökte förgäves goda konstverk på akademins utställning; Uhdes "Heiliga Nacht" var den enda Edelfelt såg länge på; det fanns många "Kejsarbilder".
Berlin torsdag 9 mars 1893 9 mars 1893
I dag har jag besökt svenska ministern och Liebermann och i afton kl. 10 resa vi till München, der vi äro i morgon kl. 9. 3 dar stanna vi der och ha fullt med rekommendationer till Uhde, Stuck, o. a. –
Berlin W., den 29 Maj 1894 29 maj 1894
– I dag har jag hela f. m. varit på måleri utställningen ensam och halfva e.m. med Ellan i museet. Det sistnämde är herrligt fastän hälften är stängdt nu – Velasquesarne är dock visibla, likaså Italienska renaissance skulpturen. Måleriutställningen (den moderna) är deremot särdeles banal och kommerciell. Några intressanta engelsmän af Glasgow-School samt Uhde, – för resten är det, som Krohn sade "en Ørken af Snavs". Teniken ha de nog, men ett koketterande för den tarfliga publikens f tarfliga smak som är oförlåtligt
I går på Operan träffade jag en dansk målare Locher och en tysk dito. Vi gingo efteråt och drucko "ein mars Bier" – tysken var entusiastisk wagnerian, men i konst och i politik för resten en så gement orättvis, pösande äppeltysk, att Locher och jag höllo på att bli rigtigt arga. Puvis de Chavannes imiterade en tysk Thoma, Dagnan imiterade Uhde Schlesvig hade det bättre under det bildade Tyskland än under det obildade Danmark, Elsass och Lothringen likaså c'était à gifler. Och jag som just var så sympatiskt stämd mot tyskarne! Men när den der satt och orerade med sina smutsigt händer, och sade sig representera "die moderne deutsche kultur, och roddade gräsligt, så kände jag mig som herre gentemot denna dräng.
Stockholm, söndagen d. 29 nov. 1896 29 november 1896
Tag upp Sparre i telefon och säg att våra finska konstnärers patriotism och skamkänsla måste väckas, så att de till Stockholm endast skicka saker som kunna hedra vårt land. – Gallén får ej krångla nu. Denna gång gäller det verkligen Finlands ära. Från Frankrike komma Puvis, Dagnan, Cazin Besnard, Bonnat, från Tyskland Mengel, Lenbach, Max Klinger, Uhde – och så komma vi med fröken Danielson, Woldemar T. och Ahlstedt – Jag är mycket rädd för irreparabel skandal!! – Säg Sparre att jag på allt ser att denna utställning blir mycket bättre än jag tänkt mig den, och att han skall öfvertala, pina be eller befalla de andra att göra mästerverk!