Albert Edelfelts brev

En djupdykning i Albert Edelfelts liv och konstnärliga arbete genom hans brev till sin mor Alexandra Edelfelt 1867−1901

Breven på linjen kommer i kronologisk ordning, börjandes från övre vänster hörn och fortsätter neråt samt åt höger
  • Brev
  • Brev med finsk översättning
  • Relaterat brev

Beskrivning

g. 1 Frits Thaulow, g. 2 Edvard Brandes

Paris d. 14 dec. 77 14 december 1877
Frits Thaulow har bjudit Edelfelt hem tidigare; han är gift med en rik och klok köpenhamnska; han spelar violoncell och målar mariner; Thaulow ser ut som en antik Herkules.
Hos Thaulows var Holger Drachmann, Karl Madsen, P. S. Kroijer, Frants Henningsen, Groot, Laurits Tuxen, Olsen; alla är danska målare, som Edelfelt egentligen inte känner med undantag för Madsen, som är elev till Jean-Léon Gerôme.
Paris måndag – 17 dec. 77 17 december 1877
Edelfelt talade en gång med Karl Madsen om Frits Thaulow; Edelfelt menade att Thaulow var en lycklig människa; Madsen svarade att det stämmer, Thaulow "ær rig har en yndig kone, ær stærk och rask, og saa ær han icke plaged af store Idéer!!" [är rik, har en förtjusande fru, är stark och rask, och han plågas inte av stora idéer!!!]
Paris d 7 Febr. 78. 7 februari 1878
Frits Thaulow har frågat Edelfelt om råd för de tableaux vivants som skall uppföras på hans frus födelsedag; Thaulows föräldrar och syster har kommit på besök från Norge; de har tänkt sig Edelfelts Blanca som en av tablåerna; Edelfelt är smickrad då de andra tablåerna är kopior av konstverk på Louvren; man skall göra tavlor av Hans Holbein, Rembrandt och Jaques-Louis David.
Rida ranka blir inte så illa med fru Ingeborg Thaulow och hennes lilla flicka; Fru Thaulow har ett av dessa regelbundna, lite bleklagda ansikten, utan accenter, som kan användas till vad som helst; dessutom har hon en viss skådespelartalang; deras lilla flicka är förtjusande och bär sitt blonda hår precis som princen på tavlan och har en liknande kostym.
d. 5 April 78 5 april 1878
Edelfelt och Pietro Krohn funderade på utställningen och besökte Runebergs och Thaulows; på det senare stället rådde de enhälligt Edelfelt att ställa ut på Salongen och "pour en finir" [för att få ett slut på det] lämnade Edelfelt in tavlan; på Salongen tävlar han med fransmän, vilket är svårare, men om han får en utmärkelse skulle den vara desto större.
Torsdag d. 11 april 78. 11 april 1878
Pietro Krohn och Edelfelt har varit inbjudna till höger och vänster inom den nordiska kolonin; samma dag tavlorna lämnades in hade Krohn stämt möte med Thaulows på Salongen, utan att beräkna in avstånden i Paris; han och Edelfelt kom fram närmare klockan 6 då man inte längre slapp in; de stannade ute i trängseln tills den sista människan kommit ut ur Industripalatset utan att ha sett Thaulows; Thaulows hade redan gått ut då de sedan sökte upp dem hemma hos sig; Edelfelt och Krohn gick på egen hand och äta på restaurang och sedan till Runebergs; Krohn är betagen av fru Thaulow som han tycker är "henrivende" [hänförande].
Edelfelt gick till Thaulows, där också Pietro Krohn var; Thaulows är en mötesplats för svenskar och norrmän; där var Algot Lange med gemål, tre norska sångerskor och danska fröknar.
Fru Ingeborg Thaulow är söt och naturlig, vilket Pietro Krohn sätter värde på; efter ett finskt sätt att se förefaller hon något skrävlig.
Tisdagen d. 23 april 78 23 april 1878
Kammarherre Friedrich Wolfhagen skickade Edelfelt med ett inträdeskort till fru Ingeborg Thaulow, som är representant för en fabrikant i Köpenhamn; fru Thaulow är fortfarande Pietro Krohns ideal.
Paris d. 29 april 78 29 april 1878
I söndags var Edelfelt med Thaulows i Meudonskogen och åt frukost i det gröna.
Paris d. 5 Maj 1878 5 maj 1878
Det gör Edelfelt ont att fru Ingeborg Thaulow, som är söt och charmant, inte driver på Fritz Thaulows ambition; konstnärsfurar fördärvar sina män som konstnärer då de tycker att mannens dåliga verk är bra och skyller på att de inte förstår sig på konst; Edelfelt tycker att en intelligent kvinna ska förstå att den man hon älskar ska vara utmärkt i sin bransch, hon måste vara stolt över honom, eller åtminstone hoppas kunna bli det.
Paris d. 26 Januari 1879. 26 januari 1879
Edelfelt får inte reda på om Pietro Krohn fortsatt intrigen med ”la belle inconnu” [den okända skönheten] innan han träffar honom; Krohn var den enda av kommissionen som var kvar ända till slutet; för högtidliga tillfällen hade han gjort sig en uniform (han är dansk löjtnant) och skall ha sett schangtil [stilig] ut; fru Ingeborg Thaulow, Bissens och Runebergs sade att Krohn förargat sig över att Edelfelt inte kom, varför stannade han då inte åtta dagar längre?
Onsdag d. 26 februari 79 26 februari 1879
Kalle Wetterhoff tronade som Odin, vid hans sida fru Ingeborg Thaulow som Freja; Mathias Skeibrok var Brage med harpan, medan fröken Hanna Bissen var Idun; en dansk var Surtur och Christian Zacho var Loke; bäst var Peder Severin Kröyer som Heimdall och Frits Thaulow som Thor; Thaulows kosym var mycket soignerad [omsorgsfullt gjord], bronsbrynja, skinnbyxor med lindade ben och en stor hud över alxarna fästad med spännen i nordisk stil.
Wilhelm Peters ateljé var utmärkt dekorerad i fornnordisk stil; en ung ornamentsbildhuggare Hjalmar Norrström hade arbetat med dekoreringen i en vecka, med hjälp av Hjalmar Sandberg och Allan Österling; mitt på golvet brann en eld och från taket hängde en koppargryta; Thaulows, Bissens och Peters hade bidragit med mattor att klä väggarna; Frits Thaulow har dessutom skånska bondvävnader, som var draperade kring Odins tron, som var gjord av trä med ormslingor och överlastad med två enorma björnhudar.
Paris d. 8 april 79. 8 april 1879
Edelfelt var bjuden till Thaulows tillsammans med två tyska målarinnor; den ena var en skönhet à la Germania, men ogratiös; Edelfelt talade tyska med "oförskämdaste ledighet".
Thaulows reser för ett år till Norge och hyr ut alteljén och bostaden möblerad; om ateljén var tillräckligt stor för två att arbeta i skulle Edelfelt och Gunnar Berndtson ta den; det är ett eget litet hus inne på gården vid rue d'Orsel i Montmartre.
Paris d. 19 Maj 1879 19 maj 1879
Fru Lina Runeberg ursäktade för maten, i och med att hon hade uppror i köksdepartementet; Runebergs piga Lisa ville inte göra någonting, efter att ha varit tillsammans med Thaulows piga, som har renommé [rykte] om sig att inplantera revolutionära idéer i de andra skandinaviska pigorna; de nordiska jungfrurna brukar ibland gå på dans och roa sig på den skandinaviska hantverkarföreningen.
Paris d 9 februari 83. 9 januari 1883
I förrgår afton voro han med fru och Jonas Lie med familj hos Thaulows på middag. Jag var den ende icke norrmannen.
Odaterat 19 januari 1883
Ack, Mamma skulle höra fru Thaulows tal om äktenskapet – Hon går, i första rummet, och har ledsamt här, så är hennes man henne underlägsen, och följden är att hon på ett indirekt sätt går åt honom i det hon förklarar äktenskap på mer än 5 år vara en orimlighet – barnen skola delas och tillhöra dem som håller mest af dem. o.s.v. Hon är danska och har varit en stor kokett, ser bra ut och är intelligent, han är en tjock, stor, jätte med barnförstånd. Hon anser naturligtvis norrmännen vara "forfærelige” trifs ej i Kristiania och egentligen heller ej här, blott i Köpenhamn. – Men hon är tanklös och taktlös och aktar icke för lof att för så pass främmande som mig, berätta om sina husliga misèrer.