Beskrivning

svensk grevinna, g.m. greve Carl Lewenhaupt, sedermera överhovmästarinna hos svenska drottningen

Paris d. 1 februari 1887 1 februari 1887
Grevinnan Lewenhaupt är en grande dame; hon är yngre än sin man, som liknar baron Boije, den f.d. sjöofficeren.
Paris d. 9 februari 87 9 februari 1887
Grevinnan Lewenhaupt ser alltid fin ut; hon är liten med stora runda ögon och rund näsa.
Beskrivning av en visit hos Madame Freedericksz med tjugo damer i stor toilette runt ett tebord; Madame Freedericks uppmanade Edelfelt att stanna kvar för att träffa grevinnan Heyden och så dyker nya damer upp för mera konversation runt bordet; tillslut kunde han beklaga och avlägsna sig, men det hela upprepades hos grevinnan Lewenhaupt.
Paris, lördag d 26 februari 86 [ändrat med blyerts till 87] 26 februari 1887
Friherrinnan Celsing har försökt övertala Edelfelt att måla ett pastellporträtt av grevinnan Lewenhaupt för Salongen; friherrinnan Celsing menar att det är skada att Edelfelt inte ställer ut.
Grevinnan Lewenhaupts utseende passar för pastell, det påminner om 1700-tal, är "ett märkvärdigt 1700taliskt pastellutseende"; ett porträtt av henne skulle kunna bli bra.
Paris d. 3 mars 1887 3 mars 1887
En svensk konstnärinna, fröken Keyser, har målat ett pastellporträtt av grevinnan Lewenhaupt; Edelfelt sade åt friherrinnan Celsing att han kunde ha gjort det bättre; friherrinnan Celsing uppmanade Edelfelt att måla porträttet.
Friherrinnan Celsing och prins Eugen talade med grevinnan Lewenhaupt som blev smickrad över att Edelfelt ville måla ett porträtt av henne.
Grevinnan Lewenhaupt har stått modell; hennes svensk-aristokratiska drag – stora ögon, kort näsa samt rund och nätt figur – är nu uppmålade på duk ; Edelfelt ska följande dag måla henne i pastell.
Om porträttet av grevinnan Lewenhaupt lyckas blir det ett visitkort för Salongen, eftersom grevinnan är mycket känd i Paris; Edelfelt förlorat bara tio dagar ifall porträttet inte lyckas.
Paris fredag d. 11 mars 87 11 mars 1887
Grevinnan Lewenhaupt sitter modell; hon läste tidningarna från Helsingfors och de många protesterna mot Geijerstam; grevinnans smålog och konstaterade "fy sjutton"; då hon läste Viktor Heikels artikel började hon skratta så att Edelfelt undrade om hon någonsin skulle lugna sig.
Edelfelt arbetar med pastellporträttet av grevinnan Lewenhaupt; det blir bra, men har kostat många förtvivlans stunder; Edelfelt har arbetat i tio dagar; han besluter först sista dagen om porträttet ska lämnas in till Salongen eller inte.
Chambure tycker att porträttet av grevinnan Lewenhaupt är livligt och distingerat.
Carl Lewenhaupt, grevinnan Lewenhaupts make, menar att Edelfelt är "en baddare att måla bra".
Edelfelt är bjuden på middag i kväll hos Lewenhaupts tillsammans med prins Eugen, två engelska ladies, och Christina Nilsson, som kommer att sjunga.
Osäker koppling Edelfelt skyndar sig att göra fonden [på porträttet av grevinnan Lewenhaupt] färdig.
Paris d. 13 mars 87 13 mars 1887
Edelfelt ställer inte ut porträttet av grevinnan Lewenhaupt, det blev inte tillräckligt bra; prins Eugen tycker att det är synd, en "ryslig skada".
Prins Eugen och Wennerberg gjorde visit i Edelfelts ateljé efter att grevinnan Lewenhaupt hade gått; Edelfelt var förtvivlad över porträttet.
Prins Eugen uppför sig som den ungdom han är, men då friherrinnan Celsing är med och prinsen har frack och Serafimerorden är han stel; grevinnan Lewenhaupt som är hurtig tycker inte om "det Celsingska regementet"; hon tycker att Celsings håller prinsen som en skolpojke.
I torsdags var det middag hos Lewenhaupts; gäster var [den berömda svenska sångerskan] Christina Nilsson, Celsings, två engelska ladies i granna toaletter, prins Eugen, herr Brulatom som är sekreterare vid amerikanska legationen, markis de Noguéras med dotter, baron Adelswärd med fru född Pourtalis, Monsieur de Villeroy med fru.
Christina Nilsson var på middagen hos Lewenhaupts utan sin man, trots att hon blivit borgerligt vigd samma dag med Mirànda; han åtnjuter inte sina medmänniskors respekt.
Grevinnan Lewenhaupt gick motvilligt på Christina Nilssons och greve Mirandas bröllopsfrukost; hon menar att Miranda ser ut som en kanalje; Miranda har ett stort skuldregister.
Grevinnan Lewenhaupt är glad trots att porträttet inte ställs ut; hon har inte haft tråkigt under de tio dagar hon har suttit modell; hon har hämtat läckerheter till frukost i ateljén; prins Eugen har lovat överraska i denna tête à tête vid "déjeuner à la fourchette", gaffelfrukost [lättare på förmiddagen intagen måltid].
Christina Nilsson sjöng inte hos Lewenhaupts; hon slog takten med solfjäder när Mademoiselle Noguéras sjöng och en ung norska sjöng Grieg och Kjerulf; Christina Nilsson uppmuntrade fröknarna med banala fraser.
Paris d. 15 mars 87 15 mars 1887
Porträttet av grevinnan Lewenhaupt blev inte tillräckligt bra; Edelfelt arbetade feberaktigt på det de sista dagarna.
Dagnan menar att porträttet av grevinnan Lewenhaupt inte är karakteristiskt för Edelfelt.
Edelfelt har ställt porträttet av grevinnan Lewenhaupt bredvid porträttet av Pasteur; han gjort sorgliga betraktelser.
Porträttet av grevinnan Lewenhaupt betyder inte nödvändigtvis ett steg bakåt, det kan också vara ett misslyckande.
Varje gång Edelfelt har arbetat med ett konstverk som har blivit lyckat har det känts bra från början; med detta porträtt av grevinnan Lewenhaupt har Edelfelt tvivlat från andra dagen .
Varken "I Luxembourgträdgården" eller porträttet av grevinnan Lewenhaupt skulle ha blivit tillräckligt bra för Salongen, menar Edelfelt; även om han har börjat arbetet i tillräckligt god tid har han inte klarat av att göra verk som han kunde ställa ut på Salongen.
Lewenhaupts tycker att porträttet av grevinnan är bra; Edelfelt har sagt åt dem att det inte är färdigt och därför inte kommer till Salongen.
Det har varit roligt att göra grevinnan Lewenhaupts bekantskap; hon är hygglig, glad och snäll med ett starkt sinne för det komiska; hon är ovanligt "éveillée", livlig, och bestämt en riktigt bra människa.
Grevinnan Lewenhaupt har två söner som är nio och elva år gamla; sönerna är humoristiska, tjocka och axelbreda, och påminner om Reinhold Leuhusen då han var liten.
Paris d. 19 mars 87 19 mars 1887
Edelfelt lämnar porträttet av grevinnan Lewenhaupt för en tid för att måla ett pastellporträtt av Mademoiselle Grosjean; Edelfelt fick beställningen av [hennes far] herr Grosjean.
Edelfelt är bjuden till ryska ambassaden om torsdag; han har negligerat de ryska diplomaterna – "dessa mina kompatrioter" – under senaste tiden och har umgått mera med de svenska.
Grevinnan Lewenhaupt vill att Edelfelt ska bjuda prins Eugen på "conciergefrukost" till ateljén; hon önskar att man skulle kunna bjuda prinsen utan hans hov.
Föregående torsdag var Edelfelt bjuden till middag hos prins Eugen tillsammans med W. Runeberg, Pirre Horn, Lewenhaupts m.fl.; efteråt var det stor reception.
Paris d. 24 mars 87 24 mars 1887
På balen dansade Edelfelt med grevinnan Lewenhaupt, fröken Leuhusen och fru Birger; han gick hem först klockan fem; prinsen dansade med alla damer.
Paris d. 27 mars 1887. 27 mars 1887
Edelfelt tycker som Alexandra Edelfelt, han är nöjd att han inte har rusat åstad med porträttet av grevinnan Lewenhaupt.
Madame Koechlin har gjort visit igår; hon tycker att porträttet av Mademoiselle Grosjean är bättre än porträttet av grevinnan Lewenhaupt; Edelfelt tycker lika.
Grevinnan Lewenhaupt berättade att prins Eugen ska resa hem eftersom drottningen undergår en svår operation; han kommer tillbaka om en månad.
Det var bra att Edelfelt lät bli att lämna in porträttet av grevinnan Lewenhaupt till Salongen; Dagnan sitter i juryn för Salongen och menar att man bör ställa ut bara saker som bevisar framsteg.
Paris d. 27 april 1887 27 april 1887
Edelfelt har avböjt en middagsbjudning till Lewenhaupts; han vill skriva i brev i lugn och ro; Edelfelt gratulerar Alexandra och Annie Edelfelt på namnsdagen.
Edelfelt ska gå på middag hos prins Eugen följande dag; därför gick Edelfelt inte till i Lewenhaupts denna dag för att träffa prinsen där.
Hade tänkt att "I Luxembourgträdgården" skulle vara färdig till den 25 april; sedan skulle han ta itu med porträttet av grevinnan Lewenhaupt igen; det blir nu ingenting av att få porträttet av grevinnan färdigt till utställningen hos Petit.
Porträttet av grevinnan Lewenhaupt är det sämsta Edelfelt har gjort på länge.
Paris d. 12 maj 87 12 maj 1887
"Flickor i båt", "Augusti", "Timmerflotte", "Paris i snö", "I Luxembourgträdgården" och porträttet av grevinnan Lewenhaupt, som alla är utställda hos Petit har mer framgång än Edelfelt trodde att de skulle ha.
Edelfelt måste måla porträttet av grevinnan Lewenhaupt färdigt.
Paris d. 5 juni 87 5 juni 1887
Porträttet av grevinnan Lewenhaupt är så gott som färdigt; det är inget mästerverk och kan inte vara det efter de många ändringarna och det nervösa och oroliga arbetandet.
Paris d. 19 / II 88 19 februari 1888
I förrgår var Edelfelt på besök hos grevinnan Lewenhaupt; grevinnan vill mycket gärna göra Ellans bekantskap.
Edelfelt gick till grevinnan Lewenhaupt för att höra om porträttbeställningarna; han ser fram emot att måla den gudomligt vackra hertiginnan de Morny; han har diskuterat priser med grevinnan Lewenhaupt: 7000 franc för porträtt i olja, 5000 franc för pastell.
På tisdag är Edelfelt och Ellan bjudna till Lewenhaupts; då är vädret förhoppningsvis bättre, Ellan kunde inte gå på visit idag för det är förskräckligt snöväder, hon kan inte riskera att förstöra sin nya dräkt.
Paris, fredag d. 24 februari 88 24 februari 1888
Sedan gjorde de visit hos Lewenhaupts där det var stor mottagning [cour] för en mängd fruar ["harpor"]; grevinnan och Ellan fattade tycke för varandra; greven kände Richard de la Chapelle.
Hertiginnan Morny är förkyld och har inte kommit på visit som hon lovat grevinnan Lewenhaupt.
Paris 25 mars 88. 25 mars 1888
Grevinnan Lewenhaupt har haft en tandfistel som har värkt länge.
Onsdag morgon 11 april 1888 11 april 1888
Edelfelt betalar för mycket för Munthes lägenhet som inte är fullständigt inredd; han får tacka Ulla Celsing och grevinnan Lewenhaupt för det överpriset; Munthe hade frågat dem om råd angående priset; damerna trodde att lägenheten var fullständigt inredd och sade 400 franc.
Paris 13 april 1888 13 april 1888
Edefelt och Ellan är bjudna till Lewenhaupts den 18 april; gäster är prins Eugen, prins Oskar med gemål, som önskar att damerna har höghalsat.
Paris 20 april 88 20 april 1888
"Ögonblicksfotografi": Edelfelt återger en diskussion mellan sig själv och Ellan där han själv vill tala om Lewenhaupts middag, medan Ellan bara planerar vad hon och Edelfelt ska äta: salsifis [havrerot], tomates farcies till gigot d'agneau [fyllda tomater till fårstek], portugisisk lök med beurre d'anchois [ansjovissmör]; Ellan bläddrar i kokbok liggande på schäslongen.
Oscar och Ebba ska tilltalas "prinsen och prinsessan"; Edelfelt sade att det låter sagolikt; grevinnan Lewenhaupt konstaterade att det inte låter lika sagolikt som det är.
Paris 1sta Maj 1888. 1 maj 1888
Alla Edelfelts tavlor – porträttet av grevinnan Lewenhaupt, porträttet av Madame Weissgerber och "Kvinnor utanför Ruokolaks kyrka" – är väl placerade.
Edelfelt förde hem Ellan och hämtade grevinnan Lewenhaupt som avtalat; hon fick gälla som fru Edelfelt under eftermiddagen.
Grevinnan Lewenhaupt är rolig; Edelfelt och prins Eugen skrattade åt hennes komiska och elaka kommentarer; om Duez verk "Vergile en le sein de la nature" [Vergilius i naturens sköte] konstaterade hon att det var mera naturens sköte än Vergilius, men på ett porträtt av en tjock dam, som hängde bredvid Vergilius, såg man enligt grevinnan Lewenhaupt ännu mera av "la sein de la nature".
Edelfelt åkte hem med grevinnan Lewenhaupt i ambassadens vagn.
Grevinnan Lewenhaupt är betagen i Ellans naturlighet och hurtighet.
Paris, måndag 7 maj 88 7 maj 1888
Edelfelt och Ellan har varit på visit hos Reuterskiölds; fru Reuterskiöld är en snobb, en gammal markisinna gjorde visit samtidigt och då såg fru Reuterskiöld inte ens på Ellan eller Edelfelt; grevinnan Lewenhaupt är av en helt annan sort.
Paris 31 maj 1888 31 maj 1888
Edelfelt går följande dag till Lewenhaupts på avskedsmiddag för prins Eugen; det är oklart om Ellan känner sig tillräckligt kry för att komma med.
Paris 3 juni 1888 3 juni 1888
Avskedsmiddag för prins Eugen hos Lewenhaupts; gäster: bara herrskapet Celsning och herrskapet Edelfelt; Ellan ursäktade sig p.g.a. trötthet.
Glad över att grevinnan Lewenhaupt tycker om Ellan; grevinnan tar med Ellan till Boulognerskogen med sin vagn imorgon; varit i Boulognerskogen i Chambures vagn i går.