Beskrivning

fransk gravör

Paris d. 1 Augusti 1875 1 augusti 1875
"Viften" hemma hos Julian Alden Weir och Edelfelt blev en riktig förbrödringsfest; Jules Bastien-Lepage sade att ingen är konstnär som inte älskar sina föräldrar och sitt fosterland; det är inte handen, hur skicklig den än är, som gör konstnären, det är hjärtat; de drack för Bastien-Lepages farfar som bekostat Jules och Émiles uppfostran (deras far är arrendator i departementet Meuse), för Weirs hem och fästmö; Albin Meyssat utropade en skål för Alexandra Edelfelt och uppmanade Edelfelt att visa sig värd sin mor; de drack för Frankrike, Finland och Amerika; Meyssat "proponerade" ett hurra för de största poeterna i Norden, Johan Ludvig Runeberg och Esaias Tegnér; den förra kände Meyssat bara genom vad Edelfelt hade berättat, av den senare hade han läst Frithiofs saga och Axel; vemod kom alltjämt över Bastien-Lepage; Joseph Wencker föreslog att de skulle tutoyer (dua varandra) härefter, hjälpa och bistå varandra och vara vänner i lust och nöd.
Edelfelts bekantskap med gravören Charles Baude har lett till ett erbjudande om att Baude kunde gravera Julqvällen för 175-200 francs stycket; Edelfelt har inte sett någon av Baudes arbeten, men denne arbetar för l'Illustration; han tror han föredrar Baude framför Henri Théophile Hildibrand; han väntar på svar från Gustaf Wilhelm Edlund.
Då Edelfelt kom hem hade Julian Alden Weir bjudit in Jules Bastien-Lepage, hans bror Émile, Albin Meyssat, Joseph Wencker, en gravör Charles Baude för att dränka förargelsen och indignationen i en bål; Edelfelt fick höra att la Section de Peinture [målarsektionen] i Institut de France enhälligt hade gett Bastien-Lepage priset, med undantag för hans lärare Alexandre Cabanel som hade hållit på Léon-François Comerre; de andra avdelningarna (arkitekter och skulptörer) röstade än på den ena än på den andra, bara för att inte ge priset åt Bastien-Lepage; indignationen var stor efter kungörandet; Jean-Léon Gérôme kom och beklagade och sade att han gjort allt vad han kunnat göra.
Det var den första genomvakade natt Edelfelt haft i Paris; klockan 5 bjöd Jules Bastien-Lepage på frukost; Charles Baude och Bastien-Lepage skämtade med kyparen och presenterade sig som son till Patrice de Mac-Mahon; kl. 7 kom Edelfelt i säng, kl. 9 väcktes han och kl. 11 träffades alla på nytt och tog ett bad i Seinen; därefter åt de frukost på "Chez-Anne" på Rue St Bénoit; alla habituéer [stamgäster] har lämnat skisser på restaurangen, där de fyller upp väggarna; man hade krönt Léon-François Comerres skiss med lager; Julian Alden Weir gick och köpte lager och band den kring Bastien-Lepages tavla för att hylla den verkliga lagersegraren.
Paris, måndag d. 9 Augusti 1875 9 augusti 1875
Edelfelt har träffat Jules Bastien-Lepages vän, gravören Charles Baude som är redo att åta sig graveringen för 200 francs styck, men han vill ta itu med dem genast.
Jules Bastien-Lepage bjöd på middag; där var brodern Émile Bastien-Lepage, Joseph Wencker, Julian Alden Weir, Albin Meyssat, Charles Baude, Edelfelt och två gamla bekanta som Edelfelt inte vet namnet på; Bastien-Lepage har nu alla belöningar i Salongen, hans guldmedalj var "utmärkt vacker", och han är nu hors concours [utanför tävlan].
Paris d. 24 Aug. 75. 24 augusti 1875
Edelfelt har varit hos Jules Marie Lavée, som ansåg att teckningar var "très-gravables" [mycket graverbara] och att det skulle bli bra och seriösa illustrationer; han ansåg att Edelfelt inte behövde stanna tills gravyrerna blev färdiga, vill det sig väl blir de bra, i annat fall dåliga, allt beror på tillfälligheter, t.ex. hade den utmärkta gravören Robert misslyckats med att återge en av Lavées bästa teckningar efter Goupils tavla på salongen; Lavée rekommenderade att ge planscherna med samma stora huvuden till en gravör, Henri Théophile Hildibrand, medan de två övriga kunde ges åt någon annan; Edelfelt tänker ge de två övriga (fröken Augusta på landet och Gamle Pistol i stugan) till Charles Baude.
Paris d. 29 Aug. 75. 29 augusti 1875
Gustaf Wilhelm Edlund har inte skickat pengar, och Edelfelt befinner sig i ett dilemma mot gravören Henri Théophile Hildibrand som kräver betalt på förhand; åt Charles Baude har han gett två plancher att skära; om han inte får pengarna om några dagar telegraferar han till Alexandra Edelfelt, för Edlund svarar ju inte.
Paris d. 8 Sept. 1875. 8 september 1875
Redaktören för l’Illustration har hos Charles Baude sett Edelfelts teckningar och vill att han gör några teckningar från Finland till tidningen; Baude skall presentera Edelfelt innan han reser.
Paris d. 14 Sept. 14 september 1875
Av hans bekanta i Paris har han de senaste dagarna bara träffat Joseph Wencker, Albin Meyssat och Charles Baude.
Charles Baude sköter om graveringen, tryckningen och hemsändandet av teckningarna till Julqvällen.
Charles Baude presenterade Edelfelt för Lucien Marc, direktör för l’Illustration: Marc lovade sända träklossar till Finland och gav honom frihet att välja motiv, något från finska folklivet eller naturen skulle det vara; Alexandra Edelfelt skall därför inte vara förvånad om det kommer ett paket från l'Illustrations byrå; Edelfelt tar farväl och skall skriva från Lübeck.
Rôm. Onsdag. 3 Mai. 3 maj 1876
Pietro Krohn har underrättat Edelfelts vänner i Paris om hans sjukdom; Charles Baude har på sina och vännernas vägnar skrivit och frågat om hans tillstånd.
Rom, lördag d. 13 maj 1876. 13 maj 1876
Pietro Krohn har fått åtskilliga brev från Edelfelts vänner i Paris; Edelfelt väntar inom kort brev från Charles Baude; Julian Alden Weir har antingen blivit varnad av Pauline Ahlberg eller fått andra förhinder, åtminstone har han inte gjort någon ansats att lämna Paris.
Rom d. 17 Maj 1876 (onsdag) 17 maj 1876
Ett brev från Charles Baude har anlänt; vännerna i Paris har druckit Edelfelts skål och önskat hans tillfrisknande.
Rom, lördag d. 20 maj 76. 20 maj 1876
*Edelfelt har skrivit ett ganska långt brev till Charles Baude, och igår till Victor Hovings bror, därför blir det inte mera idag.
Paris le 13 Nov 1876. 13 november 1876
I kväll skall Edelfelt träffa Julian Alden Weir, Gunnar Berndtson, Albin Meyssat, Joseph Wencker, Émile Bastien (arkitekten, Jules Bastien är ännu på landet), Léon Chevreuil och Maxime Faivre; han skall bjuda något bättre vin; han har sökt Charles Baude, men ännu inte träffat honom; alla talar om Alexandra Edelfelts sorg och svåra tid och uppmanar att hon skall komma till Paris.
Paris, söndag den 19 November 1876. 19 november 1876
Julian Alden Weir, Charles Baude och Ferdinand Gueldry tycker att Edelfelt gjort framsteg.
Charles Baude har blivit en av Paris mest framstående träsnidare.
Edelfelt har varit på Concert PasdeLoup [symfoniorkester] med Gunnar Berndtson, Charles Baude, Jules [eller Émile?] Bastien-Lepage och Pascal Dagnan; Ludvig van Beethovens b-durs sonat lät mäktigt i den stora orkestern; unge Paul Viardot, som Edelfelt sett hos madame Jacquinot och sedan i Bougival, spelade violinsolo i en concerto av Felix Mendelsohn; Edelfelt tyckte mest om en symfoni av Christoph Wilibald Gluck.
Charles Baude har tagit Edelfelts skissböcker för att visa dem åt redaktören för l’Illustration, Monsieur Lucien Marc, för att denne skall bestämma sig för någon av croquiserna [skisserna].
Paris, thorsdag d. 23 nov. 1876. 23 november 1876
Edelfelt var med Charles Baude hos redaktören för l’Illustration [Lucien Marc], som sett Edelfelts album hos Baude; redaktören vill få hjälp med teckningar från Ryssland; han tyckte Edelfelts finska nationaldräkter var vackra och lovade använda dem senare; för tillfället var alla sinnen riktade mot de slaviska folken.
Paris, söndag d. Nov 1876. 3 december 1876
Edelfelt och Gunnar Berndtson har börjat gymnastisera med Jules Bastien-Lepage, Charles Baude och Albin Meyssat i en gymnastiksal vid Panthéon; han har rådfrågat doktor Axel Fredrik Holmberg om vilka rörelser han borde göra; Holmberg menar att pektoralmusklerna utvecklas genom armrörelser och att kalla tvättningar varje morgon gör bröstet starkt och skyddar för förkylningar och katarrer; alla säger att Edelfelt ser raskare och större ut än senast han var i Paris.
Paris måndag d. 11 Dec 1876. 11 december 1876
*Bokhandlare Knut Nilsson åtar sig inga införskaffningar av Julqvällen; han säljer dem för 15 francs styck; Edelfelt tror han köper en åt fru Runeberg; själv får han epreuver [prover] av Charles Baude.
Julmorgonen 1876. 25 december 1876
Den bästa julklappen var Jean-Léon Gérômes uppmuntrande ord om rida ranka och illustrationerna till Julqvällen (Charles Baude hade gett honom ett exemplar av varje illustration); Edelfelt hade sökt upp Gérôme i dennes skulpturateljé där han höll på med en skulpturversion av gladiatorerna i "Pollice verso" [tavla från 1872] för expositionen [världsutställningen] 1878; Gérôme bad Edelfelt ändra pojkens händer i rida ranka; Gérôme verkade nöjd med Julqvällen, mest såg han på gamle Pistol i stugan och kaptenens hemkomst, samt Majoren och fröken Augusta; Gérôme uppmuntrade honom att visa honom sina verk och att inte överge undervisningen i Ecole des Beaux Arts fastän han arbetade på egna verk.
Paris d. 10 Januari 1877. 10 januari 1877
I söndags hade Edelfelts tavla en svår dag; både Maxime Faivre, John Macallan Swan och Charles Baude rådde honom att börja om på ny duk; följande dag börjar Edelfelt teckna om motivet och hoppas att han kan dra nytta av de erfarenheter han gjort; han hade gjort pojken för stor och henne för styv och rak; han har varit olycklig och modlös, Alexandra Edelfelt känner till hur lätt han blir nedslagen då arbetet inte går som det skall.
Paris d. 18 Jan. 1877 18 januari 1877
Edelfelts tavla går framåt på ett helt annat sätt sedan han skrapat bort den gamla versionen; Filadelfo Simi och Charles Baude säger att den nu är mycket bättre; Ernst Nordström har inte gjort något åt perspektivet så föregående dag gjorde Edelfelt tillsammans med Gunnar Berndtson konstruktionen på egen hand; de senaste dagarna har Edelfelt mest varit på Cluny och arbetat på fonden; då tavlan framskridit mera skall han skicka en teckning till Alexandra Edelfelt.
Paris måndag d 9 April 1877 9 april 1877
Alexandra Edelfelt frågar om Edelfelt sett Charles Baude; Edelfelt träffar honom rätt ofta; han tjänar bra på sina gravyrer och har inrett fint för sig och sin gamla mor; han har gått framåt sedan Julqvällen; *han har 2-3 gravörer i sin tjänst och är således "patron" [chef].
Paris d. 18 maj 1877. 18 maj 1877
Edelfelt hade kunnat ge tavlan åt Charles Baude, men Albert Laurin tyckte inte om Julqvällen och Regnier skär finare, om än inte märkbart bättre.
Ännu Paris 1877 lördag d Juli 7 juli 1877
Edelfelt har sprungit i flera stadsdelar på jakt efter en ateljé; Edelfelt vill inte betala mer än 600 francs; vid Gare de l'Est långt bort i ändan av rue Lafayette finns två ateljéer för 700 francs; i Pierre Petit Gerards hus på Boulevard Montparnasse finns en ateljé utan rum för 600 francs; den är långt från Boulevarden, Runebergs och Jacquinots, men nära till hans kamrater Jules Bastien, Petit Gerard, Charles Baude och Charles Moreau Vauthier; i Clichy finns en för 800 francs; bodde han i Clichy skulle han dras in i den svenska klicken och bort från sina gamla kamrater; det gör inte så mycket att vara långt från centrum då han inte går på Ecole des Beaux Arts; i Edelfelts hus finns en ateljé för 800 francs.
Paris onsdag d. 25 1 januari 1885
Baude har gift sig; det var middagsbjudning i söndags, då Edelfelt inte ännu hade anlänt.
Paris. d. 26 April 1885 26 april 1885
Edelfelt gläder sig åt att Bastien Lepage under de sista månaderna av sitt liv kom tillbaka till sina gamla vänner: Baude, Dagnan och Courtois, och bröt med "den koketta Madame Mackay".
d. 16 maj kl. ½ 5 e.m. 16 maj 1885
Edelfelt väntar på Baude; sitter och skriver hos honom.
Paris d. 5 December 5 december 1885
Edelfelt har gjort visit hos Baude och hans fru.
Paret Baude har ett trevligt hem; där finns tavlor som Baude har fått av sina vänner.
Baudes mor bor i våningen under Baudes, och har ett eget hushåll.
Baude är en äkta parisisk affärsman: kom med idéer för gravyrer, publikationer, böcker.
Baude beställde teckning att gravera för nästa års Salong; både han och Edelfelt gjort framsteg sedan "Julqvällen" 1875.
Har rekommenderat en gravör Wikström från Åbo för Baude.
Paris d. 9 december 85 9 december 1885
Wikström har inte fått anställning hos Baude, eftersom Baude menar att Wikström inte kan någonting; Wikström hade räknat med en viss månadsinkomst.
Dumas och Baude har inte uppskattat Gallén heller.
Baude har beställt en teckning av Gallén.
Måndag 1 mars 86 1 mars 1886
Edelfelt retuscherar ett fotografi av porträttet av Pasteur för Baude; det är sämre än Nyblins fotografi.
Paris d. 28 april 86 28 april 1886
Edelfelt har fått visiter av Waldemar Churberg, Neiglick, Meyer Söderhjelm och Baude.
Paris d. 14 februari 1887 14 februari 1887
Edelfelt har retuscherat för Baude, har kopierat en teckning.
Följande dag ska Edelfelt gå till andra sidan floden Seine; han ska gå till Baude och sedan till Richard Bergh som håller på med en tavla för Salongen; den lär vara ovanligt bra.
Paris, fredag d. 24 februari 88 24 februari 1888
I går var de på middag hos Baude.
De beundrade herrskapet Baudes hem, men vill inte själva ha genomgående renässansmöbler och mörka färger.
Redaktören Child var på middagen hos Baude; Child menade att det varit bättre om Edelfelt själv hade skrivit texten [om Finland] till Harper's Magazine än att Söderhjelm nu i efterskott sätter ihop den långsamt.
Edelfelt och Ellan kom hem sent från Baudes; Ellan har därför varit trött hela dagen och gått tidigt till sängs idag.