Beskrivning

fransk konstnär

Källor

Paris. den 26 Okt. 1874 26 oktober 1874
Senaste tisdag höll eleverna i Gérômes ateljé en av de två årliga middagarna (på vintermiddagarna i Palais Royal brukar Jean-Léon Gérôme delta som gäst); de åkte till Ville d'Avray och lekte omkring i den förtjusande skogen; när mörket trängde på gick de till en restaurang där det bjöds på soppa, gigot, kyckling, kalkonstek, sallad, blomkål, äpplen, druvor och ost till först bordeaux, sedan Bourgogne och sist Champagne, efter middagen fördes en flammande bruleau [brûlot] fram; det hörde till att de nya eleverna betalade för champagnen; det dracks skålar och hölls tal, en Monsieur Quartiet framförde "tillfällighetsverser"; klockan 10 plundrades ljuskronan för ett fackeltåg som leddes av massiern [ateljéföreståndaren] och Messieurs Gustave Courtois och Pascal Dagnan som varit längst i ateljén; medan de sjöng marscher gick de till bangården; det var förtjusande vackert i den stilla månljusa höstnatten, bakom dem fanns de ek- och poppelklädda bergen vid Ville d'Avray, St Cloud och Sèvres, framför dem bredde den vackra Seinen ut sig som ett silverbälte och längst bort lystes himlen röd av ljusen i Paris.
Paris Annandag Påsk 1875. (på aftonen) 1 april 1875
Det är mycket liv i École des Beaux Arts, man håller på med tävlingarna för Romarpriset [Prix de Rome]; bara fransmän får delta; av de 20 som har gått vidare till andra tävlingsomgången är 9 Jean-Léon Gérômes elever, Gustave Courtois, Albert Aublet, Édouard Zier och Pascal Dagnan är bland de fem första.
Paris d. 13 April 1875. (tisdagsafton 13 april 1875
Edelfelt har en ledsam nyhet; han är refuserad i Salongen; Julian Alden Weir fick det ena porträttet antaget, även Eugène Burnand är antagen; bland de refuserade i Jean-Léon Gérômes ateljé finns Gérômes gunstling Gustave Courtois, Wyatt Eaton, Léon Dehaisne, Istres Contencin och Law; Adolf von Becker och Berndt Lindholm är antagna, den senare med acklamation; Arvid Liljelund är refuserad.
Paris 18 April 1875 18 april 1875
Edelfelt har samma dag sett Joseph Wencker som såg sorgsen ut; även om Édouard Zier är ung ställde han redan i fjol ut en stor historisk tavla "Cato"; en annan av Jean-Léon Gérômes äldsta elever, Gustave Courtois fick en stor tavla "Kain och Abel" refuserad i Salongen.
Paris d. 15 Dec. 1876 – 15 december 1876
De har förfärliga musikdiskussioner varje dag på deras matställe; Gustave Courtois, Pascal Dagnan och musikrecencenten känner bara till den klassiska musiken och Richard Wagner; Filadelfo Simi försvarar den italienska tonkonsten; Guiseppe Verdis sista opera Aïda lär vara smörja; Edelfelt begriper inte mycket av saken men håller på klassikerna och medger att Daniel Auber, Gioacchino Rossini och Verdi skrivit mycket "musique bourgoise" [borgerlig musik]; danske Karl Madsen i deras ateljé är en fanatisk beundrare av Christoph Wilibald Gluck.
Paris – onsdag d. 31 Januari 77. 31 januari 1877
Edelfelt fick av Maxime Faivre låna en stol som han behöver för tavlan; Maxime målar bra; Edelfelt besökte för några dagar sedan Gustave Courtois och Pascal Dagnan; besöket gjorde honom nedstämd; deras tavlor för salongen är utmärkta och de målar som Jean-Léon Gérômes bästa elever, vilket de också är; då man skyller på dålig ateljé och bristande resurser är det i grunden svepskäl, man ger omständigheterna skulden för att man inte kan måla.
Paris Onsdag d 29 febr 77. 28 februari 1877
Får se om inte Jean-Léon Gérômes elever hedrar sig på Salongen i år; Gustave Courtois har gjort ett prisat fruntimmersporträtt och en förtjusande Narcissus; Pascal Dagnans tavlor är bra; Albert Aublet och Max Faivre har också goda saker; Edelfelt hoppas han inte skämmer ut ateljén om han lyckas komma med.
Paris d. 18 mars 1877. 18 mars 1877
Edelfelt har varit på restaurangägaren Anna Chomettes begravning; hon har skapat ett artistiskt stamhåll och lät halva École de Beaux Arts äta på kredit i långa tider; "gumman" led av lungsot; Edelfelt talade om Ellen Edelfelts sjukdom med henne; gudstjänsten förrättades i St Germain des Près; alla stänkte enligt katolsk sed vigvatten på kistan och följde henne till begravningsplatsen i Montparnasse; det återstår att se hur det går med restaurangen, som är prydd med målningar av Jules Bastien, Léon-François Comerre, Gustave Courtois och Adrien Marie; det kändes underligt då han och Pierre Petit Gerard i förrgår hade varit tvungna att söka ett annat matställe då restaurangen var stängd till följd av ägarinnans dödsfall.
1sta Maj 77. 1 maj 1877
Föregående dag var Salongen öppen för utställarna och deras familjer; Edelfelts tavla har en utmärkt god plats på cimaisen [högre vägglist] i en av de förnämsta salarna; Gustave Courtois och Pascal Dagnans tavlor hänger nära; han gratulerades av Monsieur FitzWilliam och Madame Mary Sargent, miss Frances Watts, Mademoiselle Davençon, skandinaverna och kamraterna; många av dem fann tavlan bättre än de trott den vara; den tar sig bättre ut på Salongen än hemma hos honom.
Paris d 21 maj 1877 21 maj 1877
Pierre Petit Gerard, Pascal Dagnan, Gustave Courtois och Ferdinand Gueldry vinner i Edelfelts ögon, medan Max Faivre förlorar.
Senast rymde Edelfelt från Ecole des Beaux Arts för att få gå ensam på Salongen; fem minuter efter att han anlände till Industripalatset överfölls han av den tråkiga gnällande Hjalmar Londén; Londén förklarade att Gustave Courtois tavla var osedlig i och med att den föreställde en naken kvinna; Edelfelt rättade honom och sa att det var Narcissus, en pojke på 12, 13 år.
Paris d. 29 maj 1877 29 maj 1877
Medaljerna vid Salongen har delats ut; ingen nordbo fick medalj eller mention [omnämnande] i måleri; John Börjeson fick mention för sin fiskargosse; från Jean-Léon Gérômes ateljé fick schweizaren Paul Robert 3 klassens medalj, Gustave Courtois mention, den äldre Lucien-Étienne Mélingue fick 1 klassens medalj för Robespierres död; Jean Paul Laurens fick grand medaille d’honneur [stora hedersmedaljen] i måleri och Henri Chapu i skulptur; Joseph Wencker fick 2 klassens medalj och Gérômes elev, amerikanen Frederick Bridgmann 3 klassens medalj.
Paris 2 Juni 77 2 juni 1877
Vädret har varit tråkigt i vår men föregående dag var vädret det bästa, då hela Jean-Léon Gérômes ateljé höll sin traditionella bienvenue (utfärden till landet); alla de hyggligaste från ateljén hade beslutat att delta och det blev inte som tidigare en suptillställning med herrar Duffaud, Lapesche & co (marseillare och sluskar) i täten; Albin Meyssat och Ferdinand Gueldry åkte i förväg till Joinville för att ordna det praktiska för utfärden; klockan 5 reste Julian Alden Weir, Filadelfo Simi, Pierre Petit Gerard, Max Faivre, Henri Dutchold, Gustave Courtois, Parscal Dagnan, Gunnar Berndtson och Edelfelt; Marne låg spegelklar i aftonsolskenet, där de i hast arrangerade en regatta med hyrda kapproddbåtar; Gueldry rodde till deras "Campagne" [lantställe] Petit Brie och kom tillbaka i sin egen kapproddbåt Amanda; Vion (en liten oförskämd skrävlig jude) plumsade i till allmän förnöjelse; vid dinern [middagen] satt Edelfelt mellan Petit-Gérard och Rafael de Ochoa; alla "anciens" [gamla] satt på en sida om hästskobordet och "les nouveaux" [de nya] på den andra; i mitten tronade Max som massier [ateljéföreståndare]; middagen var god och "le petit vin bleu" [det lilla blå vinet] smakade förträffligt; de överraskades av ett fyrverkeri; champagnen betalades av "les nouveaux"; de hurrade för Gérôme, logisterna Courtois, Dagnan och Farraudt, för Frankrike, republiken och folkens broderskap genom friheten; de åkte tillbaka till Paris kl. 11; Alexandra Edelfelt vet att roligheten betalas från ateljéns kassa och kostade således inget; den som talade om måleri under middagen, dömdes att plikta.
Paris onsdag d. 25 1 januari 1885
Courtois och Dagnan har varit i Venedig och är förtjusta.
Paris d. 8 april 85 8 april 1885
Har blivit vänligt emottagen av Courtois, Dagnan m.fl.
Courtois och Dagnan har städat Edelfelts ateljé tillsammans med conciergen.
Paris, Lördag 11 april 85 11 april 1885
Middag med Courtois och Dagnan hos Champeaux; har fått höra detaljer om Bastiens död.
Stor kostymbal hos bankiren Gaillard; Courtois klädd som Buddha.
Paris d. 22 april 85 22 april 1885
Furstinnan Demidoff har genom M. Jaunez bett Edelfelt resa till henne i Pratolino utanför Florens för att måla hennes avlidne makes porträtt; hon anser att ingen har lyckats lika bra som Edelfelt med porträttet av henne; Edelfelt har svårt att bestämma sig för om han ska resa och när i så fall; Courtois och Dagnan råder honom att resa; utställningen hos Petit är tämligen klar; innan Salongen öppnar vill Edelfelt inte resa.
Edelfelt måste snart lämna svar till Jaunez om eventuell resa till Pratolino, men kan inte bestämma sig om hur han ska göra; Courtois menar att han ändå inte kan göra något i Paris under maj månad och borde resa .
Paris. d. 26 April 1885 26 april 1885
Edelfelt gläder sig åt att Bastien Lepage under de sista månaderna av sitt liv kom tillbaka till sina gamla vänner: Baude, Dagnan och Courtois, och bröt med "den koketta Madame Mackay".
Courtois har berättat att pianisten Bülow blev störd "av en dam i fru Linders stil" när han spelade i privat salong; konstnärer måste behandlas annorlunda än andra "brackor", menar Edelfelt, särskilt då de producerar sin konst.
Intresset för Salongen avtar med åren; Dagnan och Edelfelt har konstaterat: Salongen liknar alltid föregående års Salong; de egna verken ser alltid "tarfliga, småaktiga, hårda, oartisktiska" ut.
Edelfelt och Dagnan stiger upp klockan halv sju och promenerar i Bois de Bologne; Dagnan är, tycker Edelfelt, en fin människa och stor konstnär; Courtois har haft dåligt inflytande på Dagnan, men Edelfelt menar att den senare är "av för gott virke" för att kunna förstöras.
Paris d 10 maj 85 10 maj 1885
Courtois är återkommentill Paris från Holland; han är hänryckt över Rembrandt och Frans Hals.
Paris, söndag d. 31 maj 85. 31 maj 1885
de Gosselin ska fotografera Edelfelt, Courtois, Pauli och Stetten i Edelfelts ateljé, eftersom den är ljusast i huset.
Paris lördag d. 12 dec 85 12 december 1885
Edelfelt har experimenterat med kaminen: kan få upp värmen till 17 grader; han följer inte conciergens råd om att köpa en likadan kamin som Courtois har.
Odaterat 1 januari 1886
Har varit på Henri Amics egendom, hans "château", vid Chantilly tillsammans med Courtois, Dagnan, Bastiens bror, anatomen dr Poirier, baron de Saxe, Porel, direktör för Odeon med flera.
Följande dag åt Edelfelt middag hos Bastiens bror med Courtois m.fl. av Jules Bastien-Lepages gamla vänner.
Paris d. 3 april 86 3 april 1886
Edelfelt var bjuden på kostymbal till Aublet; hade fått kostym av Courtois; gav återbud till följd av trötthet.
Paris, tisdag d. 11 maj 86 11 maj 1886
Edelfelt är bjuden till Amics lantställe tillsammans med Dagnan, Dagnans fru och deras son, Pasteur med fru, Courtois, Stetten m.fl.
Paris torsdag d. 10 juni 86 10 juni 1886
Det är åska i luften; Edelfelt har varit nervös; Chambure har haft migrän; t.o.m. Courtois och fäktmästaren som inte har nervös läggning mår dåligt.
Paris d. 7 dec 86 7 december 1886
Edelfelt har tillbringat en dag på Louvren tillsammans med fru Vallgren; Edelfelt har köpt draperier som malen inte kommer i enligt fru Vallgren, Courtois och conciergen.
Courtois och Chambure menar att Edelfelt ska göra ateljén elegantare, eftersom han fått hederslegionen.
Paris d. 2 Januari 87 2 januari 1887
I lördags var det stor maskeradbal hos en familj som Edelfelt känner genom Courtois; Edelfelt satt hemma i stället och läste Beskows memoarer.
Paris d. 25/I 87 25 januari 1887
Prins Eugen har inte ännu bestämt sig för ateljé där måla; Edelfelt har fört honom till Courtois och Dagnan; prinsen var intresserad av deras och av Edelfelts arbeten.
Paris d. 1 februari 1887 1 februari 1887
Edelfelt började för åtta dagar sedan arbeta med en "en liten tafla", "Dam som skriver brev", för ett lotteri som Turquet står i spetsen för; Edelfelt bestämde sig ändå för att ställa ut tavlan på Mirlitons, eftersom den blev lyckad; tavlan köptes sedan av Boussod, som är Goupils efterträdare, för 1500 franc; i dag ville Bulla köpa den för 1800 franc; också Courtois har velat köpa tavlan.
Paris torsdag d. 17 febr 87 17 februari 1887
Edelfelt har sett Dagnans och Courtois nya hus den här dagen; det ligger nära Ilê la Grande Jatte, en lång bit utanför Paris; men huset blir trevligt med fyra ateljéer och glasverandor.
Paris d. 15 mars 87 15 mars 1887
Det var bara gamla kamrater från de tidiga Parisåren hos Emile Bastien-Lepage: Courtois, Dagnan, Collin, Jullien; de var omgivna av [den då avlidne] Jules Bastien-Lepages konstverk.
Paris d. 19 mars 87 19 mars 1887
I kväll är konstnärsmiddagen för prins Eugen; i glömskan har Edelfelt köpt biljetter till en konsert samma kväll; varken Kauffmann, Chambure, Portalis, Courtois, eller Dagnan kan ta den.
Courtois och Dagnan flyttar som bäst [till Neully-sur-Seine]; Edelfelt kommer att sakna dem.
Paris d. 24 mars 87 24 mars 1887
Courtois och Dagnan är installerade i sitt nya hus [i Neully-sur-Seine väster om Paris]; Edelfelt saknar dem.
Paris d. 8 juni 87 8 juni 1887
Pengarna för porträttet av Pasteur kommer först om tre veckor; Chambure är inte i Paris då, Edelfelt vill inte besvära Courtois som har erbjudit sig att ta ut pengarna; Edelfelt tvekar att ge färghandlaren Barque fullmakt att lyfta en så stor summa.
Paris Påskdagen 1888 1 januari 1888
I onsdags ordnade de en middag för Courtois, Dagnan, Stetten, Amic; det var en livlig stämning och de talade om konst och musik, om Paris och provinsen; först serverades soppa, sedan lax, filet gardinier, sallad, äppelkaka, ost och frukt; Marguerite hade köpt lax i hallarna, men den var röd inuti, vilket gjorde henne upprörd och Pierre fick fortsätta matlagningen efter laxen.
Ellan var förtjust i Dagnans kloka omdömen, som var mjuka i det yttre och bitande grunden, hon skrattade åt Amics historier, och menade att Courtois är en principfast bonde.
Paris tisdag afton, 27 mars 88. 27 mars 1888
Edelfelt gick ut den kvällen för att träffa Dagnan, som har kommit hem från Algeriet; skådespelaren Leborgy hade ställt en loge till förfogande; Edelfelt åt middag med Dagnan, Leborgy, Stetten och Courtois.