Albert Edelfelts brev

En djupdykning i Albert Edelfelts liv och konstnärliga arbete genom hans brev till sin mor Alexandra Edelfelt 1867−1901

München

Brev skrivna i München i kronologisk ordning

Brev som nämner München i kronologisk ordning

Antwerpen, Lördag d. 8 November 73 8 november 1873
Föregående afton hade de tillbringat hos Frédéric Matthei, som kunnat bjuda på te och en präktig brasa; Carl Scriber, som studerat i München och egentligen är ornamentalist och litograf, berättade om Peter von Cornelius, Wilhelm von Kaulbach och konstnärslivet där; tyskarna är kamratliga och deras "burchenanda" [student(nations)anda] påminner om kamratskapet i Norden; Scriber lovade komma och titta på Edelfelts skisser.
Antwerpen d. 19 November 73. – 19 november 1873
Det beror på concoursen [tävlingen] vart han reser; han vill också brevledes fråga Adolf von Becker om råd; han kunde fara både till Paris och München, och väljer hellre Paris då Becker och Berndt Lindholm är där; kamraterna uppmanar honom att stanna i Antwerpen över sommaren.
Antwerpen d. 30 Nov 73. 30 november 1873
De antwerpiska teckningarna hade i London på en internationell exposition [utställning] av arbeten från konstskolorna i Europa vunnit första priset; konstakademien i Antwerpen kan vara den bästa i Europa; Düsseldorf är på nedgående och akademien i München lär inte vara något extra, även om Tysklands största målare slagit sig ner i denna stad.
Antwerpen d. 23 Dec. 73. – 23 december 1873
Edelfelts sällskap lämnade kaféet och var och en gjorde sina reflexioner; Karel Scriba har i München tidigare sett något liknande: två unga, rika och bortskämda, målare, där den ena slog sin mor.
Antwerpen d. 14 Januari 1874 14 januari 1874
Edelfelts två senatse brev har kommit fram senare än beräknat och Alexandra Edelfelt har varit orolig för hans hälsa; han är säker på att Karel Scriba skulle sköta om honom om han blev sjuk; då Scriba bodde i München låg han sjuk i tyfus men redde sig ändå bra.
Antwerpen d. 20 Januari 1874 20 januari 1874
Karel Scriba uppmanar Edelfelt att bli elev hos Tysklands stora historiemålare Carl von Piloty i München; det vore inte så dumt, men lär vara svårt; han har läst i tidningen att Hjalmar Munsterhjelm är i München; hos Léon Bonnat eller Jean-Léon Gérome i Paris kan man bli elev när som helst för 10 francs i månaden och med rekommendation, vilken han skulle få av Adolf von Becker; Edelfelt är åtminstone säker på att han inte bara vill måla salongstycken utan känsla, reflexion eller geni; han vill komma till någon sådan konstnär som högt uppskattar konsten.
Antwerpen d. 16 Mars 74. – 16 mars 1874
Edelfelt meddelar Alexandra Edelfelt att han inte vet något om sina närmaste framtidsplaner; sommarkurserna på konstakademien är inte lika goda som vinterkurserna; Sidney Adams, Émile Claus, Peeters och Jules Dubois som är de bästa eleverna reser bort; det är synd att Louis Gallait i Brüssel inte tar elever; Dubois rekommenderar Jean François Portaels; det lär vara nästan omöjligt för en nybörjare att få komma till Carl von Piloty i München; Claus åker till Paris; Karels Scriba har fått en plats i Brüssel; Nicaise de Keyser och Polydore Beaufaux skulle råda honom att stanna vid akademin om han frågade dem.
Antwerpen d. 17 April 74. 17 april 1874
Karel Scriba påstår att han kommer att sakna Edelfelt; därför har han skrivit till en ung, framstående elev till Carl von Piloty i München, C. [?] Klimsch (bror till tecknaren) för att höra om Edelfelt kunde bli elev hos Piloty; Scriba fick till sin sorg veta att Klemsch dött i kolera några dagar tidigare.
Har Alexandra Edelfelt hört det sorgliga budskapet från München, att Wilhelm von Kaulbach är död; det tycks gå hett till vid Isarstranden, så Edelfelt tänker inte under några omständigheter åka till München; i Belgien, Frankrike och England har ännu inte märkts av någon epidemi; Edelfelt har inte varit sjuk en enda dag under sin vistelse.
Paris d. 15 Maj 74. 15 maj 1874
Edelfelt var med Thorsten Waenerberg på Café de la Regence då greve Georg von Rosen anslöt sig till sällskapet; von Rosen menade att Edelfelt borde åka till Brüssel och gå i lära hos Jean-François Portaels; i Belgien stod konsten ännu högt, medan den fullkomligt förfallit i Paris, hantverket hade totalt trängt undan idéerna; von Rosen gick ohyggligt åt Jean-Leon Gérôme och Léon Bonnet, men von Rosens avoghet kan bero på att han hos dem och i Paris överlag, inte har uppmärksammats lika som i München.
Paris d. 26 Augusti 74. 26 augusti 1874
B.O.Schauman borde inse att i deras tid är Paris, München och Antwerpen de enda städerna att studera i; Edelfelt skulle vilja veta vilken målare från Italien som i deras tid kan jämföras med Alexandre Cabanel, Jean-Léon Gérôme, Léon Bonnat, William Bouguereau, Alphonse de Neuville, Carolus Duran och Charles Chaplin; muséerna är visserligen utmärkta i Florens, men de är inte så dåliga heller i Paris; för att göra framsteg hjälper det inte att springa på muséer, det gäller att studera naturen och hantverket, samt noga studera hur de gamla mästarna, som Rafael och Peter Paul Rubens, målade; det finns tillräckligt att studera för ett helt liv i salon Carré i Louvren; om Edelfelt har lust att se något muséum är det muséet i Madrid, där man hittar Diego Velasquez, Bartolomé Murillo, Jusepe de Ribera, samt Rubens och Anthonis Van Dyck; hur kan Schauman gå emot hela Europas omdöme? Rom förser visserligen världen med konstverk i tidsandans smak, målade under Marià Fortunis chefsskap och säljs dyrt till engelsmän och amerikaner; Schauman måste [under världsutställningen] i Wien ha fått den snedvridna uppfattningen av konstfältet genom att ha sett på allt "genom ryska glasögon".
Paris. den 26 Okt. 1874 26 oktober 1874
En ryss har kommit till ateljén; han var nära 30 år och ville inte göra de intagningsuppgifter och -riter som tillkommer en "nouveau", nykomling; han avlägsnade sig men kom efter en tid tillbaka; det finns också en ny ungrare i ateljén; Edelfelt agerar tolk då ungraren, som talar tyska, behöver kommunicera med Jean-Léon Gérôme; ungraren var förtjust över att Edelfelt var "suomalainen" [finländare] och kände till Kalevala, Kanteletar, Johan Ludvig Runeberg och Robert Wilhelm Ekman; han har tidigare studerat i München och Wien.
Paris. Adventssöndagen 1874. 29 november 1874
De gamla mästarna bekymrade sig i allmänhet lite om ämnet; de inskränkte sig till ett givet, känt moment, deras styrka låg i att behandla det enkla ämnet kärleksfullt, ädelt och med mycket skicklighet i form och färg; vad har t.ex. Tizians tavlor för ämne, har inte Rafael hundratals gånger målat Madonnan med Kristusbarnet?; Edelfelt är övertygad om att de flesta som varit i Rom, München, Paris och Dresden och sedan talar om Rafael, Pietro Perugino, MichelAngelo och Giulio Romano har svårt att förstå att deras stora sida är det stilfulla i teckningen.
I Jean-Léon Gérômes ateljé finns en stipendiat från akademin i Florens; denne säger att det inte finns något tecken på modernt konstliv i Italien; storheter som Stefano Ussi har inga ateljéer och ställer ut i Paris och Wien; varje italienare med talang kommer till Paris eller München för att studera; ändå har B.O.Schauman föreslagit att Edelfelt åker till Italien, propositionen är så enfaldig att han inte mera vill tala om det.
Paris d. 6 Febr. 1875. 6 februari 1875
*Alexandra Edelfelt frågar vilken väg Edelfelt tänkt resa hem; troligen resar han via Antwerpen, Haag, Amsterdam, Haarlem och Lübeck; om han har pengar skulle han gärna stanna en månad i Holland och Belgien; vägen över München är både lång och dyr.
Edelfelt har inte hållit på tillräckligt länge för att utföra någon bra tavla hemma; de tavlor han gjorde i Helsingfors hör snarare till croquis'ens än måleriets område; han måste studera de gamla mästarna mera; hans vän Paul Robert har endast gjort obetydliga ateljéstudier i München, men har sedan sett och kopierat de gamla mästarna i Rom, Florens och senaste år på Louvren och det märks på hans distinkta sätt att måla; Edelfelt nedslås av de skisser han har gjort hemma, men hoppets röst inom honom sade att han med arbete och kärlek också en dag kan göra något "distingué".
Paris 18 April 1875 18 april 1875
Paul Robert har varit en god läromästare år Edelfelt; Robert har vistats några år i Florens och München, och är son till arkitekturmålaren Aurèle Robert i Venedig, och därtill brorson till den store Leopold Robert.
Rôm. 6te Maj 1876. 6 maj 1876
Det är B.O.Schauman som åtagit sig att sköta fotografierna; Edelfelt har talat med Pietro Krohn om fernisseringen av bilderna; det vore bra att få Adolf von Becker eller någon annan målare att göra fernissan, så att de sedan kan föras till fotografen; Edelfelt ville gärna få fotografierna för att visa dem åt Krohn och Walter Runeberg; han vill också genom sina kamrater eller hovrådet Alexander Tanninen få reda på Hjalmar Munsterhjelms adress i München; kanske kommer han på vägen till Paris eller upp att passera München; han ber Alexandra Edelfelt hälsa systrarna och alla andra; Krohn hälsar.
Rom, onsdag d. 24 maj 1876. 24 maj 1876
Om det förunnas Edelfelt att på nytt resa till Italien ska han förbereda sig på ett annat sätt; han ska "plugga" italienska och studera Bædeker (reseguidebok) och romerska historia; han ska på något bibliotek gå igenom avbildningar av de gallerier han kommer att se; han ska ha hunnit längre som konstnär för att bättre kunna uppfatta den italienska konsten; det är en hård dom att han för tillfället inte får besöka några gallerier på grund av sjukdomen; till en början får han inte resa mer än 10 till 12 timmar; hemresans etapper ser följaktligen ut att bli Florens, Bologna eller Botzen (Tyrol); München, via Frankfurt till Cassel och Hamburg.
Frascati d. 10 Juni 1876 10 juni 1876
Det är svårt att säga vart Alexandra Edelfelt ska adressera sina brev; om Mamma svarar genast kan hon adressera brevet till München poste restante; de brev som skrivits till danska konsulatet har kommit fram, om än sent.
Frascati, tisdag d. 13 Juni 1876. 13 juni 1876
I Florens kommer Edelfelt och Pietro Krohn att stanna bara en dag; Krohn anser att Edelfelt ännu inte får gå i gallerierna, så det vore endast att lida Tantale kval att stanna där längre; därifrån åker de till Botzen (1 dag), Munchen (2 dagar), Dresden (2 dagar), Berlin (1 dag) och sedan vet han inte.
Rom d 17 Juni 1876. 17 juni 1876
Man drack avskedsskålar för Louis Hasselriis, Pietro Krohn och Edelfelt; troligen följs de tre åt åtminstone till München.
Runebergs reser i morgon, medan Edelfelts åker i kväll och är framme i Florens följande morgon; det går inte att resa på dagen i denna hetta och i de små italienska kupéerna; Edelfelt har packat så att kappsäcken kan gå direkt till München, medan han har tre skjortor och kragar i pläden; vinterpaletån är och förblir obekväm och till förargelse.
Slutförberedelserna tar så mycket tid att Edelfelt inte alls hinner tänka på vad han upplevt i staden; han bävar för den långa järnvägsresan; på onsdag hoppas de vara i München, på lördag i Dresden.
Florens d. 19 Juni 1876. Fortsatt i München den 22 Juni. 19 juni 1876
(Fortsättning, München den 22 juni): Från Florens åkte de direkt till Verona där de skulle träffa fru och fröken Wiesener, samt doktor Holm.
Verona är för färskt i minnet för att Edelfelt skall kunna tala helt opartiskt om det; skillnaden mellan den härliga lombardiska staden och äppeltyskarna här [München] gör att han gör den senare orätt; i Verona påmindes han vid varje steg om medeltiden, om Romeo och Julia, och om de lombardiska städernas prakt i forna dagar; allt vad Edelfelt skriver med den otäcka pennan och bläcket blir bara en karikatyr av hans tankar och känslor, Alexandra Edelfelt måste påminna honom i sommar om att berätta mera om Verona.
München är ett "mischmasch" av arkitektur; palatset är en kopia av palazzo Pitti (dock in Wirkung geringer [med mindre effekt] som Bædeker [reseguidebok] anmärker); Loggia dei Lanzi är dåligt kopierad; där finns efterapningar av Athen, Rom, Florens, men ingenting originellt.
Dresden d. 26 Juni 1876. 26 juni 1876
Från München reste de till Nürnberg, som är världsberömt för sina gotiska kyrkor, sin borg och sin fullkomliga medeltidsprägel, dessutom är det Albrecht Dürers födelsestad; mycket av vyerna var bekanta från de fotografier som pappa Carl Albert Edelfelt köpt; broarna över den lilla floden Pegnitz utgör ett vackert motiv; St Sebalds grav av Peter Vischer kände Edelfelt främst från Denkmäler der Kunst; i Germanisches museum fanns präktiga saker i medeltidskonst.
I Dresden har Edelfelt ännu bara hunnit se slottet, Zwingern och Brülscheterass; Dresden ger ett behagligare intryck än München; München med sina efterapningar av Athen, Rom och Florens tycks vilja påminna folk om sin förmätna titel Das neue Athen [det nya Aten]; de nya byggnaderna Maximilianeum, Regierungsgebäude [regeringsbyggnad] och Nationalmuseum är fasliga; Der Zwinger i Dresden är, som Alexandra Edelfelt vet, i rokoko; Dresden ligger ju också så makalöst vackert, medan München är placerat mitt i ett sorgligt slättlandskap.
Skovvänge egendom, (Vordingborg) d. 1 Juli 1876 1 juli 1876
I Berlin träffade de Vilhelm Svedbom; första kvällen var de hos honom och hörde mycket musik; följande dag "förirrade" de sig till Nya museet för att se Peter von Cornelius kartonger, Edelfelt kan inte förstå att man i Tyskland kallar dem för mästerverk; inte heller Wilhelm von Kaulbach tål någon närmare granskning, Hunnenschlacht [Hunnerslaget] är och förblir det bästa han gjort, "Homer och grekerna" är bland det sämst tecknade man kan se; Wilhelm I, Helmuth von Moltke och Otto von Bismarck tycks ha gett den starkaste impulsen åt den moderna preussiska konsten; på utställningen i München fanns de målade i olja och vattenfärg, huggna i sten, skurna i trä, gjutna i brons, stöpta i choklad och stearin.
Dresden gjorde ett behagligt intryck, staden ger sig inte ut för att vara annat än den är; München däremot vill klä den grekiska klamys [knälång kappa] på sin bayerska kropp, sandaler på sina breda fötter och får på så sätt något onaturligt över sig; Berlin, staden vid Spree, nöjer sig inte med att vara Athen och Rom, det vill vara Babylon; det kan ju hända att Spree ännu kommer att spela samma roll i världshistorien som Tibern och Seinen, men det räcker nog ännu en tid.
d. 29 april 77. 29 april 1877
Vad tyckte Alexandra Edelfelt om A-ï-as skrivelse i Helsingfors Dagblad om Schweitz, München, Wien, Triest, Venedig?; att få in allt på 2 1/2 spalt är verkligen att gå med ånga.
Paris d. 26 Januari 1879. 26 januari 1879
Edelfelt har fått en inbjudan från München att delta i den internationella expositionen där i sommar; kommittén betalar transporten dit och därifrån; kanske vore det skäl att skicka Karl IX.
Onsdag d. 26 februari 79 26 februari 1879
Den bästa kostymen, genomförd i minsta detalj, var en norska i en kostym från Hans Holbeins tid, gjord efter en teckning i muséet i Basel; hon hade fått inspiration från den famösa kostymbalen i München för tre år tillbaka, där hon varit med.
Paris d. 28 april 79 28 april 1879
Edelfelt kunde sända tavlan till Stockholm, där det svenska ämnet borde väcka intresse; han ber Alexandra Edelfelt fråga B.O. Schauman om denne kunde åta sig att skicka tavlan till Åbo, där man skulle ställa ut den och inkomsterna skulle täcka fraktkostnader och emballage; i Stockholm har Johannes Jæger lovat sköta alla bestyr; tavlan behöver komma till Stockholm före juni, då alla människor är bortresta; om ingen köpare dyker upp sänder han tavlan till München, förutsatt att den kommer dit före den 22 juni.
Paris d. 19 Maj 1879 19 maj 1879
Edelfelt har skrivit om Carl IX till Johannes Jæger; Kalle Wetterhoff påstår att det inte är för sent att ställa ut tavlan fram till den 15 juni, eftersom stockholmarna inte lämnar staden innan midsommar; expositionen i München har skjutits upp till den 20 juli; tavlorna expedieras kostnadsfritt fram och tillbaka; Edelfelt funderar på att ställa ut, i synnerhet som han fått en personlig inbjudan från kommittén.
Paris d. 15 juni 1879 15 juni 1879
Alexandra Edelfelt ber Edelfelt inte riva håret av sig med anledning av tavelhistorien; det är ett eländigt bestyr att ha bekanta som kommissionärer; han har bett Axel Antell att inte besvära Carl Adolf Hellen utan vända sig till en kommissionär; Pjotr Iseeff kommer att svara att han inget vet om saken; Edelfelt får överge tanken på att ställa ut i Stockholm, och, vad än värre är, i München; i München skall tavlorna vara framme senast 15 juli, därefter tas de inte med på expositionen och sänds tillbaka på egen bekostnad; Edelfelt vågar inte lita på de ryska järnvägarna, efter att den senaste försändelsen dröjde så länge på vägen mellan Paris och Helsingfors.
Petersburg söndag afton 30 december 1883
Jag vet ej hvad det var som gjorde af Mammas bref liksom ett svar på så många frågor som jag ställt till mig sjelf under de sista dagarne. Det är ändå bra lyckligt att jag just hos Mamma, i urkällan till mitt väsende, finner två ting som jag så mycket saknar omkring mig: helsa och harmoni. Också är hvarje bref från mamma som en påminnelse om att också jag är stark och ung ännu. Olyckliga lynne jag har detta att låta nedslå sig af allt möjligt strunt och isynnerhet af saker som alls ej angå mig. – Jag saknar er fortfarande. Hvarför ha vi alla ej fått bo i ett konstland – hvarföre äro vi ej födda i Italien, i Paris, i München, i Köpenhamn t.o.m. Jag skulle då kunna vara hos Eder ständigt, och min personlighet skulle vinna oändligt derpå.
Odaterat brevkort 1 januari 1888
Tavlorna skickas till München [III Internationale Kunstausstellung juni 1888] på lördag.
Paris 13 april 1888 13 april 1888
Bulla får säga om "Två läsande flickor" ska skickas till [utställning i] München eller vänta på den amerikanska konsthandlaren i ateljén.
Paris 14 april 88 sent på aftonen 14 april 1888
"Sömmerskor" och porträttet av Blasco har åkt iväg till utställningen i München; Bulla anser att Edelfelt inte ska skicka "Två läsande flickor" för verket går att sälja i Paris.
Paris 20 maj 1890 [med blyerts ändrat till 1891] 20 maj 1891
Jag skickar alla mina taflor till München, der jag får medalj helt säkert, sade Kühl – de ha bara väntat på en större tafla af mig och prins regenten Luitpold skall sätta stort värde på min målning.
Paris 16 Juli 91 16 juli 1891
Nu när Salongen är slut, kan jag konstatera att mina taflor öfverhufvud taget haft succès, ock att de klokaste och de känsligaste af publiken förstått min Magdalena. Jag skickar den och de andra till München – aqvarellerna hem, till Willmanstrand, Jag tror sig skulle kunna bli en bra målare ännu om jag finge arbeta litet mera i fred, litet mindre beroende af pengar för ögonblicket. Jag går bestämdt framåt nu som bäst, och jag är glad deröfver ty det bevisar att jag icke är och förblir "un jeune homme d'un bien beau passé" som Heine sade om Musset. Tvärtom tror jag att jag är ett sant outveckladt barn och jag är alldeles häpen öfver den gränslösa dumheten i min smak och mitt omdöme för 15 och 10 år Sedan. –
20 Juli 91 20 juli 1891
Från Pinakoteket i München ha de skrifvit och bedt mig sälja den studie som Zorn gifvit mig – svar pligtkollision ty jag får aldrig något så bra i stället af Zorn, och skulle ändå ej vilja sätta mig absolut mot köpet om som Zorn ser sin fördel deri.
Stockholm tisdag 20 Okt 91 20 oktober 1891
Nej, ingen tafla fick jag såld i München, men Mamma skall ej tappa kuraget – det vore ändå för galet om ej lyckan, också den ekonomiska lyckan skulle börja le emot mig nu då hon så länge visat mig sura miner. – Af Geber får jag pengar och snart får jag för också från Paris, Bulla, Så snart jag skickar honom taflorna.
Köpenhamn 13 maj 92 13 maj 1892
Björck är här i staden på genomresa till München. Han säger att prins Eugen är i Paris och kommer att stanna der till 1sta juni Kröyer med fru resa samtidigt med mig.
Berlin 4 mars 1893. lördag Hôtel du Nord 4 mars 1893
Nordenskiöld har bjudit oss på frukost i morgon. Jag har talt med honom om Stockholmsresan, och fastän han alltjemnt varit tillsammans med Rydberg och Nordenfalk, har han ej hört dem "puttra" en enda gång. Han ber mig visserligen komma med för att få ressällskap men de der kolerahistorierna gjorde att jag beslöt mig för att först resa till Paris. Det blir kanske så konstigt att resa i maj fram och tillbaka, att jag nu tar det säkra för det oräkra, nu reser till Paris, via München och försöker att vara på återväg igen den 30de maj.
Berlin torsdag 9 mars 1893 9 mars 1893
I dag har jag besökt svenska ministern och Liebermann och i afton kl. 10 resa vi till München, der vi äro i morgon kl. 9. 3 dar stanna vi der och ha fullt med rekommendationer till Uhde, Stuck, o. a. –
Sparre börjar tveka om han skall bli i M. eller komma med till Paris.
Schlittgen som Mamma nog känner genom hans vackra teckninggar i fliegende är en mycket oläsligt-oläsligt kerl, och jag var från första ögonblicket som en gammal bekant med honom. Han har gifvit oss 6 rekommendationskort till München.
I morgon telegrafer jag från München till Nürnberg fara vi ej – det blir för lång krok. Tusen helsningar till alla
Bregentved Haslev Söndag 6 aug 93 6 augusti 1893
Här finnes ett porträtt af en dansk prins Georg på 1600 talet som alldeles frappant liknar Comtesse Louise Danneskjöld. Danneskjöldarna härstamma också från någon kung, jag vet ej så noga hvilken. – Hon ser mycketförnäm, men iskall ut. Grefve Erik M. kan just ej fördra henne. Han är som sagdt, mycket musikalisk och skall om några dagar fara till München för att höra Wagner. Jag är glad att kunna ge honom några rekommendationer till mina vänner der, en kammarherre baron v. Habermann och en königlicher Rath Paulus. Som han icke känner någon i M. är han glad att få några bekanta der.
Berlin fastlagstisdagen kl. 9 på morgonen 1895 26 februari 1895
Emellertid tro de yngre nu på en tysk renaissance med Hauptmann – bland konstnärerna Böcklin Max Klinger, Sattler m.fl. i lördags var jag med en massa konstnärer, några från München ss. Schlittgen. Också inom Münchener Secession ha de råkat i gräl.
Paris torsdag 28 febr 95 28 februari 1895
Inga utställningar för ögonblicket. Champ de Mars har beslutat att skicka sin utställning till Berlin efter Salon – bland chauvinisterna väcker detta stor förbittring. Liksom om München dit de alla skicka, icke vore Tyskland lika så bra som Berlin. Gräsligt idiotiska artiklar skrefvos i gårdagens s.k. patriotiska blad om denna sak.
Paris 2 maj 1895 2 maj 1895
Jag har fått inbjudning att göra en skild utställning i Dresden i höst. Huru skall jag göra – likaså har Paulus i München bedt, att få några af mina "Meisterwerke" – till Secessionens utställning. till Dresden skulle jag gerna skicka. Min vän Kuehl är professor vid akademin der och en baron Schickler som redan har Sömmerskorna af mig lär tänka på att skänka en af mina taflor till museet – Men hvilken? Jag har ju ingen mera betydande att sälja nu.
Paris lördag 4 maj 1895 4 maj 1895
Jag har en sådan förfärlig bunke med bref att besvara, att jag icke vet hvar jag skall börja och hvar jag skall sluta. Bl.a. har vår vän Emil Hammarlund bombarderat mig med bref angående en blifvande teckning till Jultomten. Likaså ang. en illustration till Bojesen. så att svara på inbjudningsbref till München, Dresden och Lübeck der det skall bli en stor nordisk utställning. – men jag har ingenting att skicka på alla dessa utställningar!
Petersburg, söndag 14 mars 1897 14 mars 1897
På tåget från Helsingfors i nattkupén var der en Österrikisk ingeniör – Han sade mig efter Walkeasaari: Im Bagagewagen habe ich einen Kisten gesehen wo es "Edelfelt" und "tableaux" darauf stand – sollte der berühmte Maler hier auf dem Züge sein?, ich wollte ihn Sehen!" – Stor presentation. Han hade sett mina taflor i München.
Paris 28 maj 1897 28 maj 1897
Konni är just nu här – jag skall göra honom bekant med förläggaren Langen från München
Berlin N.W., den 15 Maj 1898 kl. 11 f.m 15 maj 1898
I går afton fick Sattler ett illustreradt bref från Gallén som är i München. – Märkvärdigt hvad G. skrifver bra tyska och roligt också.
20 Juni 99. 20 juni 1899
Jag vet ej om Sparre rest redan – han skulle fara till München. Jag tycker han blir litet för exclusiv med stolar och bord och gardiner. – för resten var han på ypperligt humör och tycktes mycket upplifvad af Paris.
Salzburg 10 mars 1900 10 mars 1900
Jag hoppas Bertha kan utlägga rigtigt vältaligt om Salzburgs skönhet och det mäktiga intryck det gjort på henne. I morgon gå vi som sagdt (på ett brefkort har jag skrifvit det) i messan och resa sedan på dagen till München "Bier- und Kunststadt". der vi stanna öfver en natt och en half dag.