Albert Edelfelts brev

En djupdykning i Albert Edelfelts liv och konstnärliga arbete genom hans brev till sin mor Alexandra Edelfelt 1867−1901

Dresden

Brev skrivna i Dresden i kronologisk ordning

Brev som nämner Dresden i kronologisk ordning

Antwerpen d 2 Januari 1874. 2 januari 1874
Med Karel Scriba och Schultz åkte Edelfelt "tramway" [spårvagn] ut till Frédéric Matthæis familj; det är Edelfelts första egentliga familjebekantskap, van Loons fru har han talat högst tre ord med; den yngre av de två systrarna är en nätt och blyg blondin på 17 år; Madame Matthæi kände medlidande med alla unga som var borta från hemmet under helgtiderna; hon kom ihåg när Frédéric Matthæi studerade i Hannover och hon bodde i Dresden; modern kommer från Mons i Belgien och familjen talar franska, fastän den är tysk; fadern är död sedan 4 år och ägde stenkolsgruvor i trakten.
Antwerpen d. 17 April 74. 17 april 1874
Medan Fritz (Frédéric) Matthæi var utom hörhåll vände sig hans mor till Edelfelt och frågade om hennes son hade talang; Edelfelt stod inför ett dilemma – artigheten sade ja, samvetet nej; artigheten segrade; Matthæis väg till målare har varit egendomlig; Matthæi är uppfostrad vid polyteknikum i Hannover, men tillbringade somrarna hos sina morbröder i Bretagne, vilket gjort honom fransksinnad; han hyser "det hjertligaste hat" till preussare; då fransk-tyska kriget utbröt ville Matthæi ansluta sig till franska armén; hans tyska farbröder tvingade honom att lova att aldrig bli militär i varken Frankrike eller Tyskland; eftersom han visade lust för ritning, lät man honom i stället välja en målarakademi och valet föll på Antwerpen; familjen som tidigare bott i Dresden, Schweiz och Paris slog sig också ner i staden; systrarna är glada över att Matthæi har övergett sina officersplaner; Edelfelt tycker att Matthæi är som skapt för att vara soldat.
Paris. Adventssöndagen 1874. 29 november 1874
De gamla mästarna bekymrade sig i allmänhet lite om ämnet; de inskränkte sig till ett givet, känt moment, deras styrka låg i att behandla det enkla ämnet kärleksfullt, ädelt och med mycket skicklighet i form och färg; vad har t.ex. Tizians tavlor för ämne, har inte Rafael hundratals gånger målat Madonnan med Kristusbarnet?; Edelfelt är övertygad om att de flesta som varit i Rom, München, Paris och Dresden och sedan talar om Rafael, Pietro Perugino, MichelAngelo och Giulio Romano har svårt att förstå att deras stora sida är det stilfulla i teckningen.
Paris d. 20 Januari 1875. 20 januari 1875
Edelfelt talade hela kvällen med John Singer Sargents vackra kusin, Miss Sarah Austin; Julian Alden Weir talade med hennes yngre syster, Mary Austin, som påstods likna Weirs fästmö i Amerika; Alexandra Edelfelt får en uppfattning om Miss Austin om hon tänker på Hulda Berndtson; Miss Austin har bott två år i Dresden och är därför tyskt sinnad; hon och Edelfelt talade tyska, och språket flöt efter en stund lika bra som när han brukade tala med Schulz och Frédéric Matthæi; hon spelade några stycken av Frédéric Chopin och Robert Schumann på piano under kvällen; hon bad Edelfelt rita i hennes album; på hemvägen var James Carroll Beckwith förargad över att ha fått sitta med en gammal fröken.
Frascati, tisdag d. 13 Juni 1876. 13 juni 1876
I Florens kommer Edelfelt och Pietro Krohn att stanna bara en dag; Krohn anser att Edelfelt ännu inte får gå i gallerierna, så det vore endast att lida Tantale kval att stanna där längre; därifrån åker de till Botzen (1 dag), Munchen (2 dagar), Dresden (2 dagar), Berlin (1 dag) och sedan vet han inte.
Rom d 17 Juni 1876. 17 juni 1876
Slutförberedelserna tar så mycket tid att Edelfelt inte alls hinner tänka på vad han upplevt i staden; han bävar för den långa järnvägsresan; på onsdag hoppas de vara i München, på lördag i Dresden.
Florens d. 19 Juni 1876. Fortsatt i München den 22 Juni. 19 juni 1876
Till följd av eget beslut och Eliel Aspelins berättelser tar de vägen till Dresden via Nürnberg; som Alexandra Edelfelt vet är Nürnberg den mest gotiska staden i världen och allt bär prägel av 1300- och 1400-tal.
Brevet är förfärligt skrivit och Alexandra Edelfelt får inte visa det för någon; Edelfelt hälsar alla och önskar att han snart kommer hem; *han hoppas skriva mera och bättre från Dresden.
München Midsommaraftonen 76. 23 juni 1876
Pietro Krohn vill att de ska gå ut och äta, så Edelfelt tar farväl; följande dag reser de till Nürnberg och därefter till Dresden; *Edelfelt törs inte tänka på att det är midsommarafton då vädret är regnigt och han saknar Italiens sol.
I Dresden hoppas Edelfelt kunna skriva till morbror Gustaf Brandt.
Dresden d. 26 Juni 1876. 26 juni 1876
I Dresden har Edelfelt ännu bara hunnit se slottet, Zwingern och Brülscheterass; Dresden ger ett behagligare intryck än München; München med sina efterapningar av Athen, Rom och Florens tycks vilja påminna folk om sin förmätna titel Das neue Athen [det nya Aten]; de nya byggnaderna Maximilianeum, Regierungsgebäude [regeringsbyggnad] och Nationalmuseum är fasliga; Der Zwinger i Dresden är, som Alexandra Edelfelt vet, i rokoko; Dresden ligger ju också så makalöst vackert, medan München är placerat mitt i ett sorgligt slättlandskap.
Skovvänge egendom, (Vordingborg) d. 1 Juli 1876 1 juli 1876
Dresden gjorde ett behagligt intryck, staden ger sig inte ut för att vara annat än den är; München däremot vill klä den grekiska klamys [knälång kappa] på sin bayerska kropp, sandaler på sina breda fötter och får på så sätt något onaturligt över sig; Berlin, staden vid Spree, nöjer sig inte med att vara Athen och Rom, det vill vara Babylon; det kan ju hända att Spree ännu kommer att spela samma roll i världshistorien som Tibern och Seinen, men det räcker nog ännu en tid.
Kjøbenhavn d 21 november 79 21 november 1879
Edelfelt hade telegraferat till Pietro Krohn att han bara kunde stanna ett dygn i Köpenhamn; Krohn fick honom att stanna fyra dagar; Krohn ville nödvändigtvis att Edelfelt såg hans kostymer och uppsättningen av Faraos ring och det första Holbergsspektaklet för säsongen; Chr. K.F. Molbechs Faraos ring har gjort fiasco men alla talar med hänförelse om Krohns uppsättning; Edelfelt har inte sett något så komplett ens på theâtre français; tredje akten föreställer den dröm som den danske älskaren hade i pyramiden i Luxor; där framkommer på ett mästerligt sätt hela det gamla egyptiska livet, Farao, hans dotter, danserskor, harpspelerskor, knektar, negrer, Nilen, folktyperna, alméer [egyptisk dansös, sångerska eller musiker av hög kvalitet] som dansar och halvciviliserade paschor; det var så storartat att Edelfelt frågade om Krohn varit i Egypten, men han hade bara varit i Dresden där pjäsen givits.
Paris d. 27 april 1880. 27 april 1880
I lördags hörde Edelfelt Adelina Patti och Ernesto Nicolini, efter att i mer än en timma ha köat för biljetter; det var roligt att höra Patti, även om det gick som med allting man mycket hört talas om, som Rafaels Madonna i Dresden och Michelangelos Yttersta domen, inbillningen har gjort allt 10 gånger bättre än verkligheten är i stånd att vara; de sjöng gamla Trubaduren; Pattis röst är ett underbart instrument som alltid tar en fullkomligt ren ton, men Edelfelt värmdes inte en enda minut av framträdandet; nästan varje föreställning på théâtre français har skänkt honom mera nöje, vilket troligen beror på att han inte tycker om opera; Nicolini har en magnifik röst men ser ut som en bättre coiffeur [barberare].
Odaterat Berlin 1 januari 1885
Det blir inte någon resa till Dresden trots planer.
Edelfelt skulle vilja resa till Dresden, men Öhrnberg vill stanna i Berlin och se på riksdagen.
Paris onsdag d. 25 1 januari 1885
Det skulle ha varit misslyckat att resa till Dresden i det dåliga vädret.
Paris d. 6 juni 86 6 juni 1886
Chambure reser med Madame Saussine till Ems i slutet av månaden; lämnar henne där med Mademoiselle Müller, och fortsätter själv troligen med Portalis till Schweiz, Nürnberg, Prag, Dresden; några veckor i Portalis kastell i Schweiz; Edelfelt är bjuden dit också, men åker inte.
Dresden söndag d. 28 nov 86 28 november 1886
Klimatet blev mildare och humöret bättre under resan till Dresden; solen sken i rokokostaden Dresden.
Först till museet i Dresden, som inte liknar museet i Berlin; på museet i Berlin finns Mantegna, Botticelli, Filippo Lippi andra "gamla italienare"; i Dresden finns verk av holländare, Correggio, Tizian och Holbein.
På museet i Dresden: Edelfelt blev förtjust i sixtinska madonnan av Rafael och Holbeins porträtt av Henrik VIII:s vapensmed.
På museet i Dresden: heliga familjen av Holbein är en kopia.
På museet i Dresden: Edelfelt tyckte om Correggio, men inte om Carlo Dolci och andra publikfavoriter.
Edelfelt gjorde visit hos Snoilsky, som bor i en ny stadsdel.
Kvinnorna i Dresden måste ha mycket polskt blod; de är inte så "lunsiga" som tyskorna i allmänhet.
d 22 jan. 1891 22 januari 1891
Holbeins Madonna är utmärkt – men har som alltid då de stora naturalisterna sammanställa och komponera, finnas svagheter – då deras porträtt äro absolut utan vank. Utmärkt vacker i färgen, kraftig och klar var denna tafla – tusen gånger bättre än den bevisligen falska taflan i Dresden, som går under Holbeins namn.
Paris 4 mars 1895 4 mars 1895
Den enda jag träffat som varit rigtigt glad och munter är Dagnan, och ändå ha hans fru och gosse legat i veckotal – allt i influenza. Dagnan sjelf såg frisk ut, arbetar mycket och hade utomordentligt vackra saker på sin atelier. Han hade rest ensam i höstas till Berlin och Dresden, Varit i Bayreuth och hört Parsifal, sett Nürnberg, Augsburg m.fl., och nu på vintern har han på en vecka varit i Monaco – icke för att spela, likvisst. Han lofvade komma hit i morgon och se på mina taflor.
Paris 2 maj 1895 2 maj 1895
Jag har fått inbjudning att göra en skild utställning i Dresden i höst. Huru skall jag göra – likaså har Paulus i München bedt, att få några af mina "Meisterwerke" – till Secessionens utställning. till Dresden skulle jag gerna skicka. Min vän Kuehl är professor vid akademin der och en baron Schickler som redan har Sömmerskorna af mig lär tänka på att skänka en af mina taflor till museet – Men hvilken? Jag har ju ingen mera betydande att sälja nu.
Paris lördag 4 maj 1895 4 maj 1895
Jag har en sådan förfärlig bunke med bref att besvara, att jag icke vet hvar jag skall börja och hvar jag skall sluta. Bl.a. har vår vän Emil Hammarlund bombarderat mig med bref angående en blifvande teckning till Jultomten. Likaså ang. en illustration till Bojesen. så att svara på inbjudningsbref till München, Dresden och Lübeck der det skall bli en stor nordisk utställning. – men jag har ingenting att skicka på alla dessa utställningar!
4 Juni 97 (fredag) 4 juni 1897
I afton är jag på middag hos Sargents mor. Jag var så mycket hos dem (fadren, doktorn är död sedan 10 år) åren 1874 1875. Der såg jag ju Sally Austin, nu gift sedan länge och bosatt i Dresden. – Den yngre flickan Austin, som var så vacker är rubbad.
Paris 10 november 1900 10 november 1900
Med utställningarna i Köpenhamn och Dresden tycks det gå bra så till vida att de på hvartdera stället bestyra om assurancer och transporter, och lyckligtvis ha vi ej så mycket taflor att man ej kan hålla reda på dem. Som sagdt. Nordströms härvaro är mig till stor tröst.