Albert Edelfelts brev

En djupdykning i Albert Edelfelts liv och konstnärliga arbete genom hans brev till sin mor Alexandra Edelfelt 1867−1901

Konstakademien

Brev skrivna i Konstakademien i kronologisk ordning

Brev som nämner Konstakademien i kronologisk ordning

Antwerpen d. 8 Januari. 74. 8 januari 1874
I Svea folkkalender fanns en bild av Carl Gustaf Hellqvists prisbelönta komposition ”Thor sårar oförvarandes sin son Svade” vid konstakademien i Stockholm; Edelfelt finner den rätt svag och Peeters och Sidney Adams menar detsamma.
Paris d. 1 Oktober 1874. – I mitt nya logis Rue Cassette 23. 1 oktober 1874
Severin Nilsson och Gerle sitter inomhus hela dagarna utan att ens öppna fönstren; städerskan madame Ledet kallar Gerle "le grand sauvage" [den store vilden]; Edelfelt tycker det är oförlåtligt att en 25-åring som tio år varit elev vid konstakademien i Stockholm inte känner namnen på Léon Bonnat, Ernest Meissonier och Jean-Léon Gérôme; Gerle tycker att Carl Wahlbom är lika bra som Ernest Meissonier, att Mårten Eskil Winge och August Malmström är lika goda som Paul Baudry, William Bouguereau och Léon Bonnat efter att ha sett dem en gång på Luxembourg.
Paris d. 10 Januari 1877. 10 januari 1877
Edelfelt har haft besök av en gammal bekant från Jönköping, Georg Pauli; då de lärde känna varandra var Pauli elev vid Konstakademin, nu är han i staden för att vidareutbilda sig; Pauli har sjuka ögon och måste akta sig för att inte överanstränga dem.
Stockholm onsdag afton 11 november 1896
Här börjar det att reda sig galant. Alla äro utomordentligt vänliga, jag får måla på konstakademin, har börjat Leffler der, varit hos Rosen och Nordenfalk, skall i morgon till Cedeschiöld och Hofstallmästaren Sager, hvars fru jag sedan 4 år lofvat måla.
I akademin är det så märkvärdigt bekant. Gustaf III, Sergel, fru Schröderheim, Breda, Lundberg, Roslin kommer jag nu att se alla dagar.
Stockholm måndag 16 nov, 96 16 november 1896
Leffler är också mycket förekommande, och hvilka som äro det i högsta grad äro Rosen och Nordenfalk Looström som låta mig förfoga öfver akademin's lokaler som jag vill, ha egna nycklar o.s.v., jag är en ryslig matador.
Den nybyggda akademin är mycket vacker, ljus, snygg*) *) (det är annat än det smutshålet akademin i Pburg, full med kök och musjikar i korridorerna!) – ehuru jag tycker att ateliererna der äro litet för små.
Stockholm sönd. d. 6 dec. 96 6 december 1896
I går afton var jag hos gubben Gunnar Wennerberg på middag – Der voro Snoilskys Börjesons, hans döttrar svärdöttrar m.fl. Han är otroligt kry och ser så ungdomlig ut. Han fyller emellertid 80 år snart. Häromdagen kom han och såg på hvad jag målade i Akademin, satte sig ned, diskuterade estetiska frågor, talte om Burne Jones och andra engelsmän – bevisade sig med ett ord ha följt med de sista dagarnes konsthistoria. I går improviserade han mycket på orgel och visade mig ett oratorium han höll på med. – Han ser ut som om han vore högst 55 år. Reslig och rak och hurtig, – litet döf är han, det är det enda.