Albert Edelfeltin kirjeet

Syväsukellus Albert Edelfeltin elämään ja taiteelliseen työskentelyyn – Albert Edelfeltin kirjeet äidilleen, Alexandra Edelfeltille vuosina 1867–1901

Bertel Hintzen kirjoitukset

Motiv från Gausdal. I förgrunden en dal sedd i högt perspektiv med några lätt antydda byggningar till höger. Bakom dalen ligger en fjällsluttning i halvskugga med gråtunga moln över topparna till höger samt ljusning till vänster. Akvarell och gouache. Dagmått: 48,6 x 75 cm. På frånsidan intyg av Ellan von Born samt en fragmentarisk studie i akvarell av Nikolaj II. Målad juli 1893.

Esiintymiset kirjeissä

Höjfjeldssanatoriet Gausdal Norge 1. tammikuuta 1893
Epävarma yhteys Ellan sofver dåligt (man säger att det inträffar då och då här i fjelltrakterna) och är derför mycket trött ännu. Jag har målat litet och pojken mår icke allenast ypperligt men är hela sanatoriets favorit Alla leka med honom, prata med honom och äro snälla med honom. Men den minste står och exercerar med fem, sex svenska danska och engelska barn som kikna af skratt men – lyda honom. Epävarma yhteys Jag har börjat måla en fjellstudie upp på "alpens högsta topp. Det är otacksamt ty i bästa fall ser det ut som en reliefkarta.

Gausdal måndag 11 juli 1893 11. heinäkuuta 1893
Här har jag målat några landskap – det är ändå omöjligt att få in något hissnande högt i oljefärg. Bergsnaturen är omöjligt att måla, tror jag.

Gausdal 18 Juli 1893 18. heinäkuuta 1893
– Jag målar här om dagarne – men det blir ej så som jag ville först småregnar det alltjemnt, så blåser det, och så ringer matklockan på Sanatoriet. Nu börjar jag litet mera komma in i den här naturen, och skulle kanske göra den bättre nu – men då skulle jag igen komma in på landskapsmåleri, och det vill jag ej.

Paris den 6 juni, Gustafsdagen 1894. 6. kesäkuuta 1894
Epävarma yhteys Chambure var mycket förvånad öfver allt det jag gjort under vintern – det frapperar honom så mycket mera som han sjelf ingenting gör – det enda jag egentligen har emot honom.

Tälle taideteokselle ei löydy kuvia.