Albert Edelfeltin kirjeet

Syväsukellus Albert Edelfeltin elämään ja taiteelliseen työskentelyyn – Albert Edelfeltin kirjeet äidilleen, Alexandra Edelfeltille vuosina 1867–1901

Bertel Hintzen kirjoitukset

Sittande ung flicka i ljus, gråbrun klänning med vit krage, vita manschetter och en svart medaljong i svart band kring halsen. Händerna vilar i famnen. Knäfigur i halvfas åt vänster. I bakgrunden stora mörkgröna bladväxter. 57 x 45. Signerad A. Edelfelt. 1876. Målad på Hindhår sommaren 1876, fonden fullbordad i Paris våren 1877.

Toimituksen kommentit

Edelfelt ansåg att porträttet var färdigt i ett tidigare skede än Hintze uppger; jfr Edelfelts brev till Alexandra Edelfelt 8.12.1876. Då har porträttet redan blivit fotograferat. Men Dagnan, Simi, Gérôme har rått honom att måla om fonden efter det, jfr Edelfelts brev till Alexandra Edelfelt 11.12.1876.

Esiintymiset kirjeissä

Paris, måndag d. 9 Augusti 1875 9. elokuuta 1875
Edelfelt skall måla Alexandra Edelfelt och syskonen.

Jönköping fredag d. 3 Nov. 1876. 3. marraskuuta 1876
Alla talar så vackert om Ellen Edelfelt; de är förtjusta i hennes porträtt; all vänlighet Edelfelt möter har han Alexandra Edelfelt att tacka för.

allt ännu Göteborg d. 7 nov. 1876. 7. marraskuuta 1876
Alla var förtjusta i Ellen Edelfelts porträtt.

Paris le 13 Nov 1876. 13. marraskuuta 1876
Julian Alden Weir som sitter och beundrar Ellen Edelfelts porträtt skyndar på Edelfelt och ber hälsa Alexandra Edelfelt; Weir hälsar att han ska se till så att Edelfelt inte förkyler sig i vinter; Edelfelt tar farväl och önskar Guds välsignelse.

Paris, söndag den 19 November 1876. 19. marraskuuta 1876
Det viktigaste besöket under veckan var hos Jean-Léon Gérôme; Gérôme talade om att han legat dödssjuk i tyfus i Rom i samma ålder; Edelfelt visade Ellens Edelfelts porträtt och fotografier av Aminoffs porträtt; Gerome tyckte de var bra, att han var på rätt väg; Edelfelt berättade att Aminoffs porträtt vunnit första medalj på [konst- och industri]utställningen hemma. Vid Louvrens port träffade de ”den väna blomsterflickan” Mili (Emilie) Mechelin; en idé är att sända fotografiet av Ellen Edelfelt med henne.

Paris d. 8 Dec. 1876. 8. joulukuuta 1876
Fotografierna av Ellen Edelfelts porträtt blir färdiga följande dag; det blir ett dussin vanliga visitkort.

Paris måndag d. 11 Dec 1876. 11. joulukuuta 1876
Pascal Dagnan och Filadelfo Simi, liksom Jean-Léon Gérôme, råder Edelfelt att måla om fonden på Ellens porträtt; fotografierna är tagna, men blev inte lyckade; han sänder ett kort med brevet och resten med Mili (Emilie) Mechelin som sagt åt Gunnar Berndtson att hon reser omkring den 20; det klokaste vore väl att göra en god svartkritsteckning efter porträttet och sedan låta reproducera den; anledningen till att fotografiet blev så dåligt kan delvis bero på att Edelfelt förbjudit fotografen att retuschera plåten.

Måndags afton. 18. joulukuuta 1876
Julklapparna till Anni och Bertha Edelfelt skickar Edelfelt med Mili (Emilie) Mechelin, likaså fotografierna av porträttet av Ellen Edelfelt; han har inte kommit på något att köpa åt Alexandra Edelfelt; han hälsar alla och önskar rolig jul; han har tänkt skriva till Morbror Gustaf Brandt, men det blir inte i kväll i och med att han har den omtalade gymnastiken.

fredag d. 22 dec. 76. 22. joulukuuta 1876
I kväll går Edelfelt till Mili (Emilie) Mechelin med fotografierna av Ellen Edelfelts porträtt.

Paris. torsdag d. 28 dec. 1876 28. joulukuuta 1876
Edelfelt har suttit på Cluny och ritat interiörer till sin tavla; han får lov att köpa ett ordentligt staffli, det nuvarande håller inte riktigt bra en så stor tavla; storleken blir halv-naturlig, huvudet som på Ellen Edelfelts porträtt.

Lördag d. 3 mars 77. 3. maaliskuuta 1877
Edelfelt tänker retouchera fonden på Ellen Edelfelts porträtt och sedan sända det till Helsingfors; han ber Alexandra Edelfelt beställa en ram och betala med stipendiepengarna.

Paris d. 5 April 77 5. huhtikuuta 1877
Edelfelt tänker skickar hem Ellen Edelfelts porträtt; tycker Alexandra Edelfelt att han ska skaffa ram här; han kan få en vackrare och finare ram, men transporten gör den lite dyrare.

Paris d. 15 April 77. 15. huhtikuuta 1877
Edelfelt skickar hem Ellen Edelfelts porträtt med Rafael Hertzberg; han ber Alexandra Edelfelt ordna med ram, Edelfelt sänder måtten och står för kostnaderna.

Paris d. 7 maj 1877 7. toukokuuta 1877
Edelfelt tar farväl av Alexandra Edelfelt och ber henne kyssa systrarna och hälsa till vänner och bekanta; *han skickar Ellen Edelfelts porträtt med Rafael Hertzberg eller Ernst Nordstöm; han skickar också mått på ramen som han vill ha i enkel svart med fin guldlist.

Paris lördag. 13 maj 77. 13. toukokuuta 1877
Ernst Nordström tar med sig Ellen Edelfelts porträtt.

Paris 2 Juni 77 2. kesäkuuta 1877
De behöver inte exponera [ställa ut] Ellen Edelfelts porträtt om det känns ledsamt för Alexandra Edelfelt; Edelfelt har glömt skicka måttet på tavlan för ramens skull.

Paris d. 11 Juni 1880 11. kesäkuuta 1880
Edelfelt ska åt Arthur Tooth i London måla ett läsande fruntimmer för 1000 francs; det blir litet som Ellen Edelfelts porträtt.