Albert Edelfeltin kirjeet

Syväsukellus Albert Edelfeltin elämään ja taiteelliseen työskentelyyn – Albert Edelfeltin kirjeet äidilleen, Alexandra Edelfeltille vuosina 1867–1901

Bertel Hintzen kirjoitukset

Vid ett bord i förgrunden till vänster sitta några fiskargubbar drickande morgonkaffe. Bakom dem skisserade segel. Längre till höger två sittande, antydda män med ett hus och en bergskontur i bakgrunden. Skiss i grisaille. 38 x 50 (39 x 51?).

Esiintymiset kirjeissä

Thorsdag 1. tammikuuta 1890
Epävarma yhteys Blir lugn och glad igen efter den 19, oberoende av beslutet: ställa ut porträttet av Moltke eller inte; kommer att ställa ut porträtt av Erik, "Portas by", "Kaukola ås i solnedgång", samt två skisser: "Ätande bondgubbe (Klangen)" och "vintertorgstycket" från [35?]; kommer således att var väl representerad på utställningen.

Lördag d. 19 april kl. 2 e.m 19. huhtikuuta 1890
Epävarma yhteys Sitter, som Ehrensvärd, omgiven av sina verk, 6 st; om en timme kommer karlarna efter porträttet av Moltke, porträttet av Erik, "Kaukola ås i solnedgång", "Portas by", "Salutorget" och "Ätande bondgubbe" och för dem till Champs de Mars; har en förskräcklig "examensfeber", känns som att "spela högt spel" att ställa ut alla dessa verk efter världsutställningens grand prix. Epävarma yhteys Haft besök i ateljén av personer som sagt artigheter om konstverken: Boit, Courtois, Hanna Palme, M. Marcel, Reinhardt m.fl. Epävarma yhteys Dagnan varit i ateljén på morgonen; lämnat ett skrivet utlåtande om Edelfelts verk: i det stora hela fördelaktigt. Epävarma yhteys Hoppas verken inte är för dåliga.

Paris 20 april 1890. 20. huhtikuuta 1890
Epävarma yhteys Har äntligen sluppit tavlorna och kan andas ut. Epävarma yhteys Träffade Dagnan, Friant m.fl. på Champ de Mars; de såg tavlorna i utställningsbelysningen och ansåg att porträttet av Moltke är bra, också "Kaukola ås i solnedgång" och "Portas by"; porträttet av Erik såg inte lika bra ut på utställningen som i atlején. Epävarma yhteys Kom hem från utställningen förbi av nervositet; promenerade hem med Dagnan, som menar att Edelfelts verk inte är så dåliga som han själv tycker, men att man visserligen kan se på de båda porträtten att Edelfelt inte varit frisk; Edelfelt: var det dumt att ställa ut i år?

27 april 90 27. huhtikuuta 1890
Epävarma yhteys I förrgår på Champ de Mars; återsåg tavlorna; retoucherade fonden på porträttet av Moltke, lovade återkomma idag; Ellan hindrade och det var bra, eftersom Edelfelt inte kan hejda sig då han väl börjar ändra och han hade kunnat förstöra hela porträttet; Moltkes kropp är "illa tecknad", men huvudet är bra och likt.

Paris 3 maj 90 3. toukokuuta 1890
Epävarma yhteys Vet inget om tavlorna på utställningen; Courtois tycker inte om porträttet av Moltke.

Tisdag 13 maj 1890 13. toukokuuta 1890
Epävarma yhteys Tavlorna tar sig bättre ut på utställningen än hemma, men de ser svaga och oenergiska ut; Edelfelt funderar över om han alltid kommer att vara "mild och kärringaktig", tvärtemot sin smak och sina sympatier.

Paris 15 [med blyerts 16] maj 1890 16. toukokuuta 1890
Epävarma yhteys Vernissagedagen föregicks av två "besiktningsdagar"; Edelfelts verk bra placerade, i rad på cimaisen; ungefär där som Dagnans var förra året, Berta Edelfelt vet. Epävarma yhteys Edelfelt måste "krya upp" sig i teckningen, han lider av den "omanlighet" som är genomgående i hans verk; ändå relativt nöjd med sin utställning. Epävarma yhteys Meissonier talat med Edelfelt om utställningen; Edelfelt: tycker Meissonier inte att mycket är "skräp": det gör han inte; Edelfelt: Meissonier kan teckna och kunde förakta Edelfelts teckning.

Paris 7 juni 1890 7. kesäkuuta 1890
Epävarma yhteys Salongen går bra, om man ser den som en affär: intäkterna hittills 120 000, utgifterna 80 000.

Tälle taideteokselle ei löydy kuvia.