Albert Edelfeltin kirjeet

Syväsukellus Albert Edelfeltin elämään ja taiteelliseen työskentelyyn – Albert Edelfeltin kirjeet äidilleen, Alexandra Edelfeltille vuosina 1867–1901

Kirjeet aikajanalla ovat kronologisessa järjestyksessä, alkaen ylävasemmalta ja jatkuen alhaalle ja oikealle
  • Kirjeet
  • Suomeksi käännetyt kirjeet
  • Liittyvät kirjeet

Kirjoitus

rysk konstnär

Lähteet

Knapas, Ranier & Vainio, Maria (utg.), Albert Edelfelt och Ryssland, 2004, 20.

Wikipedia

AskArt

Barbizon (vid Fontainebleauskogen) d. 23 April 1875 23. huhtikuuta 1875
På hotellet lever man för 5 francs om dagen; Edelfelt skall snart vandra till Fontainebleau; han sitter och skriver i biljardsalen, där det hänger karrikatyrer av alla de hundratals målare som bott på stället; i matsalen är väggarna fullhängda med minnen och skisser av målare, bl.a. en vacker vy över Sankt Petersburg av Aleksej Bogulubow, samt skisser av den berömda hundmålaren Charles Olivier de Penne, antwerparen Robert Mols och Carolus Duran; klockan är 9 på morgonen och alla målare sitter klädda för att dra ut i skogen; där finns fransmän, spanjorer, engelsmän, ungrare, en svensk och amerikaner; Edelfelt vet inte om han på kvällen stannar där, i Fontainebleau eller i Marlotte.
Paris. Onsdag d. 9 Juni 75 9. kesäkuuta 1875
I ett år har Edelfelt varit kamrat med en ryss i ateljén som kallat sig Monsieur Serge; Edelfelt anade att Serge var ett antaget namn i och med att han hade en massa fina bekantskaper, t.ex. furstinnan Elisabeth Trubetskoj och Aleksej Bogeljubov, hade rest mycket och gått till fots från Rom till Wien, samt var förskräckligt artig (lite "russki" artighet) och förekommande, men envis som synden; Edelfelt fick reda på hans rätta identitet efter att han tagit Serges parti i ett gräl med Jean-Baptiste Duffaud i ateljén; Serge hade efteråt lämnat Edelfelt ett kort med S. Vereshagin och bett om att få besöka honom, och därmed var bekantskapen gjord.