Albert Edelfeltin kirjeet

Syväsukellus Albert Edelfeltin elämään ja taiteelliseen työskentelyyn – Albert Edelfeltin kirjeet äidilleen, Alexandra Edelfeltille vuosina 1867–1901

Pompeji

Kirjeet jotka on kirjoitettu paikassa Pompeji kronologisessa järjestyksessä

Kirjeet joissa mainitaan paikka Pompeji kronologisessa järjestyksessä

Rom d. 17 Maj 1876 (onsdag) 17. toukokuuta 1876
Den franska nunnan som är allas favorit presenterade Edelfelt för sin patient, arkitekt Eckhardt, då de båda var ute i trädgården; systern pratar tyska, engelska och italienska utmärkt vilket gör att Edelfelt misstänker henne vara av s.k. bättre folk; Eckhardt talade om de nyaste utgrävningarna i Pompeji och om Rom som sträckte ut sig för deras blick.
Rom d. 21/5 (söndag) 1876 21. toukokuuta 1876
Doktor Holm anser det möjligt att Edelfelt om någon tid kan göra en tur till Frascati eller Tivoli med Pietro Krohn; Holm ber Edelfelt följa med honom till Neapel i juni; Edelfelt åker inte, trots att han vill se Pompej.
Rom, tisdag d. 23 Maj 1876. 23. toukokuuta 1876
På hemvägen passerade Edelfelt vägen Via Nazionale där de gör utgrävningar; stora sträckor av det gamla Rom är lika välbehållet som Pompej; ett litet hus med mosaikinläggningar framgrävt samma år är så konserverat att det förefaller som om det vore byggt i går; Eckhardt beundrar byggnaden; Eckhardt reste i dag.
Skovvänge egendom, (Vordingborg) d. 1 Juli 1876 1. heinäkuuta 1876
Ingerslev är omkring 50 år och håller på med lantbruket, populära föreläsningar och arkeologi; som bäst håller han på med ett arbete om Pompeji; hans fru liknar salig fru Eymelæus i Borgå, men mycket yngre, kanske 40 år, och har bestämt varit mycket vacker i sina dagar.
Lördag. Okt 1880 16. lokakuuta 1880
Edelfelt har börjat arbeta igen; ateljén är trevlig; han har andras konstverk överallt, tamburen är överklistrad med fotografier; på dörrarna ska han i Pompejanerstil måla musikens och måleriets genier [muser]; effekten är makalös då man sitter i ateljén och blickar in i salongen; det matta guldskimret, det dämpade ljuset och en liten arabisk lampa ger något mystiskt och förtjusande i färgen som han ska använda i någon tavla; han tror sig hitta många motiv till små tavlor där.
Tisdag d. 26 Oktober 1880. 26. lokakuuta 1880
Generalen gav 5 hundrafrancssedlar till fröken Sophie Manzey och 1 sedel åt Schura Manzey; Edelfelt förde dem till Ecole des Beaux Arts; Hemicykeln [freskmålning av Paul Delaroche] slog mest an på Paul von Etter och fröken; Generalen tycks inte njuta av konst, en kopia av MichelAngelos Yttersta dom behagade honom inte; men Edelfelt kan ha misstagit sig på Generalens konstnärliga begåvning, för denne tyckte att den pompejanska gården i Ecole des Beaux Arts inte var i stil och att en målad fris från Siena störde det hela; därefter gick de till la Sainte Chapelle.