Albert Edelfeltin kirjeet

Syväsukellus Albert Edelfeltin elämään ja taiteelliseen työskentelyyn – Albert Edelfeltin kirjeet äidilleen, Alexandra Edelfeltille vuosina 1867–1901

Babylon

Kirjeet jotka on kirjoitettu paikassa Babylon kronologisessa järjestyksessä

Kirjeet joissa mainitaan paikka Babylon kronologisessa järjestyksessä

Paris. Onsdag d. 9 Juni 75 9. kesäkuuta 1875
I söndags på Gustafsdagen var Edelfelt på en rolig utfärd till Versailles; Edelfelt presenterades för den amerikanska familjen Van Wijk som är Julian Alden Weirs ungdomsbekanta; familjen består av modern, två söner och två döttrar samt en moder- och faderlös Miss Jane Huggins; Weir och Edelfelt åkte med döttrarna och Miss Huggins till Versailles; den äldre Miss Van Wijk påminner om Majken Pesonius; de har tre år varit i Stuttgart, så Edelfelt talade tyska med dem; Weir talade engelska med damerna och franska med Edelfelt, det blev således ett "fullständigt Babylon"; Miss Jane "flammar" för Weir; Edelfelts sällskap var Marta Van Wijk som bara talade om Tyskland; han ritade en amor med en skrift på tyska på hennes solfjäder, som redan var fylld av verser enligt amerikanskt bruk.
Skovvänge egendom, (Vordingborg) d. 1 Juli 1876 1. heinäkuuta 1876
Dresden gjorde ett behagligt intryck, staden ger sig inte ut för att vara annat än den är; München däremot vill klä den grekiska klamys [knälång kappa] på sin bayerska kropp, sandaler på sina breda fötter och får på så sätt något onaturligt över sig; Berlin, staden vid Spree, nöjer sig inte med att vara Athen och Rom, det vill vara Babylon; det kan ju hända att Spree ännu kommer att spela samma roll i världshistorien som Tibern och Seinen, men det räcker nog ännu en tid.
Paris d. 18 febr 78. 18. helmikuuta 1878
Som Alexandra Edelfelt kommer ihåg hade Edelfelt besök av en dam som talade om ett porträtt av en annan dam från Cambrai; samma människa har varit hos Henri Dütschold och berättat samma historia; är det en galning, tjuv eller en författarinnan som vill studera ateljélivet?; det verkar klart att porträttet är en pretext [förevändning]; åt Dütschold har hon lämnat sitt namn och adress, Madame Baron, Rue Taitbout 7; Dütschold skall försöka få reda på mera; hon såg "comme il faut" ut [som man skall], men man är aldrig säker i detta Babylon.
Paris d. 23 23. toukokuuta 1879
Edelfelt har träffat Alfred Koechlin, som inte har tid att sitta för porträttet förrän i höst; han har varit strängt upptagen sedan han blev maire [borgmästare] i åttonde arrondissementet; i juni far han på affärsresa till Ryssland; han och frun tyckte om Edelfelts tavlor på Salongen, det enda som saknades var effekten; för Salongen fordras "petarder" [smällare], fyrverkerier som slår folk med häpnad; finess och karaktär är inte det främsta villkoret för att någonting skall ta sig ut i detta "konstens Babylon".