Albert Edelfelts brev

En djupdykning i Albert Edelfelts liv och konstnärliga arbete genom hans brev till sin mor Alexandra Edelfelt 1867−1901

Breven på linjen kommer i kronologisk ordning, börjandes från övre vänster hörn och fortsätter neråt samt åt höger
  • Brev
  • Brev med finsk översättning
  • Relaterat brev

Beskrivning

fransk konstnär

Källor

Paris . 11 Sept. 1874. 11 september 1874
Edelfelt vet inte vad han skall måla åt August Eklöf; Alexandra Edelfelts förslag om att kopiera är inte dåligt, men han är rådvill om vilket tavla han skall välja; Eklöf skulle inte tycka om någon Rafael, Corregio eller Peter Paul Rubens från Louvren; Édouard Mullers revolutionsscen i Luxembourg skulle ta månader att kopiera, likaså Thomas Coutures les Romains en decadence; Adolf von Becker har redan kopierat de bästa tavlorna av Eugène Delacroix och Ernest Hébert; det finns en vacker tavla av Jules Lefebvre med Venus och Amor som leker, men därhemma är man inte van vid det nakna måleriet; därtill finns Leda av Paul Baudry.
Madrid, måndag d. 11 april 1881. 11 april 1881
Goya – den mest excentriska kolorist som någonsin funnits den verklige förelöparen för den Moderna skolan. Delacroix har kopierat honom, Regnault har fått idéer af honom, Fortuny o. Madrazo ha mycket inspirerat sig af detta allenastående snille.
d. 27 april 83 27 april 1883
På porträttutställningen tycktes hon ha en högst dunkel aning om hvem Talleyrand var – Mme Récamier Ingres, Delacroix voro alldeles obekanta för henne – likaså visste hon ej hvad jag mente med skräckväldet, "la terreur” – konventet o.d. – icke sannt det är ej ändå tillåtet att ha så litet reda på sig – och jag gläder mig åt att Annie aldrig kan göra sådana frågor som Hanna i går.
Paris d. 8 april 85 8 april 1885
Har sett Bastiens och Delacroix "expositioner", utställningar.
Har träffat många bekanta på Delacroixutställningen.
Paris 16 april 1885 16 april 1885
Har sett utställningarna igen: tyckte att Delacroix var sämre, Bastien bättre än väntat.
Paris 26 mars 1890 26 mars 1890
Suttit hos Meissonier länge; sett på när han målade; Meissonier berättade om sin ungdom, om vänskapen med Delacroix, om hur han försökte måla "efter naturen" när alla andra målade de chic; Meissonier är förtjust i de norska konstnärerna: han talde om verk av Heyerdahl, Petersen och Backer; Meissonier kritiserade ett och annt i deras teckning, men menade att det inte gör någonting, eftersom verken är "naiva", ärliga, menade att de unga nationerna är kraftiga; Meissonier menar att detc är slut med Österrike, Holland, Italien; Edelfelt: de länderna har inte på länge bidragit till konsten.